Mobil som GPS

Bra men obra

...
  • batteritid
  • karta
  • vilken app - vill kunna logga spår samt spara spår som gpx
...

När det gäller Smartphones och battertid så anser jag att en Smartphone inte är ett verktyg för mig att ha med på längre turer än 4-5 timmar. Med andra ord, sådana "friluftsturer" existerar inte för mig.
Jag har för mig att det finns en portabel solcells-laddare.
Men den funkar mindre bra på rätt sida av Polcirkeln, dessutom vintertid.

Däremot använder jag och mina kompisar en App som heter SportyPal, finns även för Android och Windows Phone.
Den låter mig logga en/flera turer som jag kan tex ladda upp på webben och dela med mig av, den finns även lokalt sparad. Appen är gratis. Visar bla högsta/lägsta punkten, högsta medel-hastighet för en given sträcka. Riktigt trevligt gränssnitt.
Rekommenderas stakt.
Efter uppladdning på webben så kan jag kolla på turen med stöd av Google Earth/Maps.

Så om jag bortser från batteritid och batteriåtkomst så funkar den jättebra, däremot har jag inte möjlighet att bortse från det ....
Tyvärr.

När det gäller Smartphones och battertid så anser jag att en Smartphone inte är ett verktyg för mig att ha med på längre turer än 4-5 timmar. Med andra ord, sådana "friluftsturer" existerar inte för mig.
Jag har för mig att det finns en portabel solcells-laddare.
Men den funkar mindre bra på rätt sida av Polcirkeln, dessutom vintertid..

Ja, akilleshälen är ju drifttiden, men det skiljer mellan olika smartphones. Min gamla Nokia N82 (jodå, lite smart är den allt) fungerar utmärkt som långvandringskompis tack vare bl.a. GMXT, Google maps och ett knippe billiga extra batterier från Ebay. Nu kör jag Nokia N8 och samma kartaapplikationer plus några till, men den har ju tyvärr inte riktigt lika utbytbart batteri. (fast det är nog bara en tidsfråga innan jag testar att byta själv på den också, det verkar trots allt vara rätt enkelt.) Jag har skaffat en liten solcellsladdare som laddar till ett Lion-batteri, men inte hunnit testa den så mycket på våra breddgrader ännu - vore intressant att höra lite efrarenheter av sådana?

Enögd

...., men det skiljer mellan olika smartphones. ...
Jag har skaffat en liten solcellsladdare som laddar till ett Lion-batteri, men inte hunnit testa den så mycket på våra breddgrader ännu - vore intressant att höra lite efrarenheter av sådana?

Skit också, nu inser jag hur enögd jag är, Smartphone för mig är iPhone + Androider...
Inser ju att det finns smartare smartphones också, med bättre batteritid.

Ja det vore intressant att få höra om erf av solcellsladdarna.

Känner inte till TrekBuddy och Mobile Atlas Creator. Du har egen erfarenhet av applikationen? Var det lätt att installera osv?

TrekBuddy installationen var urenkel, jag kopierade installationspaketet och Eniros kartor (m.h.a. Mobile Atlas Creator) med PC:n till ett microSD-kort, satte kortet i telefonen, startade installationspaketet, valde vilka kartor jag ville använda. (Säkert kan man också använda telefonens interna minne och t.om. ladda ner rubbet med telefonens browser, men M.A.C. kräver Windows.)

Snabbt märkte jag att en datavy för distans, hastighet osv. saknades, såna kan enligt egna behov skapas själv eller kopieras från TrekBuddy forumet, kolla http://wiki.trekbuddy.net och http://www.trekbuddy.net. M.A.C. hittas på http://sourceforge.net/projects/trekbuddyatlasc/. Allt fungerar som det ska, men det enda problemet är att telefonen saknar en separat clear/backspace/delete -knapp så man får vara noga då man namnger sina waypoints... och ett litet irritationsmoment är säkerhetsdialogerna man måste godkänna varje gång TrekBuddy startar (det lär finnas ett sätt att fixa det men jag har inte brytt mig).

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg