Mitt pulkaprojekt

öringen; sa:
johanniska; sa:
gundj; sa:
Buntband är bra!
Herregud, det är väl ingen hanverksutställning pulkan ska på.
Men jag håller med om att just den typen av karbinhakar inte är så kul med vantar på.

Det ska bli kul o höra hur den funkar IRL.

I detta fall: Knopar håller, buntband går sönder. Knopar går att använda flera gånger, buntband funkar bara en gång. Buntband är grymt, men inte till allt.

Sant. Jag får väl lära mig att slå en flaggbänd, rölingstek eller en dubbel överhandsknop i åtta. Eller bara ta med nåra buntband i fickan ;)

Kan man knyta skorna kan man slå en knop ;) Vi kan nog lämna avsnittet "fästa karbinerna" nu. Funkar det, så funkar det. Dock har jag bra tips på var man kan lära sig knopar för den som vill.

Konstruktionen med en ett trä som förstärkning till dragpunkten i pulkan borde fungera bra. Jag har gjort likadant, fast med ett rundstav på min isdykarpulka. Rundstaven fäste jag med buntband i fyra hål jag borrade upp i pulkan. Den håller för att dra det mesta av mina dykgrejjer till dykplatsen på vintern. För att hålla lasten på plats borrade jag upp hål i sargens alla fyra "hörn", sen använder jag packremmar, elastiska med krokar i ändarna, som jag fäster i ett kors.

johanniska; sa:
Jag har gjort likadant, fast med ett rundstav på min isdykarpulka. Rundstaven fäste jag med buntband i fyra hål jag borrade upp i pulkan.

Men?
En rejäl knop hade väl fixat det?

Förlåt, kunde bara inte motstå det, skyller på lördagspilsnern.

stabiliseringstips och Varning för buntband

Min erfarenhet av Mark Harris pulka är att krysstagen är viktiga för stabiliteten, särskilt i nedförsbackar (pulka vobblade ordentligt i långa utförslöpor när det var dåligt spänt efter några dagar).
Enklast exeplet finns som på, de gröna snörena.
http://xray.bmc.uu.se/markh/skiing/pulka_swedish.html
Jycken kommer kanske att uppskatta det.

Jag måste varna för buntband (som är min standardlössningn på mycket). I kyla är dom urusla, de går helt enkelt av, också när man skall dra fast nya fräsha. Knopar är bättre, dessutom är silvertejp av *god* kvalitet mkt användbart.

/Andreas

Re: stabiliseringstips och Varning för buntband

ekis; sa:
Min erfarenhet av Mark Harris pulka är att krysstagen är viktiga för stabiliteten, särskilt i nedförsbackar (pulka vobblade ordentligt i långa utförslöpor när det var dåligt spänt efter några dagar).
Enklast exeplet finns som på, de gröna snörena.
http://xray.bmc.uu.se/markh/skiing/pulka_swedish.html
Jycken kommer kanske att uppskatta det.

Jag måste varna för buntband (som är min standardlössningn på mycket). I kyla är dom urusla, de går helt enkelt av, också när man skall dra fast nya fräsha. Knopar är bättre, dessutom är silvertejp av *god* kvalitet mkt användbart.

/Andreas

Mmm hade inte tänkt på kylfaktorn för buntbanden. Ska göra om och göra rätt :) Jag är medveten om stabilitetsproblemen utan krysstagen, men pulkan ska bara gå på isen i påsk, ska förbättra den till nästa vinter istället. Tack för tipsen dock.

Kapell ?

Jag har aldrig använt pulka sedan jag var barn och då var pulkan en leksak, så jag är okunnig på området. Men blir det något kapell, eller vad det nu heter för att skydda grejerna i/på pulkan från regn/snö, och för att hålla grejerna på plats.

Per

pulka

Eftersom även jag bor österut har jag modifierat samma pulka ett flertal gånger och har väl använt min snart tio år. Svagaste punkten på denna pulka är framkanten som lätt spricker och vad jag ser av bilderna tror jag att du borde förstärka denna del. Själv har jag bockat en bit aluminumplåt som jag fäst på framkanten och som får gå långt under pulkan. Medarna har jag förstärk med lister både skruvade och limmade. På bakkanten har jag satt en kraftig gummibit och hittade en brödlåda som exakt passar på pulkan som ger både stadga och mera utrymme. I år har jag även plastat insidan med glasfiberväv så nu skall den väl hålla några år till.
koivu

Ja jo, kanske ska förstärka lite mer i framkanten. Men jag vill inte heller tynga ner den mer än nödvändigt. Nu i påsk ska den som sagt gå bakom hunden och bara lastas med ett kök, ett liggunderlag och lite fika :cool: sen får vi se nästa vinter!

avslutad210712

Gäst
Använder inte mer än 3-4 olika knutar/knopar och det är dubbelt halvslag, knuten som man använder för att skarva fiskelinor med (kommer inte ihåg vad den heter), vanlig "skoögleknut" och sist min favorit - pålsteken. TYcker jag klarar mig rätt långt med det.

När det gäller skaklarna så har min gamla rottingskakel en böj över ryggen där hunden sitter infäst. Gissar att det är för att inte skakeln skall böjas in mot bakdelen på hunden och ligga an där. En människa är inte lika lång i "längsled" varför en mansskakel inte behöver en böj på samma sätt. Dessutom skulle det bli en hög böj över en människa *L*.

Tillbaka från årets skidtur kan jag nämna att den gick dubbelt så bra som fjol. Dvs ifjol knäckte jag skakeln första dagen och i år höll den ända till andra dagen *S*.

Re: Re: stabiliseringstips och Varning för buntband

öringen; sa:
men pulkan ska bara gå på isen i påsk, ska förbättra den till nästa vinter istället.

Relativt flat terräng är en förutsättning för denna typ av pulka. Jag har testat liknande i fjällmiljö och var allt för nära ett fullständigt tuppjuck av frustration. Om det blir det minsta lilla skrå glider barnpulkor gärna sidleds och det är inte kul eftersom den då gång på gång välter bördan i pulkan => koppla loss skaklarna => resa pulkan => koppla på igen => gå ytterligare 50 meter => repetera. På helt plan is kan man nog klara sig betydligt bättre och det är ett billigt och lätt alternativ till Fjellpulken etc. Stabilitet i skaklarna hjälper också sidostabiliteten.

Nu har vi varit ute på isen i två dagar. Det har gått problemfritt och hunden sticker svansen i vädret när pulkan hakas på selen. Skoj att dra nåt som inte kommer ikapp en när man stannar för att skita ;) Lastade pulkan med snö och allteftersom hunden blev tröttare så lastade vi ur snö :) Ser egentligen inga som helst problem med en dylik konstruktion på platten. Enda är att hon inte kommit underfund med att svängarna måste tas ut lite mer än vanligt...

Vi har heller inte nån skakel-böj över ryggen på hunden. Hade fundering på böj, men struntar nog i det nu iaf.eftersom det funkar bra, skaklarna stöter inte emot hennes sidor.

Enda trista är väl att det börjar bli riktigt blött nu på isarna här vid kusten ( Råneå..) och man får räkna med att doppa pjucken lite vid strandkanten när man ska ut på isen eller in till land...

Fixas till vintern.
* buntband bort - sätta dit knopar.
* krysstag i skaklarna för stabilitet
* spännremmar tvärs över pulkan för att fästa last
* nya skidor till gubben :)

öringen; sa:
Jag tänkte använda ett ryggsäcksöverdrag som sen spänns fast korsvis över pulkan.
Om du inte har något i passande storlek så såg jag att Naturkompaniet i Luleå rear ut dylika i olika storlekar på 50%. Själv tänkte jag sy något kapell till min pulka (Paris...), kanske som en hel påse som man lägger i pulkan, lägger lasten ovanpå, snör ihop säcken och drar spännband korsvis över pulkan.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg