Mina tummar håller inte

Har ett problem som är ganska jobbigt.

I princip varje gång jag motionspaddlar så fliks tummarna upp. I själva insidan på tummarna, en bit ovanför 'vecket'. Känner inget när jag paddlar men konstaterar förskräckt efteråt att det är två stora röda cirklar på vardera hand.

Har provat med fingervantar men det hjälper inte, verkar som att det skaver ändå på något sätt. Paddlar jag "lugnt" så är det ingen fara, det är när jag får upp farten och riktigt pressar med padeln som det inte håller längre.

Vad gör man åt detta? Riktigt irriterande, för det innebär att man måste vänta minst 1 vecka innan blåsorna har försvunnit. Kan man använda någon sorts skyddstejp eller något?
 
Antingen använder du ingenting, utan ökar "dosen" successivt så att du får tjockare hud där du har problem, eller så använder du olika typer av handskar för att undvika det.

Tejpa är ju rätt svårt på det stället misstänker jag.

Bäst är förstås om man kan bli tåligare. Det är ju ett bra tecken att tummarna klarar den lite lugnare paddlingen.
 
Som redan sagts. Håll löst i paddeln. Håll inte krampaktigt i paddeln påskjutshanden kan i princip vara mer eller mindre öppen, och paddeln vilar i tumvecket.

Se också till att inte vrida handleden för mycket. Man kan mixtra med lite tejp eller liknade runt paddelskaftet speciellt om skaftet är tunt

Paddlar man lite regelbundet brukar huden på händerna härdas.

Hans Friedel
 
Jag har provat att dra ett löst varv med leukoplast (den smalare varianten) runt tummen och det hjälpte för mig. Det var friktionen snarare än trycket som gav mig blåsor. En kompis använder ett par cykelhandskar som han klippt av alla fingerdelar på förutom tumme och pekfinger. Han påstår att det funkar, jag är lite skeptisk...
 
Allra bäst är att hålla paddeln löst i tryckhanden som tidigare antytts, men inte i tumvecket utan mot valken vid fingerroten. Det enda tummen då gör är att hålla lätt mot paddelskaftet så att det inte glider av. På motsvarande sätt kan man hålla paddelskaftet mot den två yttersta segmenten på fingrarna under draget istället för att sluta hela handen runt skaftet. Flera fördelar: inga skavsår, fingrarna motioneras kontinuerligt, handleden blir rak under både drag och tryck och senorna i underarmen slappnar av.
Jag har några förklarande bilder på: http://www.thomassondesign.com/entry.aspx?id=53#grip
Fungerar bäst på lite tjockare skaft.

Björn
 
Som flera har sagt blir huden tjockare med tiden vid frekvent paddlande. Det som inte nämnts är:

- vattenkylning/smörjning. Blöta händer kyler och smörjer bättre än torra.
- Fördela trycket över hela handen. Det blir lätt att just tumgreppet får stor belastning vi påskjut.
 
Just där du beskriver har jag största valkarna, inte i själva tumvecket, utan på insidan/ovansidan av inre tumleden. Som jag ser det, är det bara att nöta på, och ta lite kortare pass tills händerna blivit lite tåligare. Annars håller jag med, håll löst och försök fördela trycket. Ev. kanske du kan slipa paddelskaftet där du håller, t.. ex Bracsa har något grövre yta än Epic/VKV.

Tejpa har inte funkat för mig, tejpen brukar lossna rätt snart. Har i och för sig inte provat eltejp.
 
Halloj!
Kan bara hålla med övriga inlägg, försök hålla lösare i paddeln även när du trycker på lite! Men det bästa är att paddla året om utan långa uppehåll å använd poggisar på vintern så du har direktkontakt med paddeln så blir din hud så van att du aldrig kommer att få problem igen, jag lovar! Hade själv samma problem tidigare!

/Janne
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg