För att en "friluftstelefon" ska kännas seriös tycker jag det är en grundförutsättning att det går att skifta batteri, åtminstone om man vill kunna förlita sig på fler funktioner än "
nödsändare, avstängd i botten av ryggsäcken" under mer än några timmar i stöten. Ingen som använder t.ex. en kamera eller en GPS seriöst skulle komma på tanken att köpa en sådan som har inbyggt batteri, när de funktionerna flyttar in i mobilen blir det samma sak med den. Man vill självklart ha kontinuerlig drift, utan avbrott för mer eller mindre effektiv laddnig.
Sen är det en säkerhetsfråga också;
- Min kompis har brutit benen, har du en telefon?!!
- Javisst! ..men det är ju inget vidare väder idag.. på onsdag eller torsdag ska det visst spricka upp, då kanske vi kan ladda den tillräckligt för att få iväg ett sms eller så..
Gällande tåligheten hos smartphones så tror jag den är bättre än många föreställer sig, kanske beroende på modell. Jag har drämt min N8 i golvet och marken otaliga gånger, men både skärm och kameraglas ser fortfarande i princip ut som nya efter snart två år. (har aldrig använt några fodral eller displayskyd till vardags - bara tryckt ner den i fickan eller väskan tillsammans med mynt, nycklar osv).
Gorillaglas/motsvarande är ett måste! Blöta händer, duggregn och korta spolningar har den också fixat, men när jag räknat med att använda den i blöta har jag haft den i mobilpåse, vilket också funkar fint.