motivation?

Jag var f0r ungefAr 2 Ar sedan vAldig aktiv med att trAna. Kom upp i ungefAr 12-13 trAningspass i veckan. Men sakta som sAkert f0rsvann min motivation.

nAgra tips om hur jag ska bygga upp den igen?
 
swanz; sa:
Jag var f0r ungefAr 2 Ar sedan vAldig aktiv med att trAna. Kom upp i ungefAr 12-13 trAningspass i veckan. Men sakta som sAkert f0rsvann min motivation.

nAgra tips om hur jag ska bygga upp den igen?


12-13 pass i veckan låter som en hel del i mina öron. Det blir ju nästan två pass om dan. Finns det nån anledning till att du tränade så mycket? Något specifikt mål? Om man inte har det tror jag det kan vara svårt att motivera sig för så mycket träning.

Men du ska få ett förslag i alla fall. Om du klumpar ihop träningen så att du får färre, men längre pass (kanske blandad träning) tjänar du tid (färre ombyten, färre transporter till och från träningen etc). Du kan väl nöja dig med 5 pass i veckan, men lite längre än förut?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
12-13 pass i veckan låter som en hel del i mina öron. Det blir ju nästan två pass om dan. Finns det nån anledning till att du tränade så mycket? Något specifikt mål? Om man inte har det tror jag det kan vara svårt att motivera sig för så mycket träning.


/ G

dA fOrsOkte jag elit-satsa inom 2 sporter och gick samtidigt pA ett idrottsgymnasium. NAgot speciellt mAl vet jag inte om jag hade, Allt bara fl0t pA. Nu har jag dock slutat med bAda sporterna och bytt gymnasium :) . Har bOrjat intressera mig f0r klAttring nu men det kostar som sagt en del nu pA vinterhalvAret.
Alla synpunkter uppskattas :)
 
Boken "Motivation för motion" av Johan Faskunger låter lämplig (har inte läst den dock).

ISBN 91-88941-27-2

"Boken beskriver på ett enkelt sätt ett effektivt tillvägagångssätt för att uppmuntra och hjälpa människor att starta och upprätthålla regelbundna motionsvanor, samt hur beteendeförändring kan underlättas. Boken är därför dels baserad på forskning från ledande forskare och organisationer inom fysisk aktivitet, hälsovetenskap och andra närliggande områden, dels på praktiska tips och råd med grund i erfarenheter "från fältet". Boken stimulerar läsaren att med entusiasm ta sig an den viktiga utmaningen, hjälpa andra, och även sig själv, mot en bättre framtid. Boken bör t ex kunna användas inom friskvård/hälsoutveckling, psykoterapi, kostrådgivning, inom sjukvården, fysiskt inaktiva som vill komma igång, samt motionärer som har svårt att finna motivation och uthållighet i sina aktiviteter.

Innehåll:

En övergripande modell för beteendeförändring
Hälsovägledarens roll i rådgivning
Hälsovägledning i förnekelsestadiet
Hälsovägledning i begrundandestadiet
Hälsovägledning i förberedelsestadiet
Hälsovägledning i handlingsstadiet
Hälsovägledning i aktivitetsstadiet
Återfall – när förändringsarbete "misslyckas"
Behandling av vuxenfetma och dess följdsjukdomar
Fysisk aktivitet på ålderns höst

Om författaren:

Johan Faskunger:

Johan Faskunger har genomfört både doktorsexamen och magisterexamen inom området fysisk aktivitet & hälsovetenskap vid University of Bristol, England med speciell inriktning på beteendeförändring och hälsokommunikation. Johan har tidigare studerat idrotts- & friskvårdspedagogik vid Göteborgs Universitet. Numera arbetar Johan vid Enheten för Preventiv Näringslära, Novum, Karolinska Institutet och Stockholms Läns Landsting. På fritiden ägnar sig Johan gärna åt långdistanslöpning och har ett maratonpers på 2.31."
 
Varför tränar du?

Motivation är bara till för amatörer. Det gäller att bestämma sig. Om man har ett mål är det bara att sikta och träna. Utan ett mål känns det rätt dumt att träna typ 12 pass i veckan.

Frågan du måste ställa dig är: Varför tränar du överhuvudtaget?

För att bli bäst? Sätt fart och träna då. Det gäller att sätta upp delmål! Om jag tex börjar träna friidrott och vill vinna OS guld på 400m, då måste jag ha delmål. Annars blir det för svårt att relatera till, det kommer kännas så långt bort. Viktigt med delmål! Sen bara attt träna!

Det är DU som bestämmer över din motivation!!!
 
swanz; sa:
dA fOrsOkte jag elit-satsa inom 2 sporter och gick samtidigt pA ett idrottsgymnasium. NAgot speciellt mAl vet jag inte om jag hade, Allt bara fl0t pA. Nu har jag dock slutat med bAda sporterna och bytt gymnasium :) . Har bOrjat intressera mig f0r klAttring nu men det kostar som sagt en del nu pA vinterhalvAret.
Alla synpunkter uppskattas :)

Visste dina lärare om din dubbla satsning och vad sa de i så fall? Att träna så mycket kan knäcka de flesta då risken för överträning är extremt stor.

När du nu har lämnat det bakom dig så får du fokusera på att ta det lugnt och inte träna för ofta, att tänka efter varför man tränar kan också vara ett bra sätt.
 
z_bumbi; sa:
Visste dina lärare om din dubbla satsning och vad sa de i så fall? Att träna så mycket kan knäcka de flesta då risken för överträning är extremt stor.

När du nu har lämnat det bakom dig så får du fokusera på att ta det lugnt och inte träna för ofta, att tänka efter varför man tränar kan också vara ett bra sätt.

Dom visste att jag höll på med 2 sporter men troligen hade dom ingen koll på hur mycket jag tränade. För mig var det nog så att det blev för mycket helt enkelt.

Ska försöka börja träna regelbundet nu, med lätta löp pass på morgonen och klättring/gym på eftermiddag kväll. Med vila på onsdagar. Tack för tipsen alla. :)
 
Jag läser Idrottspsykologi A på Umeå Universitet, och vi har bl.a. behandlat just ämnet motivation.

För de flesta är motivation starkt kopplat till mål. Vad har du för mål med ditt tränande?
-Hitta ditt långsiktiga mål (t.ex. "världsmästare")
-Hur ser vägen mot ditt mål ut? Vad finns det för hinder på vägen dit?
-Hur jag kan plocka bort dessa hinder?
-Hitta delmål på vägen till ditt stora mål.

Det är oftast detta som skiljer de idrottare som lyckas, och kommer långt i deras idrotter, jämför med dem som slutar på vägen... Det gäller att ständigt se målet, att ständigt veta vad som är bäst för min strävan mot mina mål.

Sen (som någon ovan skrev), så gäller det att ställa sig frågan varför du vill uppnå ditt mål?
Man kan grovt dela in sin motivation i fyra kategorier:
-Jag vill
-Jag vill inte
-Jag måste
-Jag får inte

De två översta handlar om att det är du själv som sattit motivationen. Antingen så försöker du nå ditt mål, för att du själv tycker att du ska uppnå det, eller för att du lyckas undvika något ifall du uppnår ditt mål (t.ex. "jag vill inte missa detta, för då skulle jag må så dåligt").
De andra två är så kallade "yttre motivationer". Det är egentligen inte du själv som bestämt målet, utan du strävar att uppnå dina mål för någon annans skull. (T.ex. "jag måste klara detta, för annars säger mina sponsorer upp sina kontrakt med mig." eller "jag får inte misslyckas med detta, för då lämnar mina sponsorer mig, och då måste jag börja jobba igen, istället för att träna på heltid").

Det finns en hel del populärvetenskapligt att läsa inom just idrottspsykologi/mental träning/m.m. som tar upp just motivation. Tyvärr så är rätt så mycket av det som finns på marknaden felaktigt, och saknar vetenskapligt belägg...

Vill du veta mer, så kan du maila mig, så kan jag skicka lite avhandlingar, m.m. om ämnet...

/D
 
En bra bok som tar upp en hel del intressanta punkter om motivation är boken "Den Femte Disciplinen" av Peter Senge. Den handlar egentligen om företagsekonomi, men det finns en hel del att lära ifrån den boken, även inom idrott!