Sotare eller inte
Körde många år på heptan. Den har blivit krångligare att hitta. Kör nu campingköken på Primus Powerfuel.
Gräsklipparen får alkylat.
Prova att ställa en kastrull (med vatten i) på köket under förvärmningen och kolla resultatet!
Det finns spritprodukter som inte sotar alls i detta test.
Själv använder jag bensinen från köket till förvämningen i Svea 123R åtminstone. Och bryr mig inte om att brännaren blir sotig. Det mesta går bort när brännaren kommit upp i temperatur och börjar glöda.
/John
Tillräcklig ren bensin som heptan eller akylatbensin sotar inte speciellt mycket och tom brinner med nästan blå låga när det brinner.
Skillnaden där är för liten för att man skall orka med att släpa på T-doja i egen liten flaska om man har bensin i bränsletanken - och även T-doja kan sota ned ytor när det brinner.
Kör man med motorbensin så är det annan femma, likaså med fotogen och diesel när det gäller sotningsgraden...
Körde många år på heptan. Den har blivit krångligare att hitta. Kör nu campingköken på Primus Powerfuel.
Gräsklipparen får alkylat.
Prova att ställa en kastrull (med vatten i) på köket under förvärmningen och kolla resultatet!
Det finns spritprodukter som inte sotar alls i detta test.
Själv använder jag bensinen från köket till förvämningen i Svea 123R åtminstone. Och bryr mig inte om att brännaren blir sotig. Det mesta går bort när brännaren kommit upp i temperatur och börjar glöda.
/John