Misstänksamma abborrar

Borrekillern:

Krok: streamerkrok 6-10 X4
Tråd: svart 6/0
Stjärt: några påfågelfibrer, ganska korta
Kropp: silver flat tinsel efter att kroppen byggts på med godtyckligt material för att få lämplig tjocklek, ca 1,5 mm.
Vinge: svart eller grå räv blandat med något blankt krimskrams, tex. julgransglitter. även några fiber rött verkar fungera bra.
Huvud: bindtråden och massor av lack

Således tämligen enkelt och går att variera i all oändlighet. Jag tror inte detaljerna är så viktiga, utan mer helheten av det blanka (fiskkroppen) och rävhårets svajande rörelser (simrörelser). Att abborrar verkar tycka om rött i flugorna irriterar mej, då jag helst använder kreationer som är naturtrogna.

Fluga på haspel - ja, varför inte. Kanske ett steg i rätt riktning :)

Man...

tackar !
En kroppsvariant som kan vara på plats är möjligtvis att använda silverfärgad mylarslang till kroppen...

Skulle tro att det går att köra denna fluga som en del av ett flugkast till haspelspöt, men risken är kanske att den inte kommer att röra sig på "rätt" sätt då...men för att spinna (he he ordval..) vidare på FJS varning, flugfiske har hög fångstpotential....både för fisk och fiskare ;)

/Anders B

Re: Envis fiskare

Klart att det funkar men du missar känsla, det är känslan som är skillnaden.

Tänk om!

Christian

Torrflugeborre

Hello!

Var till öringtjärnen hemmavid tidigare i veckan för att locka på en eller ett par fina bitar till grillen. Tjärnen håller även ett stort bestånd av "tusenbröder", öringen vakade såklart mitt i utom räckhåll, det var helt spegelblankt.
Satte på en streakin caddis för att ändå försöka locka in nån öring, vips så försvan flugan i en stor virvel, men fisken kändes liten. Det var en av tjärnens randiga riddare som tog flugan, och så fortsatte det hela kvällen, till mitt stora förtret, men jag blev dock en erfarenhet rikare för dom tog flugan så våldsamt att man inte visste om det var en öring förrän man fick kontakt med fisken.

/Magnus A

Poppers..

jag läste i fiske journalen om att så kallade poppers
skulle vara bland det häftigaste att fiska aboore med när de jaggade vid ytan . så jag var bara tvungen att binda i hop nåra sådna eller rättare sagt snickra i hopp några sådna =) vad jag gjorde var att ta en vin kork och skärde ut en lagom stor bit till huvud . sedan så filade jag på den så den fick ett koniskt utförande.
sedan målade jag den vit och satte på ett par epoxy ögon sendan lackade jag det hela så att det blev en blank och fin yta . efter detta så tog jag ett rakblad och skärde ett jag genom halva huvudet så att jag kunde trä på den på kroken och lägga i lite lim i jacket innan jag trädde på densedan tog jag vit marabou ganska rikligt. och gjorde kropp och svans.och sedan var flugan klar. jag användew en streamer krock Stl 8 till denna popper men bör nog gå att göra på en 6,a också. när jag äntilgen var klar med flugan så skulle jag bege mig till skön men, vädret slog om när jag gick utanför dörrn och det blåste upp riktigt ordentligt och regnet kom som spikar på mig. så jag har inte kunnat att fiska med mina poppers än. besviken som jag blev gick jag ner i min källare och satte mig framför datorn så här sitter jag nu.
det jag tänkte göra var att fråga om nån av er har haft erfarenhet av fiske med så klaade poppers efter aborre och kunna ge mig lite tips och även andra sett man kan binda dessa på.

Mvh Joel Andersson

Skit Fiske på er

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarfala Skeingesjön och dess abborrar Fiske 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg