Mörkerklättring

Som alla har märkt så blir det mörkt tidigare och tidigare. Ett sätt att komma runt det här vore att klättra i mörkret. Dock har inga billiga pannlampor kunnat ge någon direkt information om steg och grepp utan man har känt sig ganska blind.

Vad finns det för erfarenheter här på forumet kring lampor för klättring, vad skall man ha, styrka, någon särskild modell, vikt osv..

Jag har klättrat några gånger med min Petzl Myo XP i beckmörker, tycker att det funkat riktigt bra. Har inte direkt behövt dra ned svårighetsgraden nämnvärt och har inte haft några större problem med att jag missat grepp eller säkringsmöjligheter.

Den har en plastlins som man kan fälla upp framför dioden vilket gör att man kan switcha mellan spot för att kolla hur leden ser ut högre upp och flood vilket är mycket bättre när man ska placera säkringar och hitta grepp. Men att klättra på ljus sten och leder utan någon större routefinding hjälpen en del.

Vet att folk sticker ut ibland med rejält bilbatteri och fet lampa, eller väldigt lång sladd om det finns el i närheten. Viss bakgrundsbelysning är nog ofta behagligt.

På is kan man ofta klara sig med mindre, eftersom det ofta är vitt och fint...

Billiga lösningen: Klättra med pannlampa. Jag har gjort det och upplever det som svårast att hitta fotplaceringarna vid svårare klättring då man måste luta sig bakåt och vinkla huvudet kraftigt för att belysa stegen.

Följande råd har jag inte prövat... Jag spånar lite bara...

Lite mindra billiga lösningen: Köp ytterligare två billiga pannlampor och fäst dem runt smalbenen.

Dyra lösningen: Köp en eller flera starka uppladningsbara filmlampor, typ http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35182 och montera upp på något sätt, kanske även med stativ. Lampor som denna har bra flood läge.

Ännu dyrare lösningen: Köp en eller flera värsting ficklampor med fokuserbar ljuskägla. De flesta starka ficklampor har endast spot fokus, men Led Lenser X21 (specad till 1000 lumens) kan man ställa in i flood läge. Med den på lite avstånd så kan man nog belysa det mesta... och du slipper bilbatteriet :)

Du menar att det finns folk som hellre släpar på ett dyrt illa låtande generator när de bouldrar än ett par filmlampor som jag länkade till? Ja, man upphör aldrig att förvånas...

Jupp, jag tycker annars gaslösningen funkar rätt bra. Speciellt om man är utomlands eftersom lyktorna är ganska lätta och jag dessutom kan ta med ett blåslampshandtag för att torka också.

Jupp, jag tycker annars gaslösningen funkar rätt bra. Speciellt om man är utomlands eftersom lyktorna är ganska lätta och jag dessutom kan ta med ett blåslampshandtag för att torka också.
Kör du med gaslyckta som drivs av vanliga "frilufts" gasbehållare? Jag har inga sett blåslampshandtag till dem, men är intresserad av den lösningen. Har du upplysningar om var man kan skaffa?

Vilka modeller på pannlampor har ni? Hur många lumens?

Det där med lampor på benen lät smart. Jag tror löpare kan montera typ "cykellampor" på smalbenen. Borde gå att hitta någon med vitt ljus.

Vilka modeller på pannlampor har ni? Hur många lumens?

Jag har två pannlampor...

Black Diamond Icon (äldre variant): http://www.bananafingers.co.uk/black-diamond-icon-p-682.html
Den har 2 lägen, lång spot eller när belysning av fyra små leds. Varje läge är tre styrkelägen och en blink läge. Spoten är grym och lampan är praktisk med de små led när man bara vill ha närbelysning. Det är lite synd att det inte finns ett läge där man kan ha både spotten och de fyra led påslagna samtidigt. Tror spoten är specad till 100 lumens.

Petzl Mio XP: http://www.bananafingers.co.uk/petzl-myo-xp-p-545.html
Den har bara en lampa, men man kan som Edvin säger fälla för spoten med en "diffuser" (vet ej vad det heter på svenska) för att få bra flood läge. Det jag ogillar med denna är att den har en boost mode som kräver att man håller i en knapp. Vill man se långt och ha bägge händerna så kan man inte köra den i sitt starkaste läge.

BD lampan tar jag med på långa turer när jag kan behöva se långt ibland. Den har så gott som ersatt Mio XP som jag hade för det ändamålet. Behöver jag bara ha närbelysning så använder jag en liten led pannlampa utan spot för den är mindre och inte lika tung med ett batteripack back på huvudet.

Det där med lampor på benen lät smart. Jag tror löpare kan montera typ "cykellampor" på smalbenen. Borde gå att hitta någon med vitt ljus.
Ska jag testa detta för klättring så skulle jag se till att de lampor jag har på smalbenen är sånna man kan vinkla, dvs en platta ligger mot pannan/benet och lampan går att vinkla ner åt via en gänga på plattan. Då kan man lysa ned mot fotstegan, jag tror det bir bättre så.

Billig bakgrundsbelysning

Biltema säljer hyfsat billiga slutna blybatterier som duger till bakgrundsbelysning:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri/Blyackumulatorer/

En liten smidig lampa med inbyggd reflektor är spotlighten med GU 5.3 sockel som är vanlig i inredning och säljs i livsmedelsaffärer. Återanvänd någon gammal armatur eller köp en sockel på Clasohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155486563 Lampan blir mycket varm och smälter plast, montera den luftigt mot metall som håller den borta från allt brännbart.

Ett nytt 12 V 7.5 Ah batteri kan driva en 35 W lampa i bortåt 1,5 timme. Det finns lampor från 5-75 W med olika strålvinklar och det finns många olika storlekar på batterier så att man kan bygga en lampa med önskad ljusstyrka och önskad brinntid.

Blybatterier mår inte bra av att bli helt urladdade och de ska laddas så snart som möjligt efter användning. Vill man spara vikt använder man litium-jon-batterier och LED-lampa. Men då blir det dyrare än ovanstående lågbudgetvariant som går loss på ca 250 kr.

Blybatterier innehåller svavelsyra som försvagar nylon i klätterutrustning utan att det syns. Det får inte finnas någon som helst risk att klätterutrustningen kommer i kontakt med svavelsyra. Håll batterierna väl åtskilda från klätterutrustningen och kolla regelbundet om de läcker, t.ex. med metoden som beskrivs i tråden ”Hur mår klätterutrustning av…” http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63107

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg