Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har ett med alufolieskydd som jag bl a använt på en 3-veckorstur. Men effekten är ändå betydligt sämre än "vanliga" Trangia/Optimus jägarkök så det slutade med att jag fick bära ganska mycket dojja för att kompensera. Jag har inte testat på längre turer men skulle tro att ett Esbitkök med alufolie har ungefär samma verkningsgrad...
Min slutsats: ett litet gaskök är en oerhörd förbättring och väger mindre pga lättare bränslevikt.
Instämmer med föregående talare, även om skillnaden inte är så enorm tycker jag. Det bästa med gasköket är att jag inte bränner mig så f***t på det. Och att sparlågan är oändligt mycket bättre. Men minitrangias kastrull och tamoj är bra! Fila av hörnen på tamojen bara, de sticks.
Photon stove är faktiskt inte så himla bra, den har bre effekt men ganska taskig verkningsgrad. En Cat Stove har mycket bättre verkningsgrad, för att inte tala om Sgt R0cks Ion Stove http://hikinghq.net/sgt_stove/ion_stove.html (en verkningsgrad på 75% jämfört med trangias 60%).
Förut hade han instruktioner för hur man bygger själv men de fick han ta bort eftersom hans försäkringsbolag inte gillade det (killen bor ju tyvärr i USA).
Hej har hitta ett intressant alternativ,
håller på och undersöker om de skeppar overseas.
titta på denna url: http://www.antigravitygear.com
de har ett set som heter mamas kitchen som innehåller en hel del prylar, ser ut att man kan minska vikten en del på solovandringar med denna.
Minitrangia funkar annars fint med hemtillverkat vindskydd, kör faktisk med en esbit brännare ibland för kortare turer då det blir lite lättare och effekten är helt OK ca 6min om man eldar 4 st 4grams tabletter samtidigt.
Fick just priset för frakt och hantering från Antigravitygear,15 USD, om nån är intresserad att beställa så kan vi kanske dela fraktkostnad, bor i Sthlm. /Mattias
Kastrull, brännare och tre stenar. Du skall givetvis inte bära med dig stenarna utan letas upp på plats. Sätt stenarna i en trekant och brännaren i mitten och kastrullen ovanpå. Violá, lätt och kompakt.
A low tech solution to a high tech problem... Typ...
Ska det var lätt (och effektivt) så är det antagligen gas som gäller. Till mitt Trangia (full size m stor kaffepanna) så är jag dock lite glad att jag hittat etanol (istället för metanol). Brukar vara svårt och lite dyrt att få tag på, men det finns numera på Biltema vilket kan innebära att det finns i er närhet...
Etanolen har lite högre energivärde och sotar inte.