f91jsw; sa:Observera att det är vad jag personligen skulle kräva för att känna mig trygg i en liten båt. Det finns bevisligen folk som klarat att segla jorden runt i farkoster som inte är mycket mer än en skokartong och utan särskilt mycket utrustning.
Själv skulle jag jag vilja förstärka båten strukturellt där jag bedömer det behövs, förstärka/förbättra riggen för långsegling, köpa segel, ordna ett pentry anpassat för oceansegling, ordna däckslayout och fixa nere i ruffen för långsegling, skaffa autopilot/vindroder, se över vattentankarna, skaffa VHF och gärna satellittelefon, EPIRB, GPS med plotter, enkel sextant, livflotte, och tusen andra småsaker.
Johannes
Jo, visst, ska det bli bra så kostar det, det förstår jag.
Alltså vore det inte omöjligt att förstärka en gammal liten båt där det behövs, och sen ge sig ut? Nu tänker jag framför allt storleksmässigt, och inte heller någon resa runt jorden.
Jag pendlar mellan att tro att det är möjligt och att det bara är för mycket.
Jag kan jämföra med långfärdscykling - jag cyklade runt mycket på en gamla Monark, och det gick alldeles utmärkt. Sen gick jag köpte en riktig touring cykel från England och det var oändligt mycket bekvämare och lättare, framför allt i uppförsbackar; däremot undrade jag ibland om inte pengarna skulle gjort mer nytta som resekassa...
Nu tillåter inte knäna att jag cyklar, och havet lockar, så jag tittar efter en liten båt i Göteborg så får vi se vad som händer.
/marcus