Mörkerklättring

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29489

Använder den som styrlampa när jag cyklar MTB. Lyser som fan inga problem att ljuset inte skulle räcka till. Vet inte hur de är att klättra med den. Har inte prövat men blev bra sugen att göra de. Spontan tror jag de blir för mycket spotljus om man har den som pannlampa. På happymtb.org står de massor om folk som ha bytt linser och fått bredare ljuskägla. man får leta lite i trådarna där. Borde stå något om de i den här tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/1145686.

Tror lampan funkar bättre om man kan ha den en bit ifrån mer som bakgrundbelysning.

Starka LED-lampor är framtiden

Den senaste generationen högeffektiva LED-pannlampor som matas med ca 10 W ger dagsljuskänsla. De är en fullkomlig revolution och kan användas till mycket mer än bara klättring. De ger dagsljuskänsla och tar bort många av de begränsningar som natten tidigare satte. Det spelar knappt någon roll att det är mörkt ute.

En vid ljusbild är viktig om man vill ha dagsljuskänsla och brett synfält. Det rekommenderar jag verkligen. Det är också bra om uteffekten går att sänka eftersom man lätt blir bländad om man tittar på nära håll, t.ex. på sina klätterprylar.

Tillverkarnas angivna ljusstyrka i lumen är i flera fall kraftigt överdrivna. De anger ibland diodernas maxspecifikation utan att ta hänsyn till inmatad ström, diodens temperatur och optikens förluster. Bättre än angivna lumen är att titta på inmatad effekt så länge det rör sig om högeffektiva dioder från t.ex. Cree eller SSC. Optik, kylning och utnyttjandegrad spelar också in.

Jag tycker mörkerklättring med en kackig pannlampa är ganska mysigt. Har en vanlig Petzl Tikka eller liknade på mig och en extra i benfickan ifall att..

Klart att allt blir svårare och farligare och att man inte ser grepp, steg osv men wtf?

I don't climb because it's easy, I climb because it's hard!!

=)

Ser det som en högst naturlig extra krydda bland utmaningarna i övrigt..

mörkerklättrar gärna också...

Hej

Jag har också velat testa mörkerklättring , men inte fått med mig ngn tillräckligt busig person ännu....

Så var finns du ? Jag vill klättra ute i typ alla väder också.....

Jag bor i Gbg , klättrat rätt mycket...

hälsningar Anna-Lena

Hej Anna-Lena! Skön inställning, helt rätt. Tyvärr bor jag i Stockholm. Har också klättrat mycket och seriöst. På senaste tiden har det blivit mycket aid, though, men då får man ju ännu mer möjligheter att klättra. Även i regn och rusk, menar jag.

Det blir ju nödvändigt så här års att välkomna mörkret, om man vill klättra nåt överhuvudtaget, åtminstone när man jobbar hela dagarna. Och på helgerna vill jag helst bara vara med min son och min fru.

Men det är helt cool, jag ser det som bra träning. Jag jobbar hårt med kroppen hela dagarna och drar sen ut till klippan och sliter vidare i mörkret. Lite som att spela basket med för liten korg. När det väl gäller sen på storväggen är man inte bortskämd nog att mesa ur när vädret blir kasst eller när dagarna blir låååånga.

Det blev i alla fall för ett par veckor sedan en införskaffad petzl myo xp, varken mer eller mindre hade jag velat ha. Just spridningsläget är det som gör den så bra, hela det området man vill se syns hur bra som helst! Sedan sitter den bra både på hjälm och utan hjälm.

Tigris, jag bor i Göteborg :))

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg