Moskelkåtan

Är det någon som har några erfarenheter av Moskelkåtan-Tåppvarrie lätt,hur stor är det ihop packat,hur är det med kondens osv,står det säkert med bara sten runt storm mattan
Robert
 
Många stenar blir det.

Jag kan besvara den sista delen av din fråga, dvs. om kåtan står säkert med bara sten runt stormmattan.

Jag har en Tått jakt 5 i bomull/polyester; samma konstruktion som Tåpp Varrie lätt vad gäller vindtålighet. Svaret är nej. Utöver stenar (eller stockar, snö, sand, eller annat) på stormmattan behöver du sammanlagt 16 stenar vid pinnfästena, 8 på de vanliga fästena och 8 på stormlinefästena, för att känna dig helt trygg. Detta gäller i öppen terräng som på fjället. I skogen behövs som regel inga stenar på pinnfästena och inga stormlinor, utan bara sten eller dylikt på stormmattan.

Anledningen till att lägga sten på stormmattan är inte att stenarnas tyngd i sig ska hindra kåtan att "blåsa bort", annat än indirekt, utan att bara hålla ner stormmattan så vinden inte ska få tag underifrån på kåtan. Det är också ett sätt att täta för mygg och massa annat. Man blir mer "mitt i naturen" med kåta utan innertält. Det behövs alltså, i motsats till på pinnfästena, inga stora stenar på stormmattan. Vi brukar använda grapefruktstora stenar på stormmattan, först en i varje hörn, sedan 3-4 stycken på varje sektion (8 sektioner). Många stenar blir det.... . Stannar man länge på samma ställe lägger man efterhand dit mer och mer sten.... (Viktigt på fjället att försöka ta sten som ligger löst, och undvika att dra stenar ur jorden. Gör man det och inte vill bidra till erodering i känsliga områden får man jobba lite och trycka tillbaks dem). Stockar går snabbare, om det finns. Ett alternativ till att täta utifrån är att istället vika stormmattan inåt, knäppa ihop stormmattan vid hörnen och täta inifrån med packningen.
 
Använd staglinorna

Jag har en tåppjakt 7 lätt
Om jag fattat rätt menar du att du inte skulle använda några pinnar alls ? Skulle inte gå ut utan pinnar.
Det beror ju lite på var man skall tälta.

Var på fjället i höstas och jagade, en natt tog det i att blåsa regält. Jag hade bara stagat dom nedre staglinorna. det var bara att gå ut och staga resten, men sen var det inga problem för utom kondensen som släppte från tältväven. Så problem med kondens är det när det blåser, men känslan att vistas i en tältkåta jämfört med ett fjälltält överväger det lätt.
Packvolym vet jag inte riktigt men jag tror inte det är större än mitt gamla fjälltält.
 
Packstorlek

Tog en bild som till viss del visar storleken på Moskoselkåta jämfört med "vanligt" tält.
Till vänster ett Hilleberg Staika, i mitten Moskoselkåta Tåpp 5 Combi lätt (med innertält), till höger Moskoselkåta Tåpp 9 lätt (utan innertält).
Mvh Erik

staikakata.jpg