Mina tankar inför mitt första kajak köp...

Kvalitét eller inte...

Jag håller med kvalitétschefens inlägg. Rätt kvalité och hög kvalité är inte samma sak. Och är man nybörjare, så är det svårt att vid första anblick avgöra vilken nivå det är på kvalitén. Och priset berättar inte sanningen om kvalitén heller. Finns i princip inget samband alls när det gäller glasfiberkajaker. Titta på dom engelska kajakerna t.ex. mycket mycket dyra i många fall. Beror det på att engelsmännen lägger ner fler timmar på att tillverka sina kajaker bättre. Knappast...men däremot är ett engelskt pund ganska dyrt nu jämfört med för några år sedan. (Ca 40% dyrare än för 6 år sedan.) Men inget ont om kajakerna...dom är lika bra som många andra. Svenska kajaker...oftast syftas då på skapelserna från Vitudden. Hög kvalité enligt de flesta. Och faktiskt billigare än t.ex. engelska och amerikanska kajaker. Enda nackdelen man kan se där är att många som paddlar dessa anser att ingen annan kajak är värd att kallas kajak...vilket är fel. Dom är bra för vissa och sämre för vissa. Finnarna då? Kajaksport är en mycket stor tillverkare nu för tiden. Halvdyra...och rätt många modeller. Men ajajaj vilka problem dom haft med kvalitén de senaste två åren. Och dom är kända för att ha hög kvalité!?! Jag känner ett flertal paddlare som fått skicka tillbaka sina älsklingar till fabriken för åtgärder. Men jag har själv en kajak därifrån och är mycket nöjd. Sen har vi då Point 65. Visst...dom är billiga...men är kvalitén sämre? Inte alls säkert. Anledningen till priset är timlönen till dom som bygger. Och faktum är ju att dom har den i särklass bästa garantin av ALLA kajaker. Och som någon annan skrev. Är du inte nöjd efter en säsong eller två...så är det lätt att sälja och köpa nå't annat. Plast eller glasfiber....tja...kommer du inte på nå't bättre sätt, så singla slant. Förresten så tror jag att det kommer en helt ny modell ifrån Point65 i år. Kolla det med butiken...det kan ju vara intressant.

The beauty is in the beholder's eyes.

Inte är det lätt. Bäst är nog att välja mellan endast ett fåtal. Ville bara tillägga en sak i den här diskussionen. Ingen har tagit upp vikten av utseendet! Havspaddling handlar för mig om skönhet. Vackra paddeltag. Främst är det ju vattnet kanske som jag hänförs av men det har ju också en stor betydelse hur farkosten man färdas i ser ut. Om man åker på en sån där kryssningsbåt till exempel