• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Moraliskt försvarbart med märkeskläder?

Tack för alla inlägg

Visst är det svårt med moral! Det kännetecknas väl till en del av att människor (undertecknad inkluderad) så lätt går i försvarsställning och känner ett behov att dels dra extremerna till sina spetsar, samtidigt som man vill rättfärdiga sina egna handlingar och val. Icke desto mindre ville jag ställa denna teoretiska fråga. Det är intressant att diskussionen så snabbt går från att handla om hur man väljer att spendera mellanskillnaden i pris mellan en "normalvara" och en märkesvara (vilket ju var den ursprungliga frågan), till att handla om (över)konsumtion i allmänhet.

Tack för alla kommentarer. Det blir underhållande som alltid! Mina egna moraliska värderingar har jag nu ganska klart för mig. Det gäller bara att omsätta dem i praktik också! När det gäller märkesvaror klarar jag mig, för sådana laster är jag för snål för. Däremot är det väl dags att börja fundera över vad jag kan göra för att bli en mindre tärande människa rent allmänt.

Må julefriden sänka sig över er alla. Önskar att jag kunde dela med mig av den gnistrande snön och minusgraderna!
 
Må julefriden sänka sig över er alla. Önskar att jag kunde dela med mig av den gnistrande snön och minusgraderna!

Jag skulle kunna tänka mig att betala lite av ett premiumpris för att ta del av det... :)

Nu är ju kvalitet något som faktiskt går utanför slitstyrka eller regntålighet eller vad det nu kan vara; kvalitet är ju även saker som passform och image, dvs ett "fint" varumärke kan i sig vara kvalitet. För vissa. Men låt oss (mig) reducera kvalitet till att handla om fysiska värden snarare än symboliska (och då tror jag trådstartarens fråga blir relevant, annars blir det bara gummiargument av alltsammans, där varumärken är kvalitet eftersom folk ju uppenbarligen betalar för det; då anser de att varan har det värdet, dvs den kvaliteten). Då tror jag att vi tenderar att försvara en hel del av våra "finmärkes"-inköp (jag syftar alltså på varumärken som man tar ut ett högre pris för; även ITAB är ju ett varumärke...) med att det skulle vara högre kvalitet i en eller annan bemärkelse. Genom att verkligen anstränga sig för att hitta ett kvalitetsargument (min nya mextexjacka hålle i femton år) så legitimerar vi köpet; i själva verket kommer jackan i alla fall bytas innan den är helt slut, antingen p.g.a. den feta revan eller på grund av att det kommit en ny (med "bättre" andasegenskaper, bättre passform eller lägre vikt). Och då är ju det där initiala kvalitetsargumentet ganska tomt. Själv köpte jag att nytt tält (Nallo 3 istf Jack Wolfskin Yellowstone III) förra året med just den argumentationen (ffa vikt). Behövdes det?

Alltså: många gånger tror jag att "kvalitetspratet" ekar ganska tomt och blir ett sätt för oss att legitimera nyinköp. Ju fler varor som finns desto mer tenderar vi att bara se till de sista tio procenten egenskaper som skiljer användningen av en vandringsjacka från en skidjacka från en skridskojacka (etc) och glömmer de 90 procent egenskaper som de liknar varandra i. Den fokuseringen ökar nog konsumtionsbenägenheten. På marknadsföringsspråk pratar man om bl.a. "line fill" och "line stretch" för att beskriva hur många varienter av samma produkt man kan kränga...

Boken Ekonomi och moral är ganska bra på detta tema; för en liten reality-check kan man kolla in på Global Richlist.

För övrigt anser jag att privatbilism inom städer samt intrakontinentalt flyg bör förbjudas.
 
