Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mongoliet?
- Trådstartare norpan_
- Start datum
Vi åkte dit för ett gäng år sedan och var tvugna att strecha lite på sanningen för att få ett lämpligt visa - vi ville röra oss fritt. När vi väl var där så löste sig allting himla fint. Vi lyckades hyra hästar som vi red ut med i tio dagar. Sedan tog vi tåget en bit söderut och fixade en jeep som tåg oss ut i öknen. Jag skulle tro att den svåra biten är visatrixet. 1996 hade iallafall vi tur. Och glädje! Vi mötte väldigt trevliga människor!
Patric
Patric
olle11; sa:Vi åkte dit för ett gäng år sedan och var tvugna att strecha lite på sanningen för att få ett lämpligt visa - vi ville röra oss fritt. När vi väl var där så löste sig allting himla fint. Vi lyckades hyra hästar som vi red ut med i tio dagar. Sedan tog vi tåget en bit söderut och fixade en jeep som tåg oss ut i öknen. Jag skulle tro att den svåra biten är visatrixet. 1996 hade iallafall vi tur. Och glädje! Vi mötte väldigt trevliga människor!
Patric
Visat är fixat så det är inga problem (hoppas jag!).
Sorry, jag läste inte tillräckligt noga. Gick omedelbart vilse i mina egna minnen...
Vi hittade en snubbe på järnvägsstationen som hade ett slags backpackerlogi. Han borde finnas i Lonely Planet nu. Han hjälpe oss att fixa hästar, ett lysande sätt att ta sig runt (vi fick en en massa nyfiken kring våra "konstiga" sadlar). Annars så tror jag att tåget fortfarande finns från staden till vissa byar, därifrån kan man säkert vandra ut till de mindre och mobila boendena i bergen eller på stäppen. Tyvärr hade vi så lång tid på oss att vi inte behövde planera som du... Men det finns helt säkert turistföretag som kan erbjuda olika koncept (olika mycket äventyr, tid och pengar). Om du kan nå dem härifrån vet jag inte. Skulle tro det. Men hur vet jag inte. Google?
Patric
Vi hittade en snubbe på järnvägsstationen som hade ett slags backpackerlogi. Han borde finnas i Lonely Planet nu. Han hjälpe oss att fixa hästar, ett lysande sätt att ta sig runt (vi fick en en massa nyfiken kring våra "konstiga" sadlar). Annars så tror jag att tåget fortfarande finns från staden till vissa byar, därifrån kan man säkert vandra ut till de mindre och mobila boendena i bergen eller på stäppen. Tyvärr hade vi så lång tid på oss att vi inte behövde planera som du... Men det finns helt säkert turistföretag som kan erbjuda olika koncept (olika mycket äventyr, tid och pengar). Om du kan nå dem härifrån vet jag inte. Skulle tro det. Men hur vet jag inte. Google?
Patric
När jag var där för knappt ett år sedan vill jag minnas att det inte var några särskilda problem att få visum. Däremot vet jag inte hur det är med långa visum.
Tack för svaret
Tack för svaret!
Vi kommer vara där mindre än en månad. Var ansökte du om visum, på plats eller innan du åkte hemifrån?
Tack för svaret!
Vi kommer vara där mindre än en månad. Var ansökte du om visum, på plats eller innan du åkte hemifrån?
Exupérance; sa:När jag var där för knappt ett år sedan vill jag minnas att det inte var några särskilda problem att få visum. Däremot vet jag inte hur det är med långa visum.
Eftersom vi åkte Transibiriska järnvägen så bokade vi genom en resebyrå (BAS International). Men annars bruker man ansöka efter visum på respektive ambasad.
http://www.basinternational.nu/
/mattias
/mattias
Visum
Vi åker ju inte med nåt resebolag,, och inte med transsibiriska. Skaffade du visum från konsulatet i Göteborg eller på plats i Ulan Bator?
Vi åker ju inte med nåt resebolag,, och inte med transsibiriska. Skaffade du visum från konsulatet i Göteborg eller på plats i Ulan Bator?
Exupérance; sa:När jag var där för knappt ett år sedan vill jag minnas att det inte var några särskilda problem att få visum. Däremot vet jag inte hur det är med långa visum.
Jo, men vi ska ju inte åka med Transsibiriska, utan hade tänkt flyga reguljärt. Alltså behöver vi ett turistvisum och inte transitvisum. Det är detta jag grubblar över, eftersom det på Mongoliska Ambassadens hemsida står att ansökan om visum ska bifogas med ett brev med antingen personlig inbjudan eller en bekräftelse på att man bokat en resa med ett mongoliskt företag i Mongoliet. Åker man med transsibiriska så kommer man ju undan med ett transit-visa och att man har en tågbiljett som går ut ur landet.
norpan_; sa:Eftersom vi åkte Transibiriska järnvägen så bokade vi genom en resebyrå (BAS International). Men annars bruker man ansöka efter visum på respektive ambasad.
/mattias
Flög in i Mongoliet för fem år sedan. Vi hade inget visum utan fixade det på flygplatsen när vi anlände. 50 dollar styck kostade det har jag för mig. Hade också läst något om inbjudan, men även läst att det i praktiken inte spelade roll. De frågade inte om någon inbjudan när vi väl var där, men de såg lite förvånade ut att vi inte hade visum. Proceduren tog 5-10 minuter.
Om det funkar på detta sätt även idag vet jag inte.
/Daniel
Om det funkar på detta sätt även idag vet jag inte.
/Daniel
mariaa; sa:Jo, men vi ska ju inte åka med Transsibiriska, utan hade tänkt flyga reguljärt. Alltså behöver vi ett turistvisum och inte transitvisum. Det är detta jag grubblar över, eftersom det på Mongoliska Ambassadens hemsida står att ansökan om visum ska bifogas med ett brev med antingen personlig inbjudan eller en bekräftelse på att man bokat en resa med ett mongoliskt företag i Mongoliet. Åker man med transsibiriska så kommer man ju undan med ett transit-visa och att man har en tågbiljett som går ut ur landet.
norpan_; sa:Eftersom vi åkte Transibiriska järnvägen så bokade vi genom en resebyrå (BAS International). Men annars bruker man ansöka efter visum på respektive ambasad.
/mattias
mariaa; sa:Jo, men vi ska ju inte åka med Transsibiriska, utan hade tänkt flyga reguljärt. Alltså behöver vi ett turistvisum och inte transitvisum. Det är detta jag grubblar över, eftersom det på Mongoliska Ambassadens hemsida står att ansökan om visum ska bifogas med ett brev med antingen personlig inbjudan eller en bekräftelse på att man bokat en resa med ett mongoliskt företag i Mongoliet. Åker man med transsibiriska så kommer man ju undan med ett transit-visa och att man har en tågbiljett som går ut ur landet.
/mattias
Jaha där ser man. Tycker ändå det är lite konstigt att det ska det spela någon roll om man åker tåg in i landet eller flyger in. Ni har väl en flygbiljett ut ur landet igen?
/mattias
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Info om Mongoliet | Trekking | 8 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg