möjliga inköp inför nästa sommar

Jaa packraft..

Jag funderar faktiskt på att slå till på en sån där packraft. Jag har varit sugen ett år nu så det börjar bli dax. Det återstår bara att välja storlek. Yuk eller Lama, hmmmmm? :)

Det blir jag också sugen på när jag tänker på det.. total mobilitet. Lysande. För dyrt kanske för nå´t jag aldrig prövat... men vem kan motstå tanken att glida ned för älven i en liten flotte? Eller ta sig fram över sjöar och vattendrag utan att ta omväg till närmsta vad eller en bro..

Ett amerikanskt företag lyder inte under svensk lag, d v s begår ej brott i Sverige om paketet märks som gåva...

Har ni tänkt på att det är djupt felaktigt att amerikanska företag straffas med tullar på detta sätt?

Kommer ni ihåg "The Boston Tea-Party"? Frågan där var huruvida den engelska kungen (England) hade rätt att ta ut tull när amerikanerna inte hade något medbestämmande? Som bekant slutade det hela med att allt te slängdes överbord i protest. Jag tror att det är många amerikanska företag som tycker det är en strålande idé att försöka undvika svensk tull, då undgår de detta handelshinder som vi ställt upp, av ren illvilja. Någon nytta med strafftullarna finns inte. Det begränsar handeln och sänker välståndet genom att vi medborgare inte är fria att handla där vi vill och där vi finner lägst pris.

Ni som tycker det är rätt med strafftullar just mot USA och inte mot länderna i EU, varför vill ni att USA ska straffas på detta sätt? Förstår ni inte att frihandel vore betydligt bättre, både för oss och för USA?

Det finns inget moraliskt förkastligt i att försöka undvika betala en orättfärdig strafftull som på detta sätt särbehandlar USA produkter negativt. Det är tullen som är moraliskt förkastlig.

det är ett brott mot amerikansk lag också. Sen är tullen inte den största kostnaden utan momsen. RTFM

Jag funderar faktiskt på att slå till på en sån där packraft. Jag har varit sugen ett år nu så det börjar bli dax. Det återstår bara att välja storlek. Yuk eller Lama, hmmmmm? :)

Det beror nog på användningsområdet. Har använt både Llama och Yak. Köpte en Llama eftersom jag är drygt 1,90 och det kändes som en bra storlek. Yak använde jag nyligen i USA och den var något för kort. Inget jätteproblem, men när jag suttit ett antal timmar blev det så småningom lite tröttsamt att bara nästan kunna sträcka på benen och att hela tiden vara tvungen att s a s sitta med fötterna i kors.
Skall man använda packraften enbart för överskeppningar över mindre vattendrag så tror jag Scout är bäst, helt enkelt för att den väger minst i packningen. Men tänker man paddla längre sträckor och i strömmande vatten är Scout uppenbarligen inget för den som inte gillar att ha det tufft. Det framgår ganska väl av Andrew Skurkas film här:
http://www.youtube.com/watch?v=l5yXhh_EZjM

Jörgen

Jörgen

Jag känner inget större sug efter nya grejer just nu. Min senaste investering var en Osprey-säck, Exos 58, som nog är det lättaste jag kan få tag i, med rimlig bärkomfort (jag har ju t ex spolat den obetydligt lättare Vapor Trail) för min feldesignade rygg. Jag är nu nere i 1220 (säck+regnskydd)+400 (madrass)+650 (sovsäck) + 1750 (tält) = c:a 4 kg. Jag har väl en startvikt på 15 kg för 8 dagar i Alperna (vari ingår en ohygglig mängd kartor, bl a). Med samma vikt klarar jag 10-11 dagar i fjällen.

Kan tänka mig ett par nya regnbyxor, om jag kan finna ett par som är lättare än mina Marmotbrallor som därtill är supertäta och obekväma att ha utanpå mina vindoverallsbrallor - bägge börjar efter ett tag att glida ner på rumpan. Paclitejackan (DYR!!!) är däremot perfekt.

Tält funderar jag på jämt. Svårt att skiljas från mitt Akto, som jag använt 250 nätter, och som uppvisar föga av ålderdomskrämpor. Jag har nog inte SÅ många vandringsår kvar, heller. Blir det nytt kan det stå mellan Laser och Scarp.

Sen har jag nog inget kvar att spara vikt på.

Blir inte 3730 kg ganska tungt att släpa på?! ;)

/Peter

Hehe, med tanke på att jag normala fall ligger på 25kg så är detta riktigt lätt! (ofta följer dessutom flugspö och flugor med på mina vandringar) men jag får nog ändra Jam alternativet. Med tanke på att om liggunderlaget blir neoair så går inte det nyttja som ryggplatta, eller?. Bökigt att måsta packa "perfekt" varje gång.

I övrigt står nog de övriga delarna kvar, med möjliga undantaget av sovsäck, där jag inte är helt övertygad ännu.

/Tobias

Fick precis min termarest neoair Large. Jag har inte prövat det får real så kan inte ge så uttömmande rekommendation till det. Men det var bekvämt och tar väldigt liten plats. Dock så är det rätt jobbigt att blåsa upp manuellt - tar för lång tid, och lite prassligt men det tror jag inte är nån fara.

* Tid till en packraftingtur som på kartan ser otroligt fin ut :)

* En bushbuddy skulle vara skoj att testa.

Hej Staffan!
Försök få upp mig till en tur , så tar jag med Bushbuddyn ;)

Annars ligger en ny paddel till alpackan först på listan.
Ett par hemliga vinter dojjor finns oxå där.
Ev även en Paris Company Expedition Sled.
En eller två hängmattor förstås (jag börjar få en hel samling).
En dun säck för -10 C skulle oxå behövas införskaffas. För att ha i väder imellan Wm Puma & Wm Caribou. (Kanske en -10 C quilt istället ).

Caribou finns i olika längder t.ex. 198 cm ligglängd, men med rymligare menade jag att den är något vidare i måtten.

Jag tog en bild på packad säck, ligger på min sida (tror jag):
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=41837&set=lp
Jag är super nöjd med min!
Jag sover i den ner till -3 / -5 C med underställ.

Senast ändrad:
mina inköp och drömmar ligger någonstans i följand (inför 2010),

735 jam 2, 51l
455 sovsäck western mountaineering hightlite
410 liggunderlag therm a rest 183cm, neoair regular
1050 tält vaude scutum, eller något ännu lättare med bra med plats.
450 kök Primus TiLite, med en 230g gas tub
185 regnjacka marmot mica jacket
185 regnbyxa vaude mens drop pants
260 värmejacka western mountaineering flash jacket

totalt 3730kg

Skriv gärna era åsikter och egna planer.

/Tobias

Jaha, nu börjar sommaren närma sig och jag tänkte bara meddela vad jag inhandlat än så länge från min önskelista och vilka förändringar jag gjort på dem.
Ryggsäck blev en Jam 53l med vikt på 905g
Sovsäck blev en Cumulus quantum med en komfort på -6C, vikt 665 (packas 12x12x27)
Tält blev ett powerlizard (scutum) med vikt på 1050g (packas 10x35)
Mössa blev extremities beani power stretch fleece, mycket skön, 30g
Fingervantar blev one size fit all i meraklon och elastane, vikt 30g
Totalvikt på detta 2680g

Det som ligger närmast nu är att kika över liggunderlag och kök. :)

/Tobias Söderlund

Har byggt ett lättare makrostativ.

Bushbuddy väckte habegär, trots alla 100-tals kg friluftsutrustning....... men här nere på låglandet är markved frekvent.

En digitalfullformatare står på samlingslistan.....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg