Minneskort till smartphone, hastighetsklass?

För det första. Är det säkert att telefonen skriver direkt till minneskortet?

Det kan vara så att bilderna först hamnar i ett mycket snabbt arbetsminne (buffert), varpå de löpande laddas över till lagringsminnet. I så fall är det nog inte ett problem med ett långsamt kort, om du inte tänkt filma oavbrutet under längre stunder.
Digitala systemkameror (och många, för att inte säga de flesta, kompaktkameror) fungerar på detta viset, då det inte finns lagringsminne som är snabbt nog att hantera så stora datamängder.

Tänk även på att om du ska överföra till datorn och använder en snabb minneskortläsare går det sju resor snabbare om du köpt det snabba kortet.

Det här är en intressant och högst relevant fråga även för kameror. Jag kontaktade Canon för några år sedan för att veta vilket minneskort som bäst matchade läs- och skrivhastigheten på den digitalkamera jag hade. Canon vägrade att uppge dessa siffror och uppgav at detta är konfidentiell information som de inte vill lämna ut!!

Det får en att tappa lusten för att köpa Canon.

Men om du köper en ny snabbare pryl kan du nyttja den fullt ut med ditt gamla kort...

Men du väljer och jag vet vad jag hade valt.

/Patrik, inte heller bankdirektör, men ingenjör som inte vet allt

Nja, jag har ju ett minneskort i min nuvarande smartphone. Det funkar ju till nöds, men om jag vill kunna använda ett kort jag köper idag i en snabbare pryl i framtiden är kortet högst sannolikt för litet. Kortet jag har i min nuvarande smartphone är t ex lite litet och troligen är det långsammare än Class 6 - dvs det gör den nya luren långsammare. Troligen var det kortet ändå ett snabbt minne när det en gång köptes.
Jag antar att jag skulle kunna samla ihop en rätt stor hög med gamla minnen från datorer, och annan elektronik som är tomma och tillgängliga, men tyvärr är de både för långsamma och små för att användas i nuvarande apparater...

För det första. Är det säkert att telefonen skriver direkt till minneskortet?

Det kan vara så att bilderna först hamnar i ett mycket snabbt arbetsminne (buffert), varpå de löpande laddas över till lagringsminnet. I så fall är det nog inte ett problem med ett långsamt kort, om du inte tänkt filma oavbrutet under längre stunder.
Digitala systemkameror (och många, för att inte säga de flesta, kompaktkameror) fungerar på detta viset, då det inte finns lagringsminne som är snabbt nog att hantera så stora datamängder.

Tänk även på att om du ska överföra till datorn och använder en snabb minneskortläsare går det sju resor snabbare om du köpt det snabba kortet.

Jo det kan nog stämma eftersom det finns rätt gott om plats internt på telefonen i det här fallet. Så expansionskortet kan mycket väl vara relativt underordnat.

Kameror brukar jag tömma direkt från kortet, men en smartphone tycker jag är så pass pysslig att öppna och ev plocka ur batteriet på för att komma åt kortet, så där kör jag tråd eller trådlös överföring när jag sparar till disk.

Min erfarenhet är att diskar (och ofta även minneskort) har två lägen: nya respektive fulla. Däremellan går det snabbt men mitt råd om snabbt (och stort) kvarstår, men du väljer.
Principiellt har du rätt att mindre räcker men jag har slutat ångra att jag köpte näst bäst när prisskillnaden är liten, genom att lägga till det lilla extra.

/Patrik

Nja, beträffande utrymmet är vi väl överens, vad jag menar är att det inte är nån ide att köpa ett kort som är snabbare än telefonen det ska sitta i eftersom chansen att jag vill utnyttja samma kort i en annan snabbare apparat i framtiden är väldigt liten, eftersom jag den dagen kommer att kortet ändå är för litet. Dvs om jag idag köper ett relativt stort (och snabbt).

Tittar man på digitalkameror så brukar även de långsamma korten vara snabbare än kameran (nu pratar jag om stillbild, för videokameror kan det vara annat) så där brukar kortets hastighet bara handla om hur snabbt det går att tanka ur bilderna från kortet (när man sätter det i en kortläsare).

I en smartphone så används ju kortet till andra saker än att lagra bilder, så där kan det bli intressant med högre hastighet för att få bättre prestanda.

Men att flytta med kortet till nästa pryl man köper? Ja, om man tar i med ett jättestort kort kanske, men tittar jag på vad jag har ligger och skräpar hemma...

Compact Flash
4 MB, 8 MB o0ch 15 MB från en gammal digitalkamera
500 MB och 1 GB som jag har som reservkort till det 4 GB-kort som normalt sitter i kameran

SD-kort (stora)
256 MB och 512 MB (de används inte, de kort som används är på 1 GB och 4 GB)

micro-SD
Tror det minsta är 32 MB, har en handfull kort på under 1 GB, de som används är 2 GB och större

Man får ju inte heller glömma att minneskort slits av skrivningar, de håller inte i evigheter, så att flytta med kortet till sin nya telefon är inte alltid önskvärt.

Nä, det finns inget värdelösare (jo det gör det antagligen) än elektronikprylar man ersatt av nåt som är bättre. Min nuvarande smartphone, en Xperia X10, småkrånglar eller är bara trög ibland samt har lite dålig kamera. Men det är förstås i jämförelse med en ny och bättre, för 10 år sen hade förstås Xperian varit ett tekniskt underverk, och när jag köpte den för ett par år sen var den säkert "bäst i test" någonstans.
Nu när jag ersätter den så tror jag inte att jag har nån som vill ha den, och jag tror att den kommer att ligga i en låda tills den blir helt värdelös.

Men det är ju så ändå att om man t ex kunde samla ihop alla sina gamla minnen, dvs minneskort och RAM-minnen, ja t o m hårddiskar, och sätta i en apparat som gjorde att alla var kompatibla och gick att koppa till sin PC t ex, så skulle nog minnesvolymen ändå vara helt ointressant, eftersom jag i min nuvarande PC har uppåt 2 TB disk och säkert 5 ggr mer RAM än vad jag har liggandes sen tidigare. Så grejerna blir ju inte bara omoderna till gränssnitt och hastighet, de blir ju ointressant små också.
Att köpa det absolut värsta som finns för att det ska ha bra "livslängd" brukar dessutom vara en dålig affär. Köper man minneskort som är näst störst eller nåt, så är de så mycket billigare att det är bättre att köpa nya lite oftare än att för samma pengar köpa det värsta men mer sällan. Man får helt enkelt betydligt mer prestanda för samma pengar.

Jag har en hel kasse med gamla minnen till datorer hemma som jag har sparat eftersom "det är ju fungerande användbara grejer"... Vem vill köpa 32 MB SIMM idag? Jag har inte ens kvar några moderkort att testa om de funkar med...

När man plockar ut minnet och sätter i ett större, så är det som regel sista gången man gör nåt med det... Undantaget är väl om man har många datorer för olika syften och några är extremt prestandaorienterade så att de övriga datorerna klarar sig med det som inte duger i de förstnämnda. Jag har dock aldrig upplevt den situationen.

I mitt fall räknade jag dock med att köpa ett 32 GB-minne, eftersom nuvarande telefon har 16 - och det har aldrig varit för litet. Prestanda på resten av telefonen gör att man uppmuntras att i någon mån "städa" den lite då och då, så minneskortet hinner aldrig bli fullt av bilder, och jag filmar rätt sällan.
Annars får jag väl säga att filmfunktionen är mer imponerande än stillbilderna.

Nå... jag hade skickat in en fråga till Samsung förut som jag dock inte orkade invänta svar på när jag istället postade här på utsidan.

Här är deras svar:

Hej Anders

Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

Samsung Galaxy S4 Active stödjer MicroSDHC samt MicroSDXC-kort upp till 64GB som är mellan klass 1-10. Du kommer inte att märka någon direkt skillnad gällande hastigheten på dessa minneskort. Idag är dock prisskillnaden inte jättestor och vill man vara framtidssäker så kanske man hellre vill ha ett snabbare kort när man väl köper ett.

Fortsatt trevlig dag!

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Alexander
Samsung Support

Man kommer alltså inte märka nån skillnad när man väljer mellan kort som läser olika snabbt och skillnaden är upp till 10 ggr... Antingen beror det på att telefonen har en bus till kortet som är långsammare - eller möjligen så beror det på att det sker mellanlagring internt på telefonen så att man inte märker skillnaden. Deras tips om att vara "framtidssäker" tror jag f ö vi har avhandlat här redan, om de inte menar att en framtida uppdatering av operativet skulle kunna innebära att man har glädje av snabbare kort.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Panicmode Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 391
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg