Mögel på däckslinorna?

Innan du köper linor, ta klorhexidin-lösning (alsolsprit går också) på en tops och rör på det där fula luddet. Försök se om du hittar någon liten "klump" av mer substans i det där nätet. Om allt då suger samman och försvinner, då gissar jag faktiskt ohyra, närmare bestämt ullöss. Ullöss väver sånt ludd och är smittsamt som fan. Jag har sett det smitta från blomma via syntet-material till andra blommor.
Bara en tanke.

Igen

En kille i kanotföreningen hörde nyligen av sig till mig och frågade om jag sett till min kajak över vintern. Det har jag inte gjort och det är nu åter ”ludd” av något slag på mina nya däckslinor. Men bara på min kajak i denna container med 16 st kajaker.

Och vad jag vet var det bara på min kajak av alla som förvaras i sådana containrar som det blivit ludd på däcksliniorna till förra våren.

Varför är det på detta viset? Jag torkar av kajaken varje gång jag använt den. För lite bassängövningar i klorerat vatten?

Per

Du bor inte på landet va?

Här möglar det mesta lite då och då och när det börjar se för j*vligt ut blåser jag över det med högtryckstvätten. Alger och mögel och ohyra är en del av miljön så varför bry sig resonerar jag. Kajaken har inte börjat mögla än men så används den minst en gång i veckan året runt. Den är aldrig torkad, det får vår herre fixa. Jag brukar bara torka ur det mesta vattnet för den blir ju snart blöt igen.

Ditt ludd på bilderna är iaf inte mögel. Mögel ser ju alltid ut som ludd eller extremt tunna strån som sticker ut i rät vinkel från det de fäster på. Alltså ett mer "bulligt" eller "molnigt" utseende runt en knut på en lina t.ex. Ditt vita ludd har ju förmågan att överbrygga ojämnheter som en separat "hinna" runt linan, vilket tyder på att någon form av insekt eller larv, etc, är förövaren. Undersök saken i den riktningen tycker jag.

Ditt ludd på bilderna är iaf inte mögel. Mögel ser ju alltid ut som ludd eller extremt tunna strån som sticker ut i rät vinkel från det de fäster på. Alltså ett mer "bulligt" eller "molnigt" utseende runt en knut på en lina t.ex. Ditt vita ludd har ju förmågan att överbrygga ojämnheter som en separat "hinna" runt linan, vilket tyder på att någon form av insekt eller larv, etc, är förövaren. Undersök saken i den riktningen tycker jag.

Det påminner lite om spår av kvarnmått (men det är nog inte di orsak) - Kvarnmått är en liten gynnare som ibland bosatt sig i musslipaket jag köpt - tyckte först det såg väldigt osmakligt ut men efter kontakt med mussliprodcenten så var jag rikare både på kuskap och tillgodocheckar. Kvarnmått spinner små vita tunna trådar men är lika ogiftiga som hallonmask - dvs inte alls. Det ser osmakligt ut men är ofarligt - att de återfinns i musslin är en följd av att altför starka rengörinskemikalier och besprutningsmedel är förbjudna.

Innan jag såg bilderna misstänkte jag att det var något vattenväxnade som fastnat på dina linor - jag har iband diverse sjögräs och "sjöslem" på min däckslinor men det brukar gå lätt att ta bort rnt mekaniskt - särskilt då det fått torka lite.

/Patrik

Jag håller med. Det är inte mögel utan påminner om spinn. Jag sökta lite snabbt runt för att finna någon bra bild, men gick bet. Jag skulle i alla fall satsa på spinn eller annan ohyra. Spinn tas med såpa blandat i vatten. Den blandningen får på det allra flesta av våra mindre trädgårdsdjur...

Intressant tråd

hur går man vidare med att ta reda på vad det är. Titta på luddet i mikroskop? Försöka odla det?

Liknande på flytvästar segel etc har jag antagit vara mögel men är det en insekt så kan man ta det med mera ro IMHO.

Thure

nu åter ”ludd” av något slag på mina nya däckslinor. Men bara på min kajak i denna container med 16 st kajaker.

Hehe, helskumt ju.. Oavsett om det är mögel eller spinnare verkar det ju rimligt att din kajak är miljövänligare än de andras då, alltid något. Kanske finns någon biolog med mikroskop som kan lösa gåtan?

Bättre ventilation

Spontant skulle jag ta det för mögel. Såg att kajaken ligger i en container (på en kanotklubb?) Kan vara så att den ligger på en plats där det finns en kombination av minimal luftcirkulation men maximalt med fukt och värme. I utomhusförråd med dålig luftcirkulation kan mögel bildas på vissa ställen men inte på andra.

Förvara kajaken utomhus under tak. Då är det bara fåglarna som ställer till det. Se bara till att det inte finns fukt i stuvfacken om luckorna sitter på. Min erfarenhet är att det är bättre att luckorna är på om stuvfacken är urtorkade än att täcka med t.ex. textilöverdrag. Det blir lättare kondens under dessa som möglet trivs i.

Nja

Förvara kajaken utomhus under tak. Då är det bara fåglarna som ställer till det. Se bara till att det inte finns fukt i stuvfacken om luckorna sitter på. Min erfarenhet är att det är bättre att luckorna är på om stuvfacken är urtorkade än att täcka med t.ex. textilöverdrag. Det blir lättare kondens under dessa som möglet trivs i.

Sen vi fick ett getingbo i en av kajakerna sedan den förvarats utan sittbrunnskapell utomhus så använder jag sådana vid utomhusförvaring och täcker också packlucköppningar på lämpligt sätt.

Möss och andra djur kan också få för sig att flytta in i en kajak som utomhusförvaras.

Ryggstödet i textil som fått angrepp skulle jag föreslå att du tvättar med klorin och sedan förvara i uppvärmt utrymme under vintersäsongen.

Garagetak med hissanorning av linor är bra kajakförvaring men tyvärr har vi för hög bil numera för att det skall kunna funka.

Det torde kunna vara två olika biologiska angrepp du har Per. Mögel på ryggstödet och insekter på linorna.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg