Modifiera on/off-knapparna på mirage X?

Gillar inte riktigt knapparna på Migare X.
Tycker de är lite tröga och vill inte ha dem i mitten på styret.

Därför har jag tänkt att man kanske kan förlänga kablarna lite så man kan ha tex halvljus-knappen bredvid vänstra handtaget, och helljus-knappen vid högra handtaget. Så trycker man med tummen och har kvar handen på handtaget. Det vore perfekt det! Eller hur!!


Men frågan är då, hur ska man göra isåfall?
Kan man köpa förlängningssladdar som har sådan kontakt som det är på dessa kablar???

En till liten fråga bara; hur mycket försämras dessa batterier (tex i brinntid) när man laddar ur det fullt, eftersom alla säger att man inte ska ladda ur det??

Mvh Mattias
 
Då jag själv är intresserad av en liknande lampa till min egen mtb kikade jag in på tillverkarens hemsida (Sigma Sports) för att se vad det stod om batteriet i specarna.

Det står att det är ett "Lead Acid" (lead=bly, acid=syra) batteri, dvs. en vanlig blyackumulator med syra. Det är ju mycket märkligt att de väljer att använda ett blybatteri till en cykellampa. Samtidigt ger det en hel del svar på frågor om urladdning mm.

En blyackumulator mår inte bra av att laddas ur helt och hållet. Det förkortar batteriets livslängd och kapacitet avsevärt. Andra faktorer som förkortar ett blybatteris livslängd är att använda batteriet då det fortfarande är varmt efter en uppladdning. Därför rekommenderar tillverkaren 1 timmes väntan innan batteriet används efter laddning. Modernare NiMH-batterier laddas ofta med pulsladdning för att ej värmas upp, vilket gör att de kan tas direkt ur laddan och användas.

Mitt köpsug för en dylik lampa avtog ganska drastiskt då jag insåg att det var en blyackumulator de använder sig av.

De anger ju själva att batteriet skall klara 750 uppladdningar, att det är ett 6V batteri med 3.2Ah kapacitet, att en uppladdning tar ca. 7h.

Till min skruvdragare (Atlas Copco) använder jag ett NiMH batteri som nog är både mindre och lättare än deras blybatteri. Kapaciteten är 3.2Ah, tyvärr är det dock 12V och inte 6V. Laddningstiden för det batteriet är 1h till FULL laddning, det kan tas direkt ur laddaren och användas utan förkortad livslängd. Dessutom tål det att laddas ur helt och hållet, och att användas/laddas hejvilt utan försämrad prestanda (ej krav på full urladdning).

Prisskillnaden mellan ett vanligt blybatteri och ett NiMH batteri torde vara ganska stor då tillverkningskostnaden för NiMH batteriet är högre. Visserligen tillkommer en rejäl miljöavgift på blybatteriet men den är nog ganska marginell i sammanhanget.

Sniket batterival av Sigma Sport.
 
Jo, har hört på andra håll att det är ett blybatteri. Synd för jag laddade ur det så mycket som det gick igårkväll :(
Står just nu på laddning som jag avbryter efter 5 timmar som det står i manualen. Synd att det är så dålig manual. Det enda som står är hur man installerar lamporna, byter lampor och hur lång tid man max får ladda batteriet. Dåligt!!!

Det var visst en del i prisskillnad mellan bly och NiMH batterierna, med tanke på att dessa lampor med batteri kostar kring 700kr.
Kanske Cat Eye är ett bättre val, inte vet jag, men det är iallafall grym belysning i Mirage X!!!

Fast som sagt vore det smidigt med on/off-knapparna vid handtagen, nån som har nån idé?

/Mattias
[Ändrat av Mathew 2004-02-10 kl 16:49]
 
Deras batteri är ju rena budgetlösningen. Men visst är det svårt att erbjuda något bättre då lampan med batteri kostar 700kr.

Att du har laddat ur det totalt en gång gör nog ingen jättestor skillnad i driftstid framöver eller batteriets livslängd. Se däremot till att inte ladda ur det helt och hållet varje gång, och om du gör det, ladda upp det igen omedelbart när du cyklat klart. Låt det inte stå urladdat, det mår det allra sämst av.

Jag hittar ingen info om vilken kontakt som sitter på sladden till "av/på" knappen. Är det nån specialare eller? Kika hos Elfa om du hittar kontakten där. Annars får du väl skarva den befintliga kabeln. Se till att din ersättningsbrytare tål fukt bara.
 
Var svårt att hitta rätt anslutning på ELFA. De har ju så många olika. Men jag hittade några som liknade dem iallafall. Vet ej om det är rätt eller fel.

Står förresten på Sigma Sport's hemsida att det är knappar som man kan montera bredvid handtagen, men på deras bild är de monterade på styrstammen, som jag också gjort.

Får väl se hur jag gör. Tänker iallafall inte kapa originalsladdarna för då försvinner garantin. Dessutom är det typ bara 1dm förlängninssladd som behövs.
Få la se om ja ids gö nå
 
Tack för en mycket uttömmande och bra artikel i ämnet. Jag skall läsa den lite mer grundligt när jag har mer tid över, men vid en snabb överblick såg den mycket välskriven ut.

Det bör väl kanske nämnas att det finns fler batterialternativ än bara orienteringsbatterierna, även om de säkert är väldigt lämpade. Mer om det senare när jag läst _hela_ artikeln. :)
 
Batterialternativ

Kolla in Mila och deras NiMH ackar i flaskdesign som passar flaskstället. Kostar ca. 1000 kr. De kunde hjälpa till med att anpassa till Mirage anslutningen.
Två laddare fanns. En standard för 150 kr och en automatladdare för 1100:-. Har inte prövat detta men kanske kan vara ett alternativ. Tyvärr så är NiMH dyra.
/Jan

Om du vill veta mer så kontakta:

Mila Design & Tillverkning AB
Phone: +46 8 711 81 11
Fax: +46 8 711 16 01
Söderbymalmsvägen 6 B
136 45 Haninge
http://www.mila.se
jari@mila.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
multisport Modifiera Petzl Myo (pannlapa)? Mountainbike 0

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg