Minimalt med grejor med, men vad är nödvändigt?

Hej!

Jag planerar en överlevnadsträning, som ska hållas i vinter. Det blir jag och en vän till mig som ska testa vad vi går för, vi ska bygga en snökoja och vara ute en eller två nätter, vad är det minimala vi måste ha med oss för att inte riskera våran hälsa?

Tack för svaren!

MVH
Calle

Hej

En ide vore att ha med en tredje kompis som har med allt i utrustningsväg och som håller koll på er båda, kan förse er med mat sovsäck, tillkalla hjälp osv om så skulle behövas. Då skulle ni båda kunna gå ut rätt hårt.

/Joakim

Jag är 15 år, och min vän är 16 år, kan vi klara detta själva? Vi är båda scouter och nte totala nybörjare på att vara ute i skog och mark och göra upp eld och dylikt.
[Ändrat av Lischke 2005-10-09 kl 23:48]

Ni behöver ju inte dra iväg så långt från bebyggese för och prova detta. Om det finns täckning kan en mobiltelefon vara till stor hjälp. Tror inte det är några problem för er att klara det.

/mattias

Skriv en lite mer ingående "övnings" planering om hur ni tänkt, vad ni vill lära er och så.. ni komemr helt säkert att få massor av schöna tips.

Själv skulle jag inte börja med överlevnadsövning på vintern, utan på sommaren. Mycket handlar ju om att se hur smart man blir av att ha riktigt lågt blodsocker och vara utmattad - det kanske man hellre börjar med på sommaren när man inte dör om man slumrar till medan man gräver.

Men om ni har en "övervakare" med er kan det ju göras hyfsat säkert ändå.

Kniv, kläder, tändstickor är minimum :)

Det bästa är att ha en varm stuga i närheten som man kan gå till om det skulle skita sig, vilket det gärna gör när blodsockernivån är låg och hjärnan inte fungerar korrekt längre. Annar så kan choklad (för snabb energi), varm sovsäck och en termos med varm dryck vara bra att ha redo.

Men överlevnad handlar egentligen bara om att bugga ett skydd få ordning på en eld och fixa någon typ av nödsignal och lägga sig ner och smälta vatten och invänta räddningen.

Se till att prata igenom övningen med någon som har erfarenhet av liknande övningar. För att kolla att ni inte gör något knasigt eller släng upp en övningsplanering här på forumet.

Se till som flera har sagt att ni gör det ganska nära ett uppvärmt hus, eller att ni har utrustning med er som ni inte använder.

Att ha någon med som övervakar kan vara en mycket bra idée särskillt omd det är första gången ni provar på överlevnad eftersom man blir rätt seg i skallen när man inte har ätit på ett tag.

Pedagogik

Skulle rekommendera alla att göra detta under handledning. Både för att det är säkrare och för att man lär sig betydligt mera. Också intressant att vara en större grupp och se hur olika man reagerar hur svackorna kommer vid olika tidpunkter för olika personer etc.

Exempel på det som kan hända är kräkningar, oförmåga att hitta tillbaka till bivackplatsen trots att det bara är 50 meter i mörkret etc.

Thure

Klart ni kan klara det men börja helst på vintern.
Som alla andra sagt så bör ni ha en handledare med er, någon som är i närheten iallafall.
det ni behöver ha med er är. Sovsäck om ni nu inte tänkte köra utan (rekommenderas inte på vintern) , eldstål ( mkt viktigt) samt termos med varmt vatten.

Vill ni hjälpa mig?

Tack för alla svar!

Vill ni skissa lite på en överlevnadsträning åt mig? Jag behöver lite grundförutsättningar, sedan kan jag lägga till och fila lite på det, men som sagt, grunden kan nog ni som har jobbat med sådana här saker förut hjälpa mig med.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg