Montrail Stratos XCR

Montrail verkar bra

Har inte provat just den modellen. Vill personligen har lite högre sko. Kör dock i en annan Montrail-sko Traverse GTX. Lätta, vattentäta och stabila. Mycket bra. Provade tidigare Storm GTX men den gav för dåligt stöd, tyckte jag. Bra sko annars. Montrail verkar göra bra skor.

Palle_Z; sa:
Någon som kört skridsko i denna sko? Ser trevlig ut, kanske något låg. Länk nedan:

http://www.montrail.com/goods/prod_description.cfm?id=87&gender=male

Vattentät och med läst som verkar ha bra passform om man får tro reklamen. Någon som överhuvudtaget provat den?
Nej, jag har inte testat. Personligen så tycker jag att den verkar vara litet för mjuk för skridskoåkning. Beträffande passform och läster så är jag dock helt klart positivt inställd till Montrail.
Om du vill kolla närmare på en så kanske de finns på Fjällsport. Där köpte jag iallafall mina Montrailskor (Vitesse).

Fungerar

Tjena Montrail fans,

Jag håller för närvarande på att testa Stratos för åkning, så här i halvtid kan jag säga att den fungerar!

Jag är supernöjd, den är lika stark i torisionsled som Storm, ger snäppet bättre grepp i kontakten mellan läst - fot. De har lyckats bra med att göra den hög framtill, vilket är viktigt för stödet, men ändå tillräckligt låg baktill för att låta foten röra sig som den ska.

Enda nackdelen hittils är att de är kallare än t.ex Storm. Har inte frusit i dom under skridskoåkning, heller inte testat dom i mer än -3, men när man cyklar blir det kallt i fartvinden och utan rörelser i foten.

Som sagt, preliminärt utlåtande, kommer upp artikel om det på http://snabelslash.com/bo/ när testerna är klara senare in i sässongen.

/Bo

Re: Fungerar

Fredrik, dom finns tyvärr inte på Fjällsport utan jag får nog åka till Stockholm eller Malmö för att prova skon.

Jag vill prova denna sko just för att se hur det är att köra på en ännu mjukare sko än den jag har nu.

Bo, misstänkte att du provkört den. Jag har varit lite fundersam just på hur bra skon håller värmen. Materialet i skon (Gore-Tex EXO) ser på papperet(skärmen) ut att vara lite kallt. Oxå osäker på om lästen, som verkar tajt och bra, tillåter att man använder tjockare socka. Cykling är iofs notoriskt kallt för fötterna.

Gore-Tex EXO verkar vara ett ganska nytt material, man laminerar Gore-Tex membranet direkt mot yttermaterialet i skon. Även Merrell har en sko i materialet (Stormrider Mid) som skulle kunna passa för skridsko men den är dubbelt så tung som Montrail Stratos!

Passar dom köper jag nog ett par, även om den inte fungerar för skridsko verkar den bra för vandring.

-Palle

Tja,

Jag har Montrail Torre GTX som jag åker skridsko med. Kanske inte den lättaste i Montrailfamiljen men ibland gillar inte fötterna de skor hjärnan vill ha...
Skorna är inga vinterskor, de är ganska kalla. Har åkt med dem i -8 grader och så fort jag stod still började jag frysa. Åkte dock mkt lugn tur. Sen dess har jag tjockare innersocka och det har varit varmare väder, viket har minskat problemet. Åker man fort minskar problemet ytterliggare.
En stor fördel, en vinter som årets, är att jag är torr om fötterna när alla andra är plaskvåta i sina skidpjäxor.

/Henrik

Har åkt skridskor med Montrail Java GTX på en improviserad tur med lånade skridskor (det var de enda skor jag hade). Inget jag kan rekommendera (de är låga som vanliga gymnastikskor) men det fungerade i alla fall. De höll helt tätt trots en par cm vatten på isen.

Johannes

Med risk för att bli lite OT (dvs ej Montrail) kan jag nämna att jag har byggt glappbindningar för Salomons Pro Trek 6 LTR GTX-kängor

[http://www.salomonoutdoor.com/se/product.asp?sex=0&seg=1&act=6&gam=0&pro=872408&sel=0_0]

Funkar alldeles utmärkt (sagt utan annan jämförelse). Skön spänst i sulan och med anatomiska inlägg går det inte att klaga på komforten
/oscar

Palle_Z; sa:
Någon som kört skridsko i denna sko? Ser trevlig ut, kanske något låg. Länk nedan:

http://www.montrail.com/goods/prod_description.cfm?id=87&gender=male

Vattentät och med läst som verkar ha bra passform om man får tro reklamen. Någon som överhuvudtaget provat den?

-Palle

Okej, testerna fortskrider. Jag är nu mer och mer övertygad om att det här är min nya skridskosko!

Jag har ännu inte hunnit få på en integrerad damask på Stratosen, men det är det enda som är kvar, den är annars perfekt! En riktig fältoffla, mjuk och följsam, suverän att färdas i helt enkelt. Har varit ute i -7 och 6 ms/s i den, inte i närheten av att frysa!

35.jpg

Ny sko och skridsko under test i Västeråsrännan

Mer om sko och den nya skridskokonstruktionen kommer på Snabelslash inom kort!

Skon ger bättre stöd (än t.ex Storm el. Traverse) även under längre färder tycker jag. Tror att lästen är mer anpassad för att röra sig aktivt utan tung last, både Storm och Traverse är hiking skor, vilka är designade för lite tyngre packningar.
Hittils har XCR (GTX på utsidan) fungerat läskigt bra, efter att ha sänkt ner skon i vatten är den helt torr efter 2 minuters åkning i -5c. Vattnet hinner inte tränga in och absorberas, det stoppas redan långt ut.
Sen har jag löpt milen på asfalt med dom på 48 minuter, vilket är vad jag gör med mina vanliga löparskor också.

/Bo

Less is more

Ny bindningslösning igen. Jag som inte orkat blanda till någon epoxi ser fram emot denna. Det ser ut som en Wåhlinlösning. Om det är så och den fungerar bra är ni mycket nära en kommersiellt gångbar lösning som inte kräver sko eller bindningsmodifiering för kunden.

Tack för skoutvärderingen, köper den på nästa Stockholmsresa.

-Palle

Sladdrig eller stabil?

boe skates; sa:
Skon ger bättre stöd (än t.ex Storm el. Traverse) även under längre färder tycker jag. Tror att lästen är mer anpassad för att röra sig aktivt utan tung last, både Storm och Traverse är hiking skor, vilka är designade för lite tyngre packningar.
Är lite fascinerad av detta. Fingrade på och provgick ett par Stratos igår och de ger ett sladdrigt förstaintryck. Å andra sida är passformen för foten klart bättre än Storm och Traverse, det håller jag med om. Däremot verkar de vara stabila över foten nedanför hälen samt över foten strax bakom tårna. Enligt en hastighetsåkarvän är det just där man skall ha stöd från skon, påstår han. Är det där hemligheten ligger?

Re: Sladdrig eller stabil?

kr-val; sa:
Däremot verkar de vara stabila över foten nedanför hälen samt över foten strax bakom tårna. Enligt en hastighetsåkarvän är det just där man skall ha stöd från skon, påstår han. Är det där hemligheten ligger?

Om man tittar på en hastighetsskridsko så verkar de som du skriver vara konstruerade för att "spänna" fast fotbladet stenhårt medan fotleden skall vara så rörlig som möjligt. Vissa skor är formgjutna och gjorda i kolfiber(?) för högsta styvhet.
Så ja, hemligheten ligger nog där, det var därför jag tyckte Stratosen verkade bra.
Lite vanskligt att som långfärdsskrinnare helt satsa på detta men det är viktigt att kängan sitter tajt om fotbladet och att hälgreppet är bra. Däremot så är det svårare att ha en styv sula, i alla fall med glappskridsko.
Under långa turer på sämre is eller för de som har sämre balans eller kroppsposition över skridskon (eller kanske svaga fotleder) så vill man nog knyta åt högre upp på kängan och/eller ha en stabil känga.
Jag kör oftast hårt över fotbladet och lösare högre upp på mina kängor. Har funderat på att bättra på hälgreppet och skaffa tunnare strumpor för bättre "kängkontakt".

-Palle

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg