Montering av Surly Disc Trucker

Hej!
Fick hem cykeln, men hade gjort en miss - tänkte inte på att den kom hem i bitar med endast vissa delar monterade (i princip kedja m. tillhörande drivkrans o.s.v). Har då två alternativ.
1: Lämna in den för montering. Känns enkelt då jag inte har någon aning om hur man gör.
2: Montera den själv. Antar att detta är svårt? Framgaffel är omonterad, likaså skivbromsarna, växlarna och allting sådant.
MvH,
Jackiie

Gjorde samma misstag, ingen som sa att cykeln kom omonterad.
Bet i det sura äpplet och lämnade in cykeln till en verkstad i Stockholm som satte ihop den för en tusenlapp.
Rekommenderas om du inte är duktig mekaniker.
Lycka till med din nya Surly. Jag är verkligen nöjd.

Min tanke är att gör du det själv så vet du hur det fungerar och kan fixa den längs med vägen.
Men samtidigt kan det bli fel och kanske inte hålla så länge som det borde om det borde om det blir felmonterat.
Det finns mycket om montering på youtube.
Har du tiden så skulle jag nog tro att du kan fixa det själv, och bli en hejare på att meka cykel på köpet.

Jag köpe en Surly själv för inte så länge sedan, allt var färdigmonterat förutom framgaffeln och styret. Bortsett från det gjorde jag lite anpassningar själv. Jag är ingen mekaniker och har aldrig meckat tidigare. Kan bara svara för framgaffeln och det var väldigt enkelt efter lite tittande på youtube. Jag valde att inte kapa styrröret och använde distanser istället (enklare att sälja cykeln sen så ny ägare kan anpassa om denne vill.) Jag tycker att det är bäst att först försöka själv så man lär sig lite om cykeln och för de moment man är osäker på ta in på cykelverkstad. Det viktiga för framgaffeln är att få "starnutten" ordentligt på plats för det blir jobbigt att få bort den om man sätter den fel. Det förenklar om man har det ändamålsenliga verktyget för den men det går även utan.

Hej Jack!
Undrar om du skulle vilja länka till var jag kan köpa den cykeln och vad du betalade?
Klart intressant att skaffa sig en Surly!

Hej!
Jag sökte lite igår och det som fick mig att ge upp var att jag för ovanlighetens skull inte hittade något. Kan ni länka lite videos så att jag har något att ihop ifrån?
Den är inte custombeställd alls. Det är en Surly Disc Trucker 26" Maroon(Röd) från cyclecomponents.com. Bör inte vara något annorlunda där?
Det jag vet behöver monteras är:
Framgaffel med allt därtill
Skivbromsar fram
Skivbromsar bak
Växel fram
Växel bak
Sadel
Trampor

Bakhjulet är monterar. Kedja är monterar, och därmed de kransar och liknande antar jag. Bockstyrer hänger med vajrar och handtag, så där bör det inte behövas göra något?

Fick en tid för montering idag, tog en timme och kostade 900. Blev den lätta vägen och med tanke på resultatet (och vad som uppenbarligen behövde göras) är jag sjukt nöjd!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg