Inte bara om Bluechart men...
...efter en hel dels utredning (läs surfande & klurande) angående hur Garmins IMG-format funkar och vad som har gjorts i form av tredjepartsprogram för detta format, så måste jag skriva av mig lite och höra om det finns nån annan som också intresserat sig för img-formatets mysterier?
De stora delar av layouten för img-filer har ju dokumenterats på
http://sourceforge.net/projects/garmin-img
Mkt bra pdf finns där med läsvärd info!
För att bli lite mer teknisk så verkar det som img-formatet har två "krypteringar". Dels XOR på hela filen med en 1-byte nyckel medskickad som första tecken. Detta hindrar ju effektivt att man skall få ut nåt vettigt om man försöker öppna kartfilen i en texteditor, men det är väl det enda, för eftersom vi har nyckeln så är det en baggis att dekryptera XOR-kodningen.
Det ger oss en fil där vi iaf kan läsa headerinformation och med dokumentationen ovan även tolka vad vi ser.
Det verkar som att "låsta" filer dessutom har själva kartdelen i filen krypterad med nån okänd algoritm.
MEN...
3:e part-program som tex MapEdit har uppenbarligen lyckats med en egen avkodning för img-filer och det programmet kan också läsa in CitySelect-filer som skall vara låsta och GPSen vägrar läsa om man skickar upp dom med tex mapsend/img2gps.
Däremot så tar inte MapEdit Bluechart-filer vilket ju konstaterats ovan. Anledningen är enligt MapEdits skapare: "Unfortunately BlueChart format is still not researched."
Så det verkar som det skiljer sig en del från land-IMG-filerna.
Vad vill jag då med detta inlägg? =) Tja, dels så är det ett svar till Jonas ovan att det inte är så lätt som att bara öppna filerna i notepad.
Dels så är jag nyfiken på om nån annan här har nån mer ledtråd vad i filheadern som egentligen skiljer en hemmagjord img-fil från en "låst" Garmin-fil. Och hur det kommer sig att MapEdit kan läsa (och exportera) de filer som GPSen inte vill ha? Källkoden på MapEdit finns ju ute så jag ska dyka ner i den och gå igenom img-import-funktionen. Vill nån som är mer van programmerare göra detsamma så hittar ni källkoden på
http://www.geopainting.com/en/src.html
Någon?