Möte med björn

För jägare och för hundar kan björnar vara en risk.

I Sarek är det mycket annat som är mer farligt speciellt besökarens eget beteende.

Alla stora djur i Sverige kan vara en risk för människor t ex älgar, boskap etc.

Björnar som söker mat i soptunnor och i tält är en risk. Därav rutiner att förvara sin mat björnsäkert i många områden i t ex Kanada och USA.

Thure
 
När jag åkte Transfăgărășan road såg jag totalt elva björnar på den resan. Ibland kom varningar på sms om det fanns björn som var närgångna i bebodda områden där man vistades. Tämligen vanligt förekommande med björn i och runt Karpaterna i Rumänien. Folk har hälsosam respekt för dem men ovanligt med konfrontation som leder till att människor blir angripna och skadade.

Jag tvivlar på att det finns björn i Sarek längre, begreppet "rovdjurstorget" lever nog inte upp till sitt namn. Möjligen några som strövar genom området ibland men jag tror inte det finns stadigt vistande björnar där.
 
Hmm, min information om konfrontationer utan skadliga utgång i landet var inte helt korrekt.

 
Den här nallen såg jag på ca 60 m en sen sommarkväll i juni för många år sedan i skogen på jaktmarken utanför Kalix. Jag hörde något komma i skogen och snåren och jag tog skydd bakom ett träd. Vinden var på min sida och allt gick bra och jag kom hem helskinnad. Den var inte liten nalle. Jag gissar på att den vägde runt 200-250 kg.
Här var det riktigt nära.jpg
 
När jag åkte Transfăgărășan road såg jag totalt elva björnar på den resan. Ibland kom varningar på sms om det fanns björn som var närgångna i bebodda områden där man vistades. Tämligen vanligt förekommande med björn i och runt Karpaterna i Rumänien. Folk har hälsosam respekt för dem men ovanligt med konfrontation som leder till att människor blir angripna och skadade.

Jag tvivlar på att det finns björn i Sarek längre, begreppet "rovdjurstorget" lever nog inte upp till sitt namn. Möjligen några som strövar genom området ibland men jag tror inte det finns stadigt vistande björnar där.
När jag var där i somras så hade en björn setts i rapadalen bara någon dag innan jag kom till Sitojaure. Men det kanske var en tillfällig besökare.
 
Herregud! Vet du ifall det rör sig om samma slags björn som vi har i Sverige?
Det finns teori om att björnar har levt mycket längre i Europa nära människor och människor har utrotat de med aggressivt beteende. På amerikanska kontinenten har människor levt ca 10000 år ( ungefär) så vild där har inte blivit så hård påverkad.
Dvs i Europa förekommer den aggressiva genen i mindre omfattning
 
Black bear som finns i bland annat Californien är inte speciellt farlig. Har sett en sån gå igenom en camping plats på dagtid utan att folk brydde sig.

Grizzly björnar däremot.
 
Min killgissning är att jakttrycket i Sverige drabbat nyfikna och orädda björnar så att de egenskaperna blivit ovanligare.

Resterande björnar har varit skyggare och fått skygg avkomma.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg