Pja, huvudregeln är ju att det du ska genomföra är det du ska träna på. Så så mycket paddling som möjligt. Dock är det alltid bra att variera träningen, särskilt för att förebygga skador. Vintern är, tycker jag, ett utmärkt tillfälle att fälla in mer varierad träning. För att ersätta utebliven grenspecifik träning kan man ju försöka efterlikna den så mycket som möjligt. I det här fallet skulle jag föreslå långa lugna pass i roddmaskin, eftersom paddelmaskiner är ack så sällsynta.
Fäll i övrigt in styrketräning. Simning är kanon, då det ger kondition och mjuk funktionell styrketräning med liten belastning.
Glöm inte rörlighet, då jag upplever att god rörlighet (särskilt i ländrygg och baksida lår) är viktigt för att prestera bra i kajak under lång tid.
Nu vet jag inte hur mycket tid du har att lägga på träning eller vilken nivå du vill lägga dig på, men ett förslag kan vara:
- Två styrkepass i veckan (själv tycker jag funktionell styrka, á la MAQ, är överlägset)
- Ett långt lugnt pass paddlingsspecifikt (vid tillfälle paddling ute, annars roddmaskin).
- Ett kortare intensivt, t.ex. intervaller paddlingsspecifikt.
- Ett simpass, efter dina förutsättningar.
- Överkurs: Lägg in ett löppass i veckan också, varannat långt och lugnt, varannat kort och intensivt. Bra konditionsbyggare med liten tidsinsats.
Stretching efter samtliga, särskilt axlar, ländrygg, och baksida lår.
Allt detta får tas med en nypa salt då jag inte kan dina förutsättningar, och på inget sätt är proffs på det här. Vill du ha mer kött på benen kanske du ska leta upp en PT i närheten?
Lycka till!