En swoosch-keps går på 129:-,dvs lika mycket som andra kepsar.Om man bortser från trucker-kepsar i plast som kostar 50:-.

http://www.kepsar.nu/

Eller om vi ska ta konsumentpriser:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19437668
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=901084
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=901100
(OBS! Äkta skinnkeps för 149 spänn. Utan swoosch.)
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=906083
(Skyddskeps för 99)
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=901141
("Märkeskeps" för 10 spänn.)

Annars kan man gå in på Stadiums hemsida och jämföra alla kepsar de har. En Peak-keps för 299?? När man får en Yankees-replica för 99?
 
Senast ändrad:
Men tänk om jag köper en massa coola märkeskläder, nästa år är de omoderna och då lägger jag dem i en sån där klädcontainer. Det betyder att en stackare i Afrika får få runt i coola märkeskläder eller så får den fattiga stackaren som inte har råd med märkeskläder köpa det på myrornas eller liknande för några tior.

Då har jag både ett stort företag, givit staten en massa pengar i form av moms och sedan gjort en god gärning och hjälpt en medmänniska.

Är jag en dålig människa då?
 
Men tänk om jag köper en massa coola märkeskläder, nästa år är de omoderna och då lägger jag dem i en sån där klädcontainer. Det betyder att en stackare i Afrika får få runt i coola märkeskläder eller så får den fattiga stackaren som inte har råd med märkeskläder köpa det på myrornas eller liknande för några tior.

Då har jag både ett stort företag, givit staten en massa pengar i form av moms och sedan gjort en god gärning och hjälpt en medmänniska.

Är jag en dålig människa då?

Om dina coola märkeskläder, den gamla uppsättningen och den nya, baseras på arbete under närmast trälliknande förhållanden (t.ex. bomullsplockning i Uzbekistan) så bidrar du i alla fall till något mindre önskvärt i mina ögon...
 
Om dina coola märkeskläder, den gamla uppsättningen och den nya, baseras på arbete under närmast trälliknande förhållanden (t.ex. bomullsplockning i Uzbekistan) så bidrar du i alla fall till något mindre önskvärt i mina ögon...

Men "Fairtrade märkta" kläder gjorda av "ekologisk bomull" fanns bara för åldrarna 0-3 år.
 
Men tänk om jag köper en massa coola märkeskläder, nästa år är de omoderna och då lägger jag dem i en sån där klädcontainer. Det betyder att en stackare i Afrika får få runt i coola märkeskläder eller så får den fattiga stackaren som inte har råd med märkeskläder köpa det på myrornas eller liknande för några tior.

Då har jag både ett stort företag, givit staten en massa pengar i form av moms och sedan gjort en god gärning och hjälpt en medmänniska.

Är jag en dålig människa då?

Hm.

Till din fördel - pengar till staten, billig märkesjacka åt fattig sate hänvisad till Myrorna (fast i själva verket vet vi att många som ska sälja sina "omoderna" grejer året efter ändå vill kränga dem till ett pris som stänger ute de flesta) samt biståndspengar till Afrika.

Till din nackdel - du slösar med resurser eftersom du bidrar till att hålla konsumtionskarusellen igång istället för att behålla din jacka tills den är slut, plus att du visar på en ytlig utseendefixerad slit-och släng-mentalitet som gör dig mindre behaglig som person.
 
Men "Fairtrade märkta" kläder gjorda av "ekologisk bomull" fanns bara för åldrarna 0-3 år.

Köp då billiga t-shirts på ICA. Bomullsplockarna får lika mycket betalt i alla fall, men du göder i alla fall inte designindustrin :)

Alt: "Polar'n o Pyret: Otroligt på!" (För er som inte var med på nittitalet, hyr NileCity på närmaste videohak!)
 
Köp då billiga t-shirts på ICA. Bomullsplockarna får lika mycket betalt i alla fall, men du göder i alla fall inte designindustrin :)

Alt: "Polar'n o Pyret: Otroligt på!" (För er som inte var med på nittitalet, hyr NileCity på närmaste videohak!)

Men då stödjer jag ett företag som tycker det är ok att sälja gammalt kött =)