Motmedel mot knott?

Re: Re: Re: Blanda........

haskell; sa:
avslutad210712; sa:
Hittade dock wilmas nordic summer (äntligen efter mycket letande) vilket verkar vara beckolja med något annat fast i fast form. Skall testa det nästa vecka när jag åker till fjälls och även hemma under hösten.
Wilmas Nordic Summer är (var?) en blandning av djungelolja, beckolja och tjukolja.

Tjukolja? Vad kan det vara för något?
 
Klädsel + nordic summer

bredviken; sa:
Hej
Jag råkade ut för ordentlig knottatack förra veckan och undrar hur man skyddar sig bäst. "Mygga" gav ingen effekt, "nya djungeloljan" skyddade lite på insmörjda delar men odjuren flög/kröp in under kläderna. 27 bett på högerarmen vill jag inte uppleva igen. De tog sig upp på låren ochså. Mygg klarar man med medel och långa kläder men inte detta.
Hur löser ni problemen?
mvh
Harald

De små älskingarna biter oftast under kläder, plåster m m, mer sällan på bar hud. Därför är det heltäckande klädsel med åtdragen hals, fot- och handledsförslutning som gäller. Wilmas Nordic Summer fungerar bra på de kroppsdelar som fortfarande är utanför kläderna. Nordic Summer går även bra ihop med syntetmaterial, vilket är en fördel i dagens high-tech friluftsliv. Kom ihåg dock att tvätta bort medlet innan läggdags, Nordic Summer kan annars irritera känslig hud.

Själv kompletterar jag ibland med ett knottsäkert myggnät över ansikte och hals och tunna handskar, bara för att slippa smattret av insekter mot huden.

/J (som just överlevt 3 veckors insektsangrepp i norska Finnmark och Tornedalen :) ).
 
Mosiguard vs Wilmas nordic summer

Jag var en stor vän av Wilmas myggmedel, den som luktar så härligt av tjäran. Jag har nu helt och hållet gått över till Mosiguard då jag tycker den funkar något bättre, kladdar mindre och är mer accepterad i min omgivning av alla (utom de man vill hindra...).
 
Re: Re: Citroneukalyptus

haskell; sa:
....
Det där med ringa giftighet är intressant. Om man kollar på Mosiguards webbsajt så ser det ju lovande ut men när jag läser på den Mosiguard jag köpte idag så blir jag en smula konfunderad över hur man ska använda det. Man ska applicera det på huden och "all annan användning är otillåten"...
Är det hallucinogent, eller?

*lätt förbryllad*
Så där står det av någon anledning på många olika myggmedel, även t.ex US622 och MyggA.

/Själv tillbringade jag juli månad med vandring i Arjeplogsfjällen och testade dels nämnda FlyRite, dels nämnda Mosi-Guard. Bägge funkar. FlyRite, som verkar starkt, sprayades på kåtans myggnät vid dörren så man slapp hasta in och ut, och på en prototyp till myggnät högst upp i kåtan vid ventilmössan, ej helt tätt. Mygg och knott dör efter kontakt med medlet. Vad gäller Mosi-Guard användes stiftet för öron, nacke, händer, panna mm. Fungerar bra, bäst mot mygg men hjälpligt även mot knott, men några sex timmar funkar det inte. I lägret när man inte svettas håller en smörjning kräken borta kanske 2 timmar.

De enda som inte synbart reagerade för något av medlen var några små flugliknande historier, svarta med gråa stänk i, som ofta höll hus runt knähöjd i hordar om 50-100 st och med autopiloten inkopplad studsade fram och tillbaka mot benen. Spelade ingen roll, innan man skulle sitta på huk och uträtta naturbehoven. Då blev de riktigt otrevliga. Vid några tillfällen kunde man inte skilja mellan begynnande dugg mot kåtaduken och de studsande flugliknande krypen.

Men för mygg och knott fungerar både FlyRite, som är luktfri, och Mosi-Guard som stinker citron. Sistnämnda är heller inte kladdig som t.ex fungerande Wilma´s.

Raskesven
 
Jag brukar vara ute i September samt Mars. Sen kan man sova med öronproppar så de inte hörs. I Finska Lappland eldade jag granris i Trangiaköket tills tältet och absiden var rökfylld. Sen var det bara att sova.
 
hejsan
becksmörja på barnen- nää. småbarn äter ju allt möjligt..gnida in smörjan i ögonen-nixpix-inte roligt.
becksmörja i solsken -nää, ...läge för brännskador..
heltäckande med mygghuva och handskar samt nåt citrusbaserat eller annat ofarligt till småbarn.

själv har jag en blandning av beckolja och 99%deet på hatten ( jepp, den blir förstörd :cool: )
vänligen nils
 
Jag tycker faktiskt att myggmedlet som Utsidan tidvis salufört har fungerat utmärkt. Hoppas att det kommer tillbaka. Flaskan är snart tom.

HåkanF
 
Menar du alltså att nästa gång det vankas sill och nubbe kan man ta sig en extra pors, "för myggornas skull"?
Myggmedel för invärtesbruk! ;)
 

Liknande trådar