Mitt pulkaprojekt

Nu börjar mitt pulkaprojekt bli klart och jag tänkte dela med mig av lite bilder. Utgick från den här finska barnpulkan:

455.jpg

Den kostade cirka 60 kronor på en finsk variant av rusta i Torneå :cool: och har måtten 900x400x150 mm. Ganska stor och rymligt mao.

Framme i mitten hade pulkan ett hål som jag utnyttjat med en genomgånde bult som går ner genom en träbit på undersidan. Gjorde två rektangulära hål på sidan om där lastremmarna drogs genom. De sitter sen bara i en ögla runt 16 mm VP-rör som ( ska limmas...) tryckts ihop.

I röret går en nylonlina som sen satts fast med buntband i små karbinhakar framme i skaklarna. Tänkte även göra rektangulära hål på sargen på långsidorna för att fästa packremmar som ska dras över ett regnskydd för yggsäckar.

Lite bilder på det hele då + en på miffot som ska få dra pulkan också :)

Bild%20006.jpg

Bild%20003.jpg

Bild%20005.jpg

Bild%20004.jpg

Bild%20206.jpg

[Ändrat av öringen 2006-04-07 kl 15:56]

avslutad210712

Gäst
"Foto på den som skall dra pulkan" - måste säga att du är mer lik en hund än en öring *flinar*

För det är väl du som skall dra pulkan......

Ser onekligen mycket spännande ut. Det enda sättet är väl egentligen att fara ut och testa konstruktionen. Finns det ingen risk att rören böjer sig på mitten då man far utför? Karbiner med wiregrind fryser inte ihop lika lätt som de du valt. Dessutom har de där grinarna spetsiga hullingar som fastnar i vantar och lina när man håller på med dem. Knopar är att föredra före buntband alla gånger. Valet av knop är väl lite individuellt men en flaggbänd, rölingstek eller en dubbel överhandsknop i åtta skulle nog fungera bra. Slå knopen, blöt linan och dra åt, sen sitter det.

Jag har också tänkt modifiera en barnpulka och göra den lämplig för fjällturer.

Min tanke är att på platten ska jag dra pulkan efter mig, med repsnören istället för skackel. I pulkan får ryggan ligga surrad med bärsystemet uppåt så att jag lätt kan bära hela ekipaget när jag ska åka utför eller uppför.

Ett tips på karbiner är pistolhakar, som knopas fast :)

/Per

Buntband är bra!
Herregud, det är väl ingen hanverksutställning pulkan ska på.
Men jag håller med om att just den typen av karbinhakar inte är så kul med vantar på.

Det ska bli kul o höra hur den funkar IRL.

Draginfästning

Där efter min erfarenhet pulkor har gått sönder är i draginfästningen. Jag förmodar att du har någon profil på baksidan av din träbit för röret. Men en skruv?
Själv skulle jag klistra med tvåkomponentlim och använda många skruvar med stora brickor under. Kraftmax blir ju när du skall ha pulkan över en knöl, dvs drag och lyft på en gång och givetvis snett!
Det funkar fint med barnpulka och repdrag, kryss. Omställningen till bromsläge, pulkan först, går enklare. Roligt med hemmapul.

Go tur

gundj; sa:
Buntband är bra!
Men jag håller med om att just den typen av karbinhakar inte är så kul med vantar på.

I detta fall: Knopar håller, buntband går sönder. Knopar går att använda flera gånger, buntband funkar bara en gång. Buntband är grymt, men inte till allt.

johanniska; sa:
gundj; sa:
Buntband är bra!

I detta fall: Knopar håller, buntband går sönder. Knopar går att använda flera gånger, buntband funkar bara en gång. Buntband är grymt, men inte till allt.

Sant. Jag får väl lära mig att slå en flaggbänd, rölingstek eller en dubbel överhandsknop i åtta. Eller bara ta med nåra buntband i fickan ;)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg