Skillnad på olika
Måste bara säga att det är skillnad på olika, det jag uppskattade med Nijmegen och som gav mig själva upplevelsen var inte samma sak som jah skulle få ut av en ödemarkstur genom Sarek eller så... det är två helt olika saker!
Marschera 16 mil (var 17mil) på fyra dagar, 12kg packning förutom vapen osv (minimum, jo den vägdes)tillsammans med 10-20tusen (minns ej) andra militära enheter från olika delar av världen...
Det gav mig otroligt utbyte utöver just bara att klara prestationen, mycket utbyte med alla man träffade, sedan så var ju CAMPEN med alla "sjöslag" *s* mellan olika nationaliteter en upplevelse i sig... för att inte tala om folklivet runt om kring...
Tror inte jag sov många timmar per natt ;-)
Men sedan så är det ju en hel del civila som går marschen också, och DET måste ju vara en helt annan sak... betydligt tristare i mina ögon!
Skulle aldrig koma på tanken att gå Nijmegen civilt!
Att sedan detta inte är samma sak som att ge sig av ut i vildmarken, vem har påstått att det skulle vara det... inte jag i alla fall!
I ovrigt har jag aldrig sätt sådanna skavsår som jag fick se där nere, och då snackar jag skavsår över hela fötter.... menar verkligen hela fötter... från hälsenan, över hälen och mellan tårna... rubbet!
Detta på en svensk "jägarsoldat" som troligen bara tränat på mjukt underlag...
Stora delar av de svenska jägarena bröt då jag gick, de klarade inte av gruppkravet, dvs hur många som fick bryta i en grupp.
Lustigt att se dem skära sönder kängorna för att minska trycket mot delar av foten!
aj aj aj aj aj
Mest så imponerade *s* USA på mig, speciellt vissa stridande förband som var där, och som marscerade i joggingtempo sjungande, med packning, vapen och hela baletten...
Säga vad man vill men fort gick det, och jo fyra mil om dagen, vete-tusan om de tog rast ;-)
Nijmegen är och förblir en upplevelse, men som sagt att gå den som civil... NJET!