Tjohoo detta var väl inget
Jojo nu sög det i på riktigt denna gång och tyvärr kunde jag inte följa vindprognoserna då uppkoppling strulade och elen gick inne hos gumman i stugan (25m/s i byar vid ett tillfälle men jag hävdar att det blev värre när vinden vred sig vid 02-tiden). De starkaste vindarna kom runt 03-04 tror jag. Men det avtog av och till och nästan stiltje för att åter öka o.s.v.
Nog var det mer kraft i Sven än i Simone och vinden vred ju till Nordan här och då började det låta som det gör till fjälls, ett dovt dånande som ger en signal om vilka naturkrafter det handlar om.
Nu fick Soulot riktigt bekänna färg då vinden slog från fler håll samtidigt, kändes det som.
Skillnaden för mig var att jag kände mig trygg nu jämfört med stormen Simone då man inte visste ngt om tältets kapacitet i praktiken alls. Precis som SMUX nämner så blir det knappast ngn sammanhängande sömn utan man är halvt medvetslös vid uppgång och vaknar till varje gång som det ökar i vind och några rejäla vindbyar väckte mig gång efter gång. Tur att chefen är lika intresserad själv så man fick full förståelse idag då man var bra sliten. f.ö en härlig vinterdag för oss med utomhus jobb!
Prostatan fick nog vid 04.30 och då passade jag på att se över staglinorna som jag var övertygad om att minst 1 st hade släppt, då det slog och slog på ett sätt som jag inte märkt tidigare mot tältduken. Men det visade sig vara ventilations/tak-stycket som var full av issörja som piskade mot duken av och till. Alla staglinor satt oförändrade och bra sträckta - verkligen imponerande får jag säga. Jag har synat tältet i sömmar fästen nu och inga fel hittas.....
Det var +3g C när jag lade mig och -4g vid uppgång och hela tältet var en isskorpa med en mkt trög nedisad dragkedja och samtliga staglinors spännings mekanismer var som isbollar och omöjliga att justera om det hade behövts på nytt (hade behövts varmt vatten). Dock funkade ventilationen 100% och takventilen var fullt öppnad samt "myggnätet" i innerdörren öppen lika mkt. Nu hade jag förutsett vindarnas riktning och hade jag rest tältet med öppningen mot snödrevet/vinden så hade ventilationen fm, varit full av snö/is även på insidan och det hade inte varit kul att vakna upp med detta i skarpt läge.
Soulot imponerar på mig åter igen och efter förra testet med ett pisseblött Simone och nu en riktig tuff snödrevs natt med Sven gör att jag kan inte testa det mer här i söder utan måste upp till kalfjället för ytterligare utvärdering.
SMUX - ang Marmot Pinnacle sovsäcken så kan jag bara säga att jag är hur nöjd som helst efter denna natt och tidigare 2 nätter med -8g (då ligger jag i kallingar och inget mer). Den ena var av den äldre modellen -12,2g och den ena den nyare med -9,4g. Återkommer med en slutvärdering efter vintern på Pinnaclen.
Även det nya Exped DownMat UL 7LW är värt varenda krona, för en "gammel och sliten" kropp
Det finns inget dåligt väder bara dåliga tält...........