Jag använde poncho sist jag fjällvandrade och kommer att fortsätta med det, det var så mycket bättre trots att jag ändå hade vissa problem. Hur det fungerar beror på hur den är utformad och jag håller ännu på och optimerar utformningen av min.
Tyvärr finns vad jag vet ingen poncho att köpa som uppfyller mina önskemål, den som kommer närmast är nog the Packa.
I fjällen behöver man kunna skydda armarna mot regn och det bör ske med ärmar, andra lösningar tenderar att bli vindfång. Redan där faller de flesta bort. Ärmarna behöver vara utformade med lika god ventilation som resten av ponchon. Den bör gå att knyta eller liknande i midjan för att vara säker på att den inte blåser upp. Den bör vara ganska kort, minskar vindfång och bättrar ventilationen mer än man skulle kunna tro och man behöver i fjällen ändå komplettera med regnbyxor regnkjol/byxholkar etc. En mycket viktig sak är att man ska kunna ta på sig den själv när det båser med en fullpackad ryggsäck, det kan vara svårt med många modeller så det är inte en självklarhet
Det är inte ovanligt att stöta på folk som säger att jag har provat poncho i fjällen och det funkar inte, men vad jag lyckat utröna brukar de i de flesta fall ha använt en poncho som i mina ögon är olämplig för uppgiften, vanligen ärmlös, vilket iofs inte är så konstigt då det flesta som finns att köpa någotsånär lätttillgängligt inte är lämpade för fjällen..