Mora 2000 kommer att finnas kvar

Jag köpte för många år sedan ett kit med Mora 2000 och yxan i Bäversatsen.
Använde för första gången yxan nui sommar.

Den var inget vidare, taskig balans. Fast den är ju väldigt lätt för att vara yxa.
I kitet ingår också en hopfällbar såg. Någon som har erfarenhet av den?

~Paul~

Bilagor

• Mora-Forest-Beaver-Cut-kit.jpg
    Mora-Forest-Beaver-Cut-kit.jpg
    13.3 KB · Visningar: 717
Mora 2000:

"Plus: Stålvalet, bladgeometrin, priset"

Bladgeometrin har väl att göra med vad man tänker använda kniven till. Så det handlar väl om personliga preferanser. Själv gillar jag inte bladets utformning.

Och: det är väl samma stål i övriga Mora? Priset är ju också högre än på övriga Mora? Förstår inte varför man väljer en 2000 över andra modeller. :)

Bladgeometrin har väl att göra med vad man tänker använda kniven till. Så det handlar väl om personliga preferanser. Själv gillar jag inte bladets utformning.

Och: det är väl samma stål i övriga Mora? Priset är ju också högre än på övriga Mora? Förstår inte varför man väljer en 2000 över andra modeller. :)
Pudelns kärna är just bladets utformning. Till skillnad från dig så anser många knivkonnässörer att bladets profil är ganska nära det ultimata då det gäller kompromiss mellan jaktkniv, allkniv, fiskekniv, campingkniv och t o m en kniv som är lämplig att skära i trä med ;).

Att du inte gillar bladets utformning har nog att göra med två saker. Först och främst att du nog aldrig hållit i kniven och för det andra att du inte har fattat poängen med dess utseende.

Bladstålet är inte som på alla andra rfr moraknivar. Det handlar om Sandvik 12C27M (Modified). Frosts kör med 12C27.

Mora 2K är i mitten av prisskalan när det gäller Frosts och MoS modeller. Det finns sålunda både avsevärt dyrare men också billigare modeller, allt beroende på modellens komplexitet.

~Paul~

1. Pudelns kärna är just bladets utformning. Till skillnad från dig så anser många knivkonnässörer att bladets profil är ganska nära det ultimata då det gäller kompromiss mellan jaktkniv, allkniv, fiskekniv, campingkniv och t o m en kniv som är lämplig att skära i trä med ;).

2. Att du inte gillar bladets utformning har nog att göra med två saker. Först och främst att du nog aldrig hållit i kniven och för det andra att du inte har fattat poängen med dess utseende.

3. Bladstålet är inte som på alla andra rfr moraknivar. Det handlar om Sandvik 12C27M (Modified). Frosts kör med 12C27.

4. Mora 2K är i mitten av prisskalan när det gäller Frosts och MoS modeller. Det finns sålunda både avsevärt dyrare men också billigare modeller, allt beroende på modellens komplexitet.

~Paul~
1. Jag har inte sagt något om bladprofilens förträfflighet. Personligen tycker jag bara att det kunde vara lägre och kortare, kanske.

Men iallfall, hur kommer det sig att den här är lämplig att skära i trä med, medan exvis Rat-3 är olämplig, när de har samma bladbredd??

2. Jodå, jag har nog hållit i den, jag äger ju en själv. ;) Jag säger inte att bladprofilen är "dålig", det handlar om hur jag vill ha det personligen. Fast vid närmare eftertanke är den nog inte så tokig. Vilket förvisso fortfarande är lika irrelevant.

3. Är det pga detta folk gillar 2000? Förstår inte varför man köper en 2000 hellre än någon av de där 60-kronors-modellerna. Kanske handlar det om bladets utformning i jämförelse med just andra Mora-knivar? Den har kanske ett bredare blad än genomsnittsmoran och är således en bättre allroundkniv? Och detta med ett bättre stål?

4. Jo, men det finns ju många billigare modeller.

1. hur kommer det sig att den här är lämplig att skära i trä med, medan exvis Rat-3 är olämplig, när de har samma bladbredd??

2. Jodå, jag har nog hållit i den, jag äger ju en själv. ;) Jag säger inte att bladprofilen är "dålig", det handlar om hur jag vill ha det personligen. Fast vid närmare eftertanke är den nog inte så tokig. Vilket förvisso fortfarande är lika irrelevant.

3. Är det pga detta folk gillar 2000? Förstår inte varför man köper en 2000 hellre än någon av de där 60-kronors-modellerna. Kanske handlar det om bladets utformning i jämförelse med just andra Mora-knivar? Den har kanske ett bredare blad än genomsnittsmoran och är således en bättre allroundkniv? Och detta med ett bättre stål?

4. Jo, men det finns ju många billigare modeller.
1. Har att göra med hela bladets geometri. Rat -3 är tillverkad i mycket tjockare stock med en typisk amerikansk slipfas (40-50 grader), med en choil som förhindrar effektivt skärande i trä samt ett grepp som är utformat i första hand med tanke på "allround".

2. Det är mycket relevant ;)

3. Ja, svaret är att det handlar om en optimal kombination mellan en allroundkniv och en ytterst fin jaktkniv. Själva slipfasen är en ganska komplicerad "sak" i det här sammanhanget. Dessutom väl genomtänkt.

4. Förvisso, men de flesta "vanliga" moror är designade i första hand för yrkesbruk, såsom byggnadsarbete. Deras största styrka är inte i samband med urtagning av vilt, utan att skära av ett buntband, jämna till en 4x4 eller att öppna en säck med kalk. Många andra modeller vänder sig till träarbetare och snickare.

~Paul~

1. Rat -3 är tillverkad i mycket tjockare stock med en typisk amerikansk slipfas (40-50 grader), med en choil som förhindrar effektivt skärande i trä

2. Ja, svaret är att det handlar om en optimal kombination mellan en allroundkniv och en ytterst fin jaktkniv. Själva slipfasen är en ganska komplicerad "sak" i det här sammanhanget. Dessutom väl genomtänkt.

Förvisso, men de flesta "vanliga" moror är designade i första hand för yrkesbruk, såsom byggnadsarbete. Deras största styrka är inte i samband med urtagning av vilt, utan att skära av ett buntband, jämna till en 4x4 eller att öppna en säck med kalk. Många andra modeller vänder sig till träarbetare och snickare.

~Paul~
1. :( :( :(

2. OK. Själv tar jag nog hellre en Clipper ändå. Och den finns ju också i kolstål.

Själv tar jag nog hellre en Clipper ändå. Och den finns ju också i kolstål.
Ja, den finns i Uddeholm UHB 20 (AISI 1095) kolstål. Återigen. Rfr för: fiske/jakt/camping/matlagning.

Kolstål för: tälja i trä, skära i trä, skära pinnar, spänta ved, bända bark, öppna aluburkar osv.

~Paul~

Stenåldersyxan

Jag köpte en liten handyxa för några år sedan. Den är liten och händig men fär tung att släpa på. Av en händelse stötte jag på en försäljare av "Stenåldersyxan" på en marknad. Dvs en replik av gamla tiders yxa. Jag fick intrycket att "Stenåldersyxan" kan vara en av de bättre valen om man ska bära med den i sin packning. Den har flera användningsområden. Bla annat som kniv.

Jag köpte en liten handyxa för några år sedan. Den är liten och händig men fär tung att släpa på. Av en händelse stötte jag på en försäljare av "Stenåldersyxan" på en marknad. Dvs en replik av gamla tiders yxa. Jag fick intrycket att "Stenåldersyxan" kan vara en av de bättre valen om man ska bära med den i sin packning. Den har flera användningsområden. Bla annat som kniv.

Öh... Snackar vi alltså om en yxa av sten (t ex flinta) eller ett mycket urflippat namn på en "vanlig" yxa med huvud i metall. Ett bättre namn i sådana fall borde nog vara "järnåldersyxan" ;)

1. Har att göra med hela bladets geometri. Rat -3 är tillverkad i mycket tjockare stock med en typisk amerikansk slipfas (40-50 grader), med en choil som förhindrar effektivt skärande i trä samt ett grepp som är utformat i första hand med tanke på "allround".

2. Det är mycket relevant ;)

3. Ja, svaret är att det handlar om en optimal kombination mellan en allroundkniv och en ytterst fin jaktkniv. Själva slipfasen är en ganska komplicerad "sak" i det här sammanhanget. Dessutom väl genomtänkt.

4. Förvisso, men de flesta "vanliga" moror är designade i första hand för yrkesbruk, såsom byggnadsarbete. Deras största styrka är inte i samband med urtagning av vilt, utan att skära av ett buntband, jämna till en 4x4 eller att öppna en säck med kalk. Många andra modeller vänder sig till träarbetare och snickare.

~Paul~

Btred smär eller/och mjukost med en clipper så märker du skillnaden ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg