Minsta möjliga flerbränslekök?

Tråkigt men sant.

Själv vill jag kunna köra med Svea 123, men ska idag lämna in den jag fick efter 1:a reklamationen. Får se vad det lider...gillar inte att det ska behövas fler än en (1) chans för att det ska bli rätt. Dessutom var det en ur butikspersonalen som helt omotiverat ljög mig rakt i ansiktet i ett annat ärende.

En av de lättare multi-brännarna tror jag att Markill Phoenix är, dock.

valdemar

Själv vill jag kunna köra med Svea 123, men ska idag lämna in den jag fick efter 1:a reklamationen. Får se vad det lider...gillar inte att det ska behövas fler än en (1) chans för att det ska bli rätt. Dessutom var det en ur butikspersonalen som helt omotiverat ljög mig rakt i ansiktet i ett annat ärende.

En av de lättare multi-brännarna tror jag att Markill Phoenix är, dock.

valdemar

Vad är det för för fel på den? Den är ju ändå en av de allra enklaste brännarna på marknaden.

Vad är det för för fel på den? Den är ju ändå en av de allra enklaste brännarna på marknaden.

Jo, det är just för enkelheten jag valde den. Men den går ju att krångla med om man verkligen vill, eller får betalt.

På den första läckte det ut luft från tanken vid stigarröret, så det blev inget riktigt tryck utan mer en slapp gubbfis, bara halvhjärtat pysande. På nr 2 vet jag inte än, men lågan var skev och kom bara på halva sidan, så antingen är väl munstycket snedborrat eller så missades gängorna när den skruvades på plats.

Får se hur många brännare de har lust att spotta ut, det är väl 2 år som gäller vid ursprungsfel?

valdemar

Multifulkök

Ett hemgjort ved kök som även kan eldas med metatabletter eller en hemgjord spritbrännare slår nog det mesta i både vikt och pris! Efter lite övning tar det inte mycket längre tid att få vattnet att koka än mitt Nova eller Svea men skillnaden i ljudnivå och mysfaktor är slående!

1181061913_02260.jpg

Tag ett Primus EtaPAck Lite, byt till mindre munstycke och koppla på bensinflaska md primus pump så har du ett litet MF. EtaPower MF, EtaPAck Lite och nya Express spider har samma brännare.

Jo, det är just för enkelheten jag valde den. Men den går ju att krångla med om man verkligen vill, eller får betalt.

På den första läckte det ut luft från tanken vid stigarröret, så det blev inget riktigt tryck utan mer en slapp gubbfis, bara halvhjärtat pysande. På nr 2 vet jag inte än, men lågan var skev och kom bara på halva sidan, så antingen är väl munstycket snedborrat eller så missades gängorna när den skruvades på plats.

Får se hur många brännare de har lust att spotta ut, det är väl 2 år som gäller vid ursprungsfel?

valdemar

Jahapp, nr 3 kom med samma fel som nr 2. Inget knussel vid ett återköp. Så vilket ska köpas nu då när de tråkat bort ett trevligt kök? Förslag?

valdemar

För att uppdatera lite. Projektet slutade med ett billigt flerbränslekök från HongKong och ett Primus EtaExpress. Brännaren modifierades en smula för att vindskyddet skulle passa.

getpic.php

Fler bilder

Funkar riktigt bra och det går ruskigt fort att koka upp vatten.

Nästa grej är att smälta snö till vatten, du behöver en rymligare kastrull och då blir din lilla fiffiga vindskyddslösning obrukbar, vare sig du använder 1,5 eller större kastruller, med lock på........
Du kan gräva en vindskyddad niche till köket och kastrullen i snön, men ibland är det för lite snö för det........så du bör tänka ut något bättre.........
Go tur!

Det är väl inget problem egentligen, man får väl smälta i två omgångar. Packar man kastrullen full så blir det i alla fall 2 dl vatten. Antingen smälter en omgång och fyller på med snö efterhand tills man har tillräckligt för en maträtt eller så tömmer man vattnet och smälter en ny omgång.

Om man ska koka vatten till fler än mig själv eller om man ska till Antarktis så tar man naturligtvis med sig rejälare grejer. Nu var dock målet att ha ett lätt och smidigt kök som även kan användas med full effekt på vintern.

Jag har använt mitt EtaExpress till att smälta snö några enstaka gånger när jag varit högt upp och tillgången till vatten varit begränsad. Tro mig, du vill inte göra det under en längre period. Det blir verkligen ett fulltids jobb, med en större kastrull kan du proppa den full med snö och sen "glömma bort" den några minuter innan du måste fylla på igen.

Fine, ska du bara ha en liten kopp till dig själv så funkar det med ska du ha till middag och dricka, en kopp te efter åt och sen fylla en termos till morgondagen och en flaska och ha i sovsäcken så tar det tid, speciellt om ni är två eller fler.

EtaExpresset är grymt på sommar vandringar om man är max 2 pers, men vinterkök för skidtur, nja....

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg