mörrumsån

hej jag tänkte paddla mörrumsån från början av systemet i småland hela vägen till utloppet i havet i karlshamn. har inte bestämt mig om jag ska paddla kanot eller kajak.
är det någon som vet hur lång tid det tar? det beror givet vis på tempot men jag tänkte väl hålla hyfsat tempo även om jag tänker njuta lite av naturen.
sträckan är drygt 19 mil blandat å och sjö med delvis lyft och en del forsar.

enligt wikipedia börjar systemet i Lindshammar så det blir nog där alternativt norr om alvesta där jag bor.

Att börja uppe i Lindshammar är en rejält dålig idé. Jag har provat. Det är i stort sett bara elände och mycket promenera på land ner till sjön Örken (jag vet inte varför det blå strecket är kvar på kartan).

Sträckan Örken och framåt varierar mellan kul och småtrist beroende på hur dammarna är reglerade (det vet man aldrig).

Från Rottne (minns inte vad sjön heter) är det OK ner i Helgasjön, Helige Å, Åsnen.

Efter Åsnen är det mer osäkert igen. Det vanliga är nog att kliva av i Fridafors eftersom det längre söderut blir mycket sten, många dammar och inte minst laxfiskare där du knappast blir populär.

Har du funderat på Helge Å? Ryssby (eller längre norrut) -> havet utanför Åhus. Det är ju också i närheten. Jag har inte kört hela vägen men den del vi paddlade bjöd på högre andel paddling och mindre lyft.

mvh
JOnas

tack så mycket för infon. det är ju en viss känsla att paddla från där man bor till havet men det är ju paddla man vill så jag ska tänka på det.

Se upp för sportfiskarna...! Inte så kul att få en vobbler i örat....:)
Har paddlat Lyckebyån några gånger och sträckan Fur-Mörtsjöåsen brukar ta 2 dagar i normalt tempo. Finns några riktigt roliga forsar i nedre delen....
/

rättelse

Mörrumsån rinner ut i Mörrum - inte i Karlshamn
Däremot rinner Mieån ut i Karlshamn - som går att paddla den med!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg