Montera själv

Funderar på att uppgradera min cykel med diverse mer eller minnde nödvändiga saker. Frågan är bara om jag kan göra det själv eller om jag måste lämna in cykeln någonstans.

Det jag behöver byta på min MTB är: vevlager som låter mycket och snart rasar, framgaffel som är stel.

Jag tänkte köpa mig en dämpad framgaffel och då gissar jag att jag måste köpa styrlager och styrstam oxo.

Jag funderar på att beställa sakerna från Cyclecomponents eftersom det är ca 70-80% av priset mot att handla i en vanlig cyckelaffär. Gör jag sedan monteringsarbetet själv så sparar jag in några hundra i monterngskostan plus att jag får en kul och lärorik skruvardag.

Min fråga är alltså: Kan jag fixa detta själv hemma? Jag skulle klassa mig själv som väldigt händig även om jag inte skruvat isär styr och vevlager tidigare på en cyckel :) Jag gör det gärna själv eftersom jag gillar att skruva men är risken då överhängande att man sätterihop det fel eftersom jag inte gjort det tidigare eller? Behöver jag ett gäng specialverktyg eller klarar jag mig med min vanliga välfyllda verktygslåda?

Det vore bra med lite tipps ;-)

/Ulf
 
Gör get själv

Jag har aldrig köpt en komplett cykel i mitt liv, jag har alltid köpt lösa delar(delar jag vill ha) och monterat dessa på egen hand.Förra veckan satte jag ihop min Cyclepro Ultralite Pro ram med dom delar jag samlat på mej. Jag är mycket nöjd med bygget.Och ingen annan har en likadan cykel.
Dom delar som du vill montera är lätta att installera, det finns också instruktioner med produkten om hur dom monteras.
Du kommer älska din cykel mer du lägger ner svett&tårar på den.Sen ska du veta att när man bygger sin cykel eller bara tar hand om sin egen cykel så lär du känna din cykel, du bygger upp ett förtroende och en bestående relation till din cykel. Det är ju du och din kamrat(cykeln) som ska tämja stigen ni ska fram på. Finns det bitar av cykelbygget som du är osäker på fråga om hur man gör istället för att ge bygget till någon annan.
 
Toppen

Så får det bli. Då räknar jag med ditt stöd när det strular pegeson :)

Mpåste jag skruva isär allt innan jag beställer för att veta vilka dimensioner det skall vara på lagren?

/U
 
Det ska inte behövas

Vevlageren är idag i en storlek, så du behöver inte mäta vevlagerkroppen. Men du kan behöva kolla storleken på din gaffel om den är 1" eller 1 1/8".
Har du gängad styrlager eller kör du aheadset?
 
Re: Det ska inte behövas

pegeson; sa:
Vevlageren är idag i en storlek, så du behöver inte mäta vevlagerkroppen. Men du kan behöva kolla storleken på din gaffel om den är 1" eller 1 1/8".
Har du gängad styrlager eller kör du aheadset?

Vet faktiskt inte... Jag tror jag har gängat eftersom röret som kommer upp ur ramen är svetsat ihop med det som går fram till fästet av styret. Så om jag köper en ny dämpad framgaffel blir det väl nödvändigt att sätta dit ett vanlig styrlaget (går det?) och en ny A-head (eller vad det nu kan heta) i alla fall, och då är det väl grovleken på styrröret som avgör. Kan det vara olika stort hål i ramen oxo eller är det standardiserat på något sätt?

Angående vevlager finns det på http://www.cyclecomponents.com tex 5 olika varianter på "Shimano BB-UN72 (XT)" med olika siffror på, tex 73-110. Vad betyder det och hur vet jag vilket jag behöver?
 
Re: Re: Det ska inte behövas

uppkastaren; sa:
...5 olika varianter på "Shimano BB-UN72 (XT)" med olika siffror på, tex 73-110. Vad betyder det och hur vet jag vilket jag behöver?

73 (mm) är avståndet mellan ändarna på röret där lagret sitter.

110 (mm) är längden på axeln. Svårt att mäta när tramporna sitter på.

Hur du mäter upp styrröret på enklast sätt vet jag inte. Yttermåttet på min (stål)ram är 38mm och passar till 1 1/8" gaffel.

mvh/Niklas
 
Efter din beskrivning verkar det som om du har ett gängat lager. Dessa försvann från marknaden för ett antal år sedan och idag är a-head lager det allena rådande. Så du kommer att ebhöva köpa ett nytt styrlager och en ny styrstam. "hålet i ramen" kan variera i storlek och bara en storlek på styrlager passar man kan alltså inte använda ett 1 1/8 lager om du tidigare haft ett 1 tums. Vevlager kommer som sagt i lite olika storlekar. måtten 68, 70, 73 är bredden på vevlagerhylsan medans de längre måtten tex. 110,5 , 113 och 118mm är längden på axeln. Du kan genom att titta/mäta ditt gamla lager se vilken storlek du skall ha. Det brukar sitta en lapp på vevlagren som anger storleken. Du behöver även en speciell hylsa för att kunna montera bort lagret (du har väl ett cartridge vevlager?)

Lycka till!

/Martin
 
Opps...

Tja jag visste inte skrev jag ju tidigare :) Nu vet jag i alla fall att det är A-headset jag kör med eftersom jag skruvat isär för att kolla. Det stod även på locket :)

Det luriga är att styrstolpen som kommer upp visar sig vara 31 mm (1 1/4"), det tycker jag verkar lite märkligt eftersom alla nya saker verkar vara 1" eller 1 1/8".

Vevlagret vet jag inget om ännu eftersom jag inte ens fick av vevarmarna (hade för små insexnycklar). Men det ska jag fixa.
 
Styrlager och vevlager

Även om folk som svarat på dina frågor här är vana att meka med sina cyklar och därför vet vad de pratar om så ska du veta att just byta styrlager och vevlager är det knepigaste man kan göra på sin cykel, inget av det är egentligen särskilt svårt men båda jobben kräver specialverktyg för att man inte ska riskera att förstöra grejorna...

Jag börjar med vevlagret:
Här behöver du ett special verktyg (kostar troligen drygt 100:) för att ta bort det gamla och skruva i det nya tänk på att gängorna är åt olika håll på de båda sidorna i ramen (om jag inte minns helt fel så är det tvärtemot hu pedalerna är gängade, men kolla detta med någon som vet).
Det finns en viss risk att det gamla vevlagret sitter ordentligt fast i ramen och då gäller det att ha cykelramen ordentligt fastsatt i något samtidigt som man vet åt vilket håll man ska skruva loss det.
Jag vill också påpeka att det är inte alltför många år sedan som vevlagren fanns i åtmindstone två bredder så har din cykel några år på nacken bör du kolla upp detta också.

Styrlagret:
Den dimension du har (1 1/4 tum - är det en Gary Fisher måntro?) finns inte längre kvar, den kom för en massa år sedan för att bla Gary Fisher tyckte att man behövte mer styrka i styrlagerområdet. Jag vet inte hur många tillverkare som hängde på trenden men den dog rätt snabbt, och nu är det 1 1/8 tum som gäller för mountainbikes.

Detta ställer till med lite problem för dig eftersom du hade tänkt byta gaffel och det finns idag knappast någon Gaffeltillverkare som tillverkar gafflar med 1 1/4 tums styrrör. KANSKE(?) kan det specialbeställas från någon av det större tillverkarna, Rock Shox hade iallafall dimensionen för några år sedan...
Skulle du lyckas få tag på en gaffel blir ju problemet att hitta ett styrlager i samma dimension även detta är i dag rätt knepigt.
Ett annat alternativ är att skaffa ett Specialstyrlager avsett för 1 1/4 ramar men 1 1/8 gafflar (inbyggd adapter). Jag vet att bland annat Chris King http://www.chrisking.com tillverkar ett sådant lager, det kallas "Devolution". Chris King Styrlagrena är ganska dyra men också erkända som det bästa du kan köpa i styrlagerväg. På hemsidan hittar du också mer info om styrlagerbyten och ev verktyg.
Slutligen så tror jag att det finns speciella adaptrar för att montera ett 1 1/8 styrlager i en ram avsedd för 1 1/4, fråga i en välsorterad cykelbutik.

Slutligen skulle jag vilja passa på att påpeka att det är visserligen ganska lätta att byta en gaffel men ska du byta även själva styrlagret (vilket du troligen blir tvungen till då det nog är svårt att få tag på en 1 1/4 tums gaffel) så är det lite knepigare. Du behöver nämligen en speciell styrlagerpress för att pressa in den nya styrlagerbanorna i ramen. Man kan visserligen bygga en sådan press själv av en gängad stång samt några brickor och muttrar, men risken är att man sabbar något om man inte vet exakt vad man sysslar med. Vill du promt göra arbetet själv så försök få tag på någon bok eller cykeltidning som beskriver hur man gör... Personligen gillar jag att meka med cykeln så jag brukar göra det mesta själv (tillockmed hjulbyggen) men ibland får man kolla och se om det egentligen inte blir billigare att lämna in det till ett proffs som har de rätta verktygen. Största problemet just nu med att lämna in cykeln är väl väntetiden eftersom de flesta cykelverkstäder har fullt upp nu på våren.

/Mattias
 
Re: Styrlager och vevlager

meldert; sa:
Du behöver nämligen en speciell styrlagerpress för att pressa in den nya styrlagerbanorna i ramen. Man kan visserligen bygga en sådan press själv av en gängad stång samt några brickor och muttrar, men risken är att man sabbar något om man inte vet exakt vad man sysslar med.
/Mattias

Man kan också lägga en bit av en bräda (mjukt träslag) ovanpå lagerskålen och sen försiktigt banka på brädan tills lagerskålen sitter på plats.... Iaktag dock stor försiktighet, speciellt om du lirar med ett Chris King lager då man inte gärna skulle vilja pajja ett så pass dyrt lager...
 
Oj

Du var minsann påläst Mattias! Precis ett sånt svar jag ville ha :)

Angående styrlagret så javisst är det en Gary Fisher, köpt hösten 95. Det låter som det kan bli en dyr historia att hitta ett styrlager som passar. Jag får nog kolla lite vad jag hittar för lager och vad de kostar så får vi se om det blir något gaffelbyte överhuvudtaget.

Vevlagret har jag mätt lite på nu oxo. Vevlagershylsan (ramen) är 73 mm och axeln tror jag är 110 mm (lyckades inte mäta exakt eftersom jag inte kunde ta av vevarmarna). Vevlagershylsan tror jag är 37 mm invändigt i diameter (det var lurigt att mäta med tumstock :) Kan det stämma? Axeln är fyrkantig oxo.

Hur sitter vevlagret i ramen? Är det inpressat eller är det delat på mitten på något lurigt vis så man skall skruva in en del från varje sida av ramen?

/U
 
Hör med Bosse på stallet.

Ser att du bor i Stockholmstrakten. Slå en signal till Bosse på Cykelstallet. De sålde många Gary Fischer tidigare och han kan nog ge råd om hur du kan göra för att sätta på framdämpare på din cykel.

Thure
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg