Hej
Sitter här med en fundering... Jag har precis börjat använda ett par Jörnkängor som stått ett par år i garderoben. De passar mina fötter fantastiskt bra! Men...de skaver på vaderna. Jag tillbringade tonårstiden med att spela fotboll och har fått relativt kraftiga vader. Kan inte ha höga gummistövlar eller skinnstövlar - känns som kompressionsstrumpor. Tighta jeans ska vi inte prata om... Har tidigare haft relativt låga kängor som inte givit några problem. På bilden nedan är det kängorna till vänster och i mitten. De har en polstrad överkant. De längst till vänster kan jag snöra och knyta hela vägen upp. De i mitten har jag hoppat över de översta hällorna på. Jörnkängorna längst till höger behöver jag hoppa över de tre översta på och då upplever jag ändå, polstringen till trots, att de skaver...
Visa bilaga 35111
Min fråga är: vågar man lämna in Jörnkängorna till en skomakare som kortar av kängornas överkant, eg tar bort en bit av själva lädret och flyttar ner postringen, 5-8cm? Vågar man fråga Jörnskomakaren eller skulle han se det som ett helgerån, att någon tycker att hans hantverk inte är bra nog? Mina fötter stortrivs verkligen men mina vader får röda skav...