Mittmarkering på fel plats

Jag gissar att det är av norskt ursprung, men ja det används i svenskan.
Tror det är vanligare inom sjöfarten, som haft lite längre tid för av-anglifiering, än klättringen :)

Ja, det är snarare så att engelsk seglingsterminologi är norrøna med dålig stavning.

Jag har för övrigt, 18 år senare, fortfarande inte begripit varför en del rep har mittmarkeringar.

Tja,

"coila" måste vara en anglofiereing av kveila, dom fick ju lära sig vad sjöfart är av oss vikingar...He he. Men jag får erkänna att jag aldrig hört ordet tidigare!

Men, här är lösningen på bryderiet:

Mammut säger att deras rep krymper vid användning så det gäller nog även Beal-rep, du får helt enkelt nöja dig med att använda den längre halvan av repet tills dess det krympt så mycket att mittmarkeringen hamnat rätt....

F ö läste jag en historia om någon som köpte ett rep med en felplacerad "mitt"markering av tejp, den "längre halvan" användes först som topprep, när han sedan hängde upp det på mitten gick det av vid markeringen!
Han hade köpt det "på rulle" och tejpen en skarv...... har du kollat så att ditt sitter ihop?

Ciao!

Uffe

Jag tycker den här tråden har ballat ur lite för mycket nu...

lobo2me "är det vänstra eller högra halvan av repet som är längre än den andra?"

Det kan ha varit det roligaste på länge :p

nilkas "Äre nå problem? Tycker ni överdriver här. Det är ju bara att komma ihåg att knyta sig in i den långa änden så man är säker på att komma helt ner när man faller? Svårare än så är det inte"

Jag brukar sällan (aldrig) fira på bara ena rephalvan, så det är lugnt! Brukar du ofta göra detta?

Uffe: När jag läste ditt inlägg gick jag utan att tänka efter direkt och kollade om det satt ihop. Du får inte skrämmas sådär! Jag blir ju orolig för min stackars hjärna...

Jag misstänker att BEAL helt enkelt gjort ett misstag, om än ett ganska oviktigt sådant.

Som jag försökt förklara i flera andra inlägg VET jag att det inte spelar någon roll, förutom vid coilning då jag (som börjar på mitten) får en ände längre än den andra.

En sak jag undrar är dock HUR det kan komma sig att repet krymper? Det borde väl rent logiskt vara tvärtom?

EDIT: Sorry nilkas, läste firar, inte faller. Men jag förstår ändå inte riktigt...

Luluck, det spelar ingen troll, du vill ju komma helt ner när du firar också eller hur?

OM någon tvivlar så kan jag tipsa om att det jag skrev inte är seriöst menat. Sorry. Kan ju bli farligt. ;)

Ett rep töjar sig när du firar på det och krymper när det ligger oanvänt, se bara till att du "vänder" på repet ibland,, det vill säga att du klättrar på båda ändarna. Mittmarkeringar kan flytta på sig, allt eftersom repet ändrar form. Inget att bry sig om. Lär dig coila repet på fler sätt som inte är beroende på mittmarkeringen (eller skaffa repsäck)

en fördel med mittmarkering (så länge den sitter i mitten) är att säkringsmannen kan tala om för klättraren att point-of-no-return är passerad.

eller är det bara jag som har svårt att okulärt bedöma att nystanet i ikea-kassen vid mina fötter har 29,4 meter kvar?

skulle behöva tiometersmarkeringar också.

Point of no return är väl lite överdrivet? Omlokalisering av stamplats, alternativt knyta ihop två rep till ett rep... ? Fast å andra sidan har väl jag aldrig varit närheten av halva repets längd..

Lite överdrivet med the point of no return kanske, men att flytta standplatsen är ju inte okomplicerat om problemet är att förstemannen klättrat fast sig på nåt som är för svårt.

Att knyta ihop rep kan ju funka - om det är tillräckligt högt till första karbinen...

Lite allvar...

En sak jag undrar är dock HUR det kan komma sig att repet krymper? Det borde väl rent logiskt vara tvärtom?

En bra fråga, förmodar att det beror på att repet tillverkas/vävs i "sträckt" form och att alla ingående fibrer sedan drar ihop sig när de "motioneras" vid användning och att det först efter en tid får sin "slutliga" längd. Som ändå hela tiden ändras som embl påpekar...

Kanske har någon annan mer kunskap?

Mvh

Uffe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
z95nida Mittmarkering på rep Klättring allmänt 4
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg