De är lite väl styva bara, tror inte de funkar jättebra att spänna fast liggunderlaget med, tror de skär in för mycket (det är som sagt var främst till det jag letar efter nåt, att spänna fast liggunderlaget på topplocket till ryggan).
Då förstår ja bättre vad du är ute efter, tar tillbaka allt och påstår motsatsen
På den tiden jag fortfarande rullade ihop mitt underlag höll jag ihop det med breda platta resårband hopsydda till öglor, och hela paketet bara fastklämt med ryggsäckens kompressionsband, alt. linhållarband på topplocket.
Det underlag jag har nu har öljetter, så det elastiska bandet kan sitta fastmonterat i, utan risk för att bli borttappat.
Numera viker jag dock oftast underlaget, fr a när jag går i svårare terräng och inte vill ha saker som sticker utanför ryggsäckens kontur på längden eller bredden (ja, det går att vika cellplastmattor, om man "förböjer"/fixar brottveck hemma = låter den ligga vikt under en tung möbel ett par dar
) och sticker in det platta paketet bakom vanlig kraftigare bungy-tråd + hopdragningsspänne från syaffären, typ
såhär. Det blir som du skriver inga större belastningar på underlaget och därmed funkar det runda bungy-repet.
(Alternativt sticker jag in det vikta underlaget som stoppning/förstyvning längst in mot ryggen på min MH Scrambler, men då är vi OT
).