Det blev en Downtube
Då erfarenheten är liten av sådana här cyklar så kändes det bra att börja med en billigare variant. (även om 199+47 pund är mycket pengar)
Idag, Fredag kom cykeln i en låda.
Det märktes att den varit ihopsatt (testad, justerad), emballage var borttaget och åter montrat.
Alla bromsar, vajrar och växlar fungerade utan problem direkt vid första ihopfällningen, bara till att pumpa upp däcken.
Kvalitetsmässigt gillar jag dock inte drev och växelpaket, det märks att det är en lågbudgetcykel enligt min mening.
Cykeln är betydligt större än vad man tror (som oerfaren) både uppfälld och ihopfälld.
Återstår och se om jag har plats för cykel och bagage i bilen samtidigt.
Nu är det bara till att cykla och se vad den går för.
/Hasse
Efter detta positiva omdömme så beställde jag en Downtube IXFS (9 FS) från England i Söndags.Jag köpte nyligen en Downtube FS som jag kan rekommendera. http://www.downtube.com/product531.html
Amerikanarna gillar dom, men dom är svåra att få tag på i Europa. Yan, som driver företaget, har några exemplar kvar av 2007 års modell på lager i England, och säljer dom för £199. Jag köpte en sådan via ebay.co.uk och tycker jag fick väldigt mycket för pengarna. 9 växlar, fulldämpad, och byggd för fullvuxna människor. Jag är 187cm och tycker inte att den är för liten. Ska dock nämnas att jag inte har någon ordentlig erfarenhet av cyklar. Brukar föredra enhjulingar. Den blir inte lika liten som en Brompton ihopvikt men kostar bara en bråkdel, har mer växlar, och är troligtvis bekvämare också.
Jag ska bygga om min till liggcykel och cykla Lhasa-Kathmandu med den.
På http://www.bikeforums.net/forumdisplay.php?f=221&order=desc kan ni läsa en hel del åsikter om Downtube.
Då erfarenheten är liten av sådana här cyklar så kändes det bra att börja med en billigare variant. (även om 199+47 pund är mycket pengar)
Idag, Fredag kom cykeln i en låda.
Det märktes att den varit ihopsatt (testad, justerad), emballage var borttaget och åter montrat.
Alla bromsar, vajrar och växlar fungerade utan problem direkt vid första ihopfällningen, bara till att pumpa upp däcken.
Kvalitetsmässigt gillar jag dock inte drev och växelpaket, det märks att det är en lågbudgetcykel enligt min mening.
Cykeln är betydligt större än vad man tror (som oerfaren) både uppfälld och ihopfälld.
Återstår och se om jag har plats för cykel och bagage i bilen samtidigt.
Nu är det bara till att cykla och se vad den går för.
/Hasse