Motionsträning

Ska försöka ge mig på en längre paddling nästa sommar och behöver lite tips på bra träning inför det.

Är en havskajak med pagaj som jag paddlar. Funderar lite på hur man kan lägga upp träningsprogram m.m., vad det är som behöver tränas på mest m.m. Ska försöka lägga in så mycket paddling som möjligt i kajaken men snart är det ju vinter och itne speciellt paddlingsvänligt tyvärr.

>>>Andreas

För att ge ett vettigt svar vore det bra med lite fler detaljer...

När är det du ska göra denna paddeltur?
Hur långt ska du paddla?
är det i ett sträck?
eller hur många dagar är det uppdelat på?

Hur erfaren är du?
Hur länge har du paddlat?
Hur många träningspass kör du i dagsläget?
Hur många pass ämnar du paddla fortsättningsvis?

Pja, huvudregeln är ju att det du ska genomföra är det du ska träna på. Så så mycket paddling som möjligt. Dock är det alltid bra att variera träningen, särskilt för att förebygga skador. Vintern är, tycker jag, ett utmärkt tillfälle att fälla in mer varierad träning. För att ersätta utebliven grenspecifik träning kan man ju försöka efterlikna den så mycket som möjligt. I det här fallet skulle jag föreslå långa lugna pass i roddmaskin, eftersom paddelmaskiner är ack så sällsynta.

Fäll i övrigt in styrketräning. Simning är kanon, då det ger kondition och mjuk funktionell styrketräning med liten belastning.

Glöm inte rörlighet, då jag upplever att god rörlighet (särskilt i ländrygg och baksida lår) är viktigt för att prestera bra i kajak under lång tid.

Nu vet jag inte hur mycket tid du har att lägga på träning eller vilken nivå du vill lägga dig på, men ett förslag kan vara:
- Två styrkepass i veckan (själv tycker jag funktionell styrka, á la MAQ, är överlägset)
- Ett långt lugnt pass paddlingsspecifikt (vid tillfälle paddling ute, annars roddmaskin).
- Ett kortare intensivt, t.ex. intervaller paddlingsspecifikt.
- Ett simpass, efter dina förutsättningar.
- Överkurs: Lägg in ett löppass i veckan också, varannat långt och lugnt, varannat kort och intensivt. Bra konditionsbyggare med liten tidsinsats.

Stretching efter samtliga, särskilt axlar, ländrygg, och baksida lår.

Allt detta får tas med en nypa salt då jag inte kan dina förutsättningar, och på inget sätt är proffs på det här. Vill du ha mer kött på benen kanske du ska leta upp en PT i närheten?

Lycka till!

Ska försöka ge mig på en längre paddling nästa sommar...

Som Disco-Kaj säger, det vore bra med lite mer detaljer. Men om det är en lång paddling typ HBB så tycker jag den mentala träningen är minst lika viktig som den fysiska:

1) Träna med mycket last i kajaken, minst lika mycket vikt som du kommer ha fullastad på din långpaddling
2) Träna upp din mentala styrka genom att söka upp motvinden när du ska paddla, dvs sträva efter tung motvindspaddling och lär dig njuta av den
3) Stick ut och paddla när det är riktigt pissväder, njut av det.
4) Träna långa överfarter. Kan vara otrevligt om man aldrig gjort det tidigare, men när man hittat tryggheten i att sitta ensam långt ute till havs så är det en fantastisk tjusning plus att du kan spara många mil på det.
5) Träna paddelteknik med någon som vet vad han/hon sysslar med.

Lycka till!

En bra övning för paddling som stärker bålen är om du sitter på rumpan med benen ihopdragna i luften och du håller i en vikt eller medicinboll och för den framför dig fram och tillbaka från ena sidan till den andra. Övningen kräver en del balans.

erik_rask
För att ersätta utebliven grenspecifik träning kan man ju försöka efterlikna den så mycket som möjligt. I det här fallet skulle jag föreslå långa lugna pass i roddmaskin, eftersom paddelmaskiner är ack så sällsynta.

Hur långa bör då passen i roddmaskin vara? Hur skall jag tänka där, watt eller tid? I dagsläget presterar jag 200w under 30 minuter. Skall jag öka tiden eller motståndet? Lägga in ren styrketräning? Några tips?

Skidåkning dvs längdåkning

och stakning på rullskidor är bra rygg och bukträning. Motionspass typ FoS är allsidigt. Löpträning som sagt tidseffektivt. Allmän kondition kan du träna hur som helst bara du gillar sysselsättningen.

Styrketräning på gym om du gillar det välj annars nåt som du gillar.

Paddlingen kan du ta upp i vår igen.

Nyttigt att göra riktigt långa pass för att träna pannbenet rastrutiner etc detta kan du göra även i andra sammanhang t ex skridskor, cykling skidåkning vandring.

Thure

... om det är en lång paddling typ HBB så tycker jag den mentala träningen är minst lika viktig som den fysiska:...

Du prickade ganska rätt där. Bor i uppsala och kajaken ligger vid Fyrisån. Hoppas på några riktiga regnväders dagar vilket man alltid kan lite på här i trakterna.

Har insett att den mentala träningen kan vara bland det viktigaste. Brukar vara ganska envis men har ingen aning om hur jag kommer att reagera på att vara ute så länge som det faktiskt krävs. Gillar utmaningar och brukar försöka att "skratta" åt motgångar och annat som motvind m.m. men att ligga och paddla motvind i 10 dagar i sträck eller nåt så får vi se hur man mår sen.

Min träning / fysiska form nu:

-ganska vältränad av normala mått
-tränar rugby 2ggr/vecka för att röra på mig, bra för kondis samt ben- och bålträning, men minskar rörlighet som får utjämnas med stretching
-försöker paddla 1-2 ggr/vecka nere på fyrisån

min paddelvana:
-20-30 dagar i kajak totalt, 2st längre turer
-större sjövana däremot
-gillar utmaningar :)

Tipsen:
-tränas med packad kajak
-motvindpaddling
-pissväderspaddling

allt det tackar jag för. Sånt som man vet men inte vill ta tag i :)

Fortsätt gärna göra inlägg.

>>>Andreas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg