Moldavien

Någon som har korsat Moldavien relativt nyligen? Positivt/negativt? Från Stockholm räknat; är bästa vägvalet att åka kortaste vägen genom Ukraina eller att tråckla sig dit via Ungern/Rumänien?
Avslutningsvis; hur är Svartahavskusten genom Rumänien och Bulgarien? Vägar, säkerhet och upplevelsen i största allmänhet?

Tack,
/Anders F

Om du gillar natur så är Donaudeltat vid Rumänska kusten en upplevelse. Påminner om Amazonas... Staden Tulcea är trist, men har regelbundna båtutflykter mm. Vi gjorde en tur på några timmar bara, men det var superfint (detta var 1999). I byarna kring deltat brukar man också kunna hitta mindre båtar (eller fiskare) som kan ta ut en i deltat, har jag läst.

Jag besökte någon badort också i Rumänien, men det var 10 år sedan och jag minns inte... Var i Varna på den bulgariska kusten år 2001, bara en dag, men det var ganska mysigt.

Däremot har jag vandrat en hel del i båda länderna. Inlandet har fina bergslandskap med fantastisk natur och landsbygden där är betydligt vackrare och gästvänligare än på slätten och vid kusten.

Jag cyklade i Moldavien för några månader sedan och det var helt okej. Trevlig befolkning och goda vindruvor men ett monotont landskap. Bunkra upp med mat då butiker och restauranger är sällsynta. Vattnet i vissa brunnar smakar sadeltvål så att ha en näve vattenreningstabletter kanske är bra. Jag klarade mig dock undan magsjuka.

Tar du vägen genom Ukraina så tänk på att det inte är tillåtet att äntra Ukraina på cykel, åtminstone inte vid gränsövergången nordväst om L´viv (väg 372). Ragga upp en last- eller skåpbilschaufför strax innan gränsstationen och be om lift. Jag trodde gränsvakterna bluffade mig först och var ute efter mutor men alla jag talade med sa samma sak.

Svarta havskusten kan helt klart rekommenderas, fin miljö och bra vägar. Lite kuperat emellanåt, framförallt i Bulgarien, men inget som dödar.

Säkerhetsmässigt upplevde jag inga som helst problem.

God tur!

Hej!

Här kommer ett sent svar på din fråga (är för närvarande i Chile och Argentina och cyklar).

Jag cyklade Ukraina och Moldavien i somras. Din fråga ang Moldavien kan jag svara på. Jag tyckte att Moldavien var ett intressant land att cykla genom. Inte pga att landskapet var något särskilt (det var fint men men liknade mycket Rumänien på sina plattare ställen) men eftersom människorna var trevliga och jag blev väl bemött. Jag är också en stor fan av den kommunistiska arkitekturen och dess monument. Ur den aspekten var det helt klart intressant att gå igenom stadskärnan i Balti, kan jag tipsa om.

Gränsövergången nordväst från Lviv blev jag först också nekad att passera. De ville att jag skulle cykla norrut ett par mil och gå in där. Men efter lite tjatande och bedjande valpögon (kvinnlig gränsvakt) så fick jag till slut passera.

Som föregående talare så håller jag med om brunnsvattnet. Ibland smakade och luktade vattnet svavel. Enligt mig var det helt odrickbart. Jag hällde ut det och letade upp en ny brunn bara. Brunnar är förresten ett himla fint påfund.

God tur
/Mike

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg