Mobil med bra mottagning?

Tittar du på staplarna eller är det så att du faktiskt inte har kontakt med nätet?

Nej då, jag menar hur dom faktiskt fungerar. Jag känner också till det där med max 1w uteffekt (har för mig att det var 5 för nmt...?)

När man, ibland, vistas i ett område med halvdålig mottagning och under åren haft besök av ett hyfsat stort antal människor märker man tydligt att det skiljer ganska mycket från mobil till mobil, i praktiken.

Kunde du ringa? Vart stod du då? Har du telia? -jamen det har ju jag med osv osv... ggr 15år och XX-antal familjemedlemmar & besökare...

Efter en tids användning så kommer telefonen att bli sämre beroende på tex oxid. Åldrandet kan skilja mycket mellan telefonmodeller.

I mitt fall har det varit äldre telefoner som fungerat bäst... Min gamla Nokia 3310 fungerade jättebra, men när jag skaffade en K310i fick jag problem så jag hade den gamla 3310:an på landet och använde den när vi var där.

skillnad på telefoner!

Jag har upplevt att min telefon inte hade någon täckning alls, medan killen bredvid mig utan problem kunde hålla ett samtal i sin. Båda använde (eller försökte använda) telias nät. Han satt ju iofs säkert 15cm bort men jag gick verkligen runt och testade på olika ställen, inom flera km radie! Min telefon var av en äldre sort och jag är övertygad om att den har sämre mottagning än vissa andra.

Eriksson R290

...
. Jag hoppades alltså på att Utsidans medlemmar, som också rör sig långt från all bebyggelse, kunde hjälpa mig. Har du en mobil som det går att ringa med på de mest omöjliga platser skulle jag hemskt gärna vilja veta vilken modell det är.

Jag brukar använda en Eriksson R290, den har enligt mig mycket bättre sändning/mottagning än någon annan jag provat.
Förrut fungerade den som sattelit-telefon på något vis men man har två lägen på den, sattelit eller GSM.

Jag har dessutom en till salu, nyskick dessutom, instruktionsbok medföljer.

Mvh
Anders

Att det är skillnad mellan olika telefoner har jag klart konstaterat. Vi har inte enbart räknat pinnar, även om skillnaden ibland var anmärkningsvärd, utan även testat att ringa. Jag har dessutom hittat artiklar om hur de olika antennkonstruktioner påverkar mottagningen, men tappa inte fokus, jag vill ha förslag på mobiler med bra mottagning och folk ute i naturen är de som vet bäst.

Vad mobiltelefoner ska klara och vad de klarar i verkligheten är tydligt två olika saker. Har precis samma erfarenhet, att olika telefoner ger olika bra mottagning. Och då menar jag brutna samtal och inte staplar.

...jag har generellt haft bättre lycka med Nokia än med Erikson. Värsta mobilen jag haft var en 800z (har jag för mig), tappade kontakten på medborgarplatsen mitt i Stockholm då och då.

Nokia N95 funkade ypperligt mitt ute i skogen på landet i västra Dalarna, där erikssontelefonen inte ens hittade någon signal. Har även använt andra Nokia och erikssontelefoner och haft störst lycka med Nokia.

...min iPhone 3GS fungerar utan anmärkning. Har Telia...

//Johan

---
Angående IPhone så är det nog så att den inte uppfyller standarden / kravet och det kan nog mycket väl sluta med att man inte längre tillåts tillverka telefoner. Har sett en del filmer där problemen verkar ha att göra med hur man håller telefonen i handen. Där verkar Apple helt ha missat kvalitetskontrollen.

"nog så"? Jag tror att mottagningsproblemen med iPhone 4 har blivit lite av en snackis. Fenomenet verkar bara ha rapporterats från AT&T nät i USA och inte någonstans har jag läst om att någon skulle ha problem med den i Sverige. Jag har några vänner som uppgraderat från 3Gs till 4 som snarare upplever att den har bättre mottagning än föregångaren. Senast i lördags var jag och en kompis ute i skogen; han med 4 och jag med 3Gs och han kom åt 3G-täckning men min "pendlade" mellan 3G och Edge, så att den skulle ha så stora mottagningsproblem som vissa påstår tror jag inte. Särskilt inte i Sverige. Jag tror f ö inte heller ett ögonblick på att de skulle bli tvungna att sluta tillverka telefoner.

Själv har jag som sagt en 3Gs och dessförinnan en Nokia 5140 och jag kan ärligt inte säga att jag i praktiken märkt att någon av dem skulle vara bättre/sämre mottagningsmässigt och då bor jag ändå i Norrbotten där täckningen kan vara sisådär på sina håll. Nu har jag inte gjort några kontrollerade "test" men jag har inte märkt av några skillnader i praktiken. Tror nästan jag ska ta och göra ett test vid tillfälle. :) Nokian suger dock på rätt många andra punkter så även om den skulle visa sig ha något bättre mottagning så väger det för mig inte upp allt det andra, den känns verkligen till åren kommen.

Antennen har betydelse

Jag seglade tillsammans med 6 andra personer 2002 sträckan Mallorca-Tunisien-Malta-Kreta och sedan till en annan grekisk ö som jag just inte kommer ihåg vad den heter.
Det fanns några ”telefonkåta” personer ombord och för mig stod det klart att dom som hade mobiltelefoner med en antenn som ”stod ut” fick kontakt med sändare i land flera timmar tidigare än dom son hade ”små” mobiltelefoner med inbyggd antenn.

Om vår fart var 5 knop och det skiljde2 timmar i tid innan det fanns kontakt, så gör det 10 nautiska mil vilket är runt 18 km rakt över öppet hav, såvida det inte var motvind. Nu var detta 8 år sedan så antenner i ”små” telefoner kan ha blivit bättre.

/Per

Nokia 5140...

Hej!
Jag har en Nokia 5140 med GPS-skalet som jag inte använder länge. Jag tycker inte den ska kallas extra tålig - jag ser in till elektroniken i skarven mellan skalen så särskilt vattentålig är den inte. Mottagningen har jag ingen åsikt om.

Om du vill köpa min - ej operatörslåst om jag minns rätt (efter min lysnade marknadsföring ovan ;-) så säg ifrån så ska jag fundera ut ett pris. Har nog en extra mono-handsfree utöver den medföljande stereohandsfreen samt en billaddare och som sagt både GPS-skal och standardskal har jag.

Min erfarenhet är som övrigas, att Telia har bäst täckning i Norrland.

Jag har nu en Sony Ericsson C702 i.

Och för att undvika ev jäv-diskussioner så är jag antälld på ett företag som äger 50% av SonyEricsson.

/Patrik

Storleken

har kanske betydelse?

Jobbtelefonen en vikmodell från Samsung funkar sämre än ett par icke vikmodell från SonyEricsson och Nokia (Tele2 och i mitt hem i samtliga fall).

Thure

Efter att ha rotat och läst allt som går att läsa, tror jag, om mottagning har jag köpt en Nokia 1208. Den kostar knappt något, jag betalade 239, och har i diverse recensioner hyllats för sin goda mottagning. Jag återkommer med mina egna erfarenheter när jag hunnit testa.

Samsung fick genomgående dåligt vad det gällde mottagning. Någon skrev att det var ju allmänt känt att de telefonerna var kända för sin sämre mottagning, vilket inte alls var känt av mig. Man lär sig något varje dag.

Tack alla som engagerat sig och, som sagt, jag återkommer när jag testat.

Efter att ha rotat och läst allt som går att läsa, tror jag, om mottagning har jag köpt en Nokia 1208. Den kostar knappt något, jag betalade 239, och har i diverse recensioner hyllats för sin goda mottagning. Jag återkommer med mina egna erfarenheter när jag hunnit testa.

Samsung fick genomgående dåligt vad det gällde mottagning. Någon skrev att det var ju allmänt känt att de telefonerna var kända för sin sämre mottagning, vilket inte alls var känt av mig. Man lär sig något varje dag.

Tack alla som engagerat sig och, som sagt, jag återkommer när jag testat.[/QUOTE

Trådkapning:

Och jag som precis köpt mig en Samsung B2100 som är så ny att jag inte börjat använd den än. Batteriet i Ericsson R310s har gett upp efter nästan 9 år och ersättningsbatteriet från Clas Ohlson räcker inte ens 24 timmar :( .

Nu har jag aldrig varit i USA eller Canada men eftersom jag vill att min mobiltelefon ska funka om jag åker över dit så köpte jag en ”Ouadbandare”, för på något vis har jag fått för mig av mer beresta personer att en GSM nätet i USA använder 1900 MHz och på vissa ställen 850 MHz, och då funkar inte en mobiltelefon som Nokia 1208 då den ”bara” har 900 och 1800 MHz.

Rätta mig om jag har fel med frekvenserna i USA

/Per

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg