Mobilgps?

Det fungerar alldeles utmärkt, haken är väl bara att Garmin sitter på produkter som är för bra för företagets eget bästa? Det är ganska lätt att föreställa sig deras dilemma - å ena sidan sitter de på sällsynt bra och eftertraktade produkter i form av kartor och applikationer för mobiltelefoner som tveklöst skulle kunna sälja som smör, men å andra sidan är de produkterna egentligen utvecklade och tänkta för de GPS-mottagare som företaget egentligen vill leva på att sälja, och som mobiltelefonerna direkt konkurrerar med.. Tex är en mobiltelefon med GMXT och City Navigator för många ett fullt dugligt alternativ till en bilnavigator, om FriPro läggs till ersätter den också svampplockargpsen. Med någorlunda bra skärm på mobilen och Garmins sjökort installerade så kan också fler och fler fritidsfiskare välja att skippa GPS-plotter till båten..

Garmins satsning på GMXT är alltså, tyvärr men logiskt ,minst sagt halvhjärtad. Själv tror jag iofs att de skulle vinna på att satsa stort på kartor och applikationer för mobiltelefoner också, även om det skulle innebära ett visst tapp i försäljningen av de relativt enkla allround-mottagarna. Den minskningen kommer säkert bli av ändå, då borde det väl vara bättre att utnyttja den guldsits de har i form av sina färdiga och överlägsna kartprodukter?

Hurvida Garmins kart[-B]produkter[/B] skulle vara överlägsna t.ex. Magellans kan nog diskuteras - särskilt när det gäller topografiska kartor, där jag nog tycker att Magellans Topo+ är överlägsen Garmins fripro! Det visas ju inte minst på alla trådar om omtypning... Däremot är Garmins kart-hantering av CD/DVD-kartor överlägsen allt vad Magellan har lyckats med - åtminstone för svenska förhållanden! För hantering av kartor på minneskort däremot, så är väl karthanteringen ungefär det samma för både Garmin och Magellan - om jag fattat det rätt!
/Niklas
 
JAG tycker Magellan är helt värdelösa på kartprodukter, har deras Topo på en eXplorist XL, och det är bara ett grönt gytter som är hopplöst svårläst i skog och mark så dessa ligger bara och samlar damm...
Fri Pro V2 är inte så bra heller, alldeles för mycket mörkt grönt men tack och lov så kan man typa om dessa kartor till användbarhet.
Det verkar som att alla involverade i denna typ av produkter i Sverige sitter i Stockholms innerstad och aldrig använder sina egna produkter skarpt.
Men nu var det ju MobilGPS som denna tråd handlade om och där finns mig veterligen inga Magellanprodukter alls, på androidfronten är det numera febril aktivitet på GPS mjukvara flera projekt liknande fugawi där man kan använda vilken karta som helst.

Ex denna som är i sin linda..
http://www.viamici.com
 
Min pojkvän köpte en mobilen med GPS fast jag måste erkänna att jag inte vet vad han använder. Men eftersom du frågade om det är något att ha kan jag bara svara att jag verkligen tycker det. Fast man ska inte använda den när man kan klara sig utan. Det blir så lätt att man hela tiden använder den utan att tänka efter lite :p
 
dom duger att geocacha med i alla fall.. jag skulle inte använda min telefon till mer än enklare friluftsliv, det handlar mest om koppling till mobilnät och batteritid.. men man ska inte underskatta smidigheten att ha gps i telefonen..
 
JAG tycker Magellan är helt värdelösa på kartprodukter, har deras Topo på en Explorist XL, och det är bara ett grönt gytter som är hopplöst svårläst i skog och mark så dessa ligger bara och samlar damm...

Då måste du ha någon gammal version av Topo+, ty jag uppdaterade senast min Topo+ våren 2009 och är mycket nöjd med resultatet i min Explorist XL (ver 1.55) - så när som den mycket undermåliga vägklassindelningen!
/Niklas
 
Jag kan inte förstå hur man kan säga en massa positiva saker om kartor som Nokia och Google maps samt diverse bilkartor på ett forum som utsidan. Dessa är ju totalt värdelösa utanför detaljplanerade områden, oftast bara större vägar och all natur bara något grönt, helt utan detaljer....

För egen del har jag den underbara HTC HD2 med 4,2-tumsskärm, samt senaste Pocket Kartex och Gröna och Blå kartan för hela landet på minneskortet (ca 7gb). Funkar fantastiskt bra.

Hur gjorde du för att få kombinationen HTC HD2 och Pocket Kartex att fungera?
Jag får in Kartex i telefonen och den funkar med kartan men jag kan inte få GPS-anslutningen att fungera.. Den säger bara att det inte finns någon GPS ansluten och att jag ska kolla kablaget(??)...