Svårt att svara på din fråga om man inte vet hur mycket du skall bära...
Tror att, efter att ha läst Crux trådarna här på utsidan att det är den säcken som tål mest vikt, om du behöver det... går nog inte riktigt att jämföra LIM/Helium med CRUX AK70 då det handlar om för olika säckar.
Skall du ha en säck som tål uppemot 20kg så är det nog CRUX eller kanske en GG Nimbus Meridian (som jag har erfarenhet av), liknande vikt men Cruxen tål nog mer samtidigt som GGNM är smidigare med avtagbart topplock och sido dragkedja för lättare åtkomst, har för mig att CRUX har en öppning. Mer lull lull på GG mao ;-)
Äger även en gammal Haglöfs Victor som tål rejäla vikter, 1700g i strippat utförande.
Skall du å andra sidan bära runt 15kg så kan jag rekommendera GG Vapor trail som jag hade nu senast två veckor i Sarek... 1067g väger min. Lastar runt 60liter och 15kg bekvämt... tyngre än så så skall man nog välja någon av ovanstående säckar.
Bergans Helium, som är så hyllad, måste jag dessvärre såga lite... sambon har en... gick sönder i två remmar första turen... Bergans lagade den iofs (tog över en månad) men jag tycker att den i övrigt är lite småslarvigt sydd. En besvikelse, men kanske är det ett måndags ex.
Thomas