OK, jag har precis varit i kontakt med själve Erik Jönsson, dvs ägaren.
Knivarna började tillverkas i slutet av 1930-talet. Firman började egentligen med att framställa redskap för hästindustrin, såsom selar och liknande. Erik bestred ryktet att firman skulle ha haft ekonomiska problem på 60-talet. Ryktet som undertecknad hört har tydligen inte varit nära sanningen
.
Knivarna som tillverkas idag är genomgående i fjäderstål (kolstål), närmare specificerat i 1778 (SS 1778), dvs kolhalten ligger på runt 0,7 - 0,8 viktprocent av matrisen. Min gissning är att det handlar om Bofors-stål. De tillverkas på plats i Östnor men värmebehandlas av en annan lokal firma. Man tillverkade tidigare också rostfria knivar men som jag förstod det så har man av praktiska skäl gått över till endast kolstål. En rostfri E Jönsson torde därför vara något av ett samlarobjekt
.
Den mesta produktionen går på export. I vårt land finns det endast en generalagent. Den heter
JO Sport och är lokaliserad till Hudiksvall:
http://www.josport.se/brands.html
Spridningen är mycket begränsad. En sådan stad som Göteborg har inte en enda agent. Tidigare har det tydligen funnits någon men inte på senare år.
Jag vill härmed tacka Erik för den påtvingade utfrågningen som han mycket tålmodigt (om än lite luttrat
) svarade på.
~Paul~