Missnöjd med pulsklocka

Håller med. Bytte för ett tag sen från en PC1600 till en Suunto T6. Bekvämare band men framförallt mer pålitlig i dåligt väder. Dessutom tror jag att Suunto har kodad informationsöverföring från band och fotpod till klockan, det har definitivt inte Sigman, vilket resulterade i frekventa signalstörningar under löpning i grupp. T6:an har dessutom tryck- och höjdmätare. Du kan säkert välja en billigare variant om du endast är intresserad av pulsmätning (kolla in T1, T3 eller T4).

Håller med, har också T6 som precis som du säger har kodad överföring. En ytterligare fördel är att den registrerar slag för slag och inte ett genomsnitt.

Den fungerar även när jag springer över järnvägsbron samtidigt som tågen kör förbi...det gjorde inte polarklockan, som fick fnatt av de elektromagnestiska fälten...

//J

Löpning vs Cykling

Lustigt det där med att klockan dör vid kallöpning. Kan det ha något att göra med att du svettas mindre = sämre kontakt? Har provat fyra olika modeller av pulsklockor (billiga, men generellt helt OK funktion), och tre av dem har varit kinkiga på att man ska vara ordentligt fuktig för att de ska mäta bra. Brukade tidigare väta mig med lite vatten innan jag drog ut (saliv fungerade inte!)

För mig har det tvärtom varit problem när jag cyklat! Med två av de modeller jag provat, störs sändningen av något på cykeln. Magnetfält som genereras av hjulens rotation? Annat? I alla fall psykar klockan ut, och visar puls på 230-240, något som aldrig sker vid löpning. Har provat att hålla klockan närmare pulsbandet, samma skit. Har inget att göra med belysning etc, samma problem i dagsljus.

Nu stör det mig inte så mycket längre eftersom jag undviker att cykla (puh!), men är det någon annan som haft samma besvär?

Konstigt när jag cyklar fungerar det till 100% Men inte när jag springer då kan jag få konstiga pulsvärden(för höga)som jag vet inte stämmer!

/Janne

Det är ju allmänt känt att pulsvärdena kan bli lite tokiga vid krafledningar... men jag springer ofta under och över kraftledningar och har aldrig upplevt något strul, i anslutning till dem... inte heller när jag cyklar...

Däremot har jag någon gång haft en galen topp på långt över min maxpuls... men inte som jag kan koppla i hop med någon elledning eller liknande... hade varit bättre att veta att man kan skylla på något, men detta har hänt 2-3 ggr mitt ute i skogen...

//T

Det är precis det jag menar! Var beror dom här enstaka jättehöga maxpulsvärdena på? Vad är det som inte funkar?

/Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plupp27 Behöver jag en pulsklocka? Vilken rekommenderar du? Löpning 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg