route 66
Route 66 är från början ett interaktivt kartprogram och inte ett bilnavprogram. Senare har dom lagt till GPS funktionen och i nästa version kommer också röstkommandon. Eftersom hittills det varit så att kartbilden är uppe även när bilen kör så har företaget inte velat pusha för det som ett navigeringsprogram av säkerhetsskäl.
Det har hittills inte haft ngn funktion för att räkna om vägen om man kör fel. Det tycker jag spelar mindre roll, för kartbilden ger så stor överskådlighet och kan även visa enkelriktningar (vilket inte Autoroute gör) så att man kan lotsa sig rätt i alla fall. Jag kör glatt in i tyska städer som jag aldrig varit i förut med Route 66. Ett testexempel var i fjol i Granada i Spanien där allt är ett enda virvar av enkelriktningar. Funkade helfint också. Ofta bryr jag mig inte om att lägga upp någon route. Men kör jag genom flera länder på motorväg gör jag det för att inte missa ngn avfart.
En till vits är att sgs hela västeuropa är med i en sammanhängande vektoriserad databas (>4 GB). På destinator tror jag att man måse skifta land eller region.
För att nu återanknyta till det rörliga friluftslivet vill jag påpeka att för Sverige används lantmäteriets vägdatabas, så varenda körbar väg ut i skogen är med, enskild eller ej. Samma som på Magellan Mapsend för Sportrak bl a., bra för att ta sig ut till skridskosjöar bl a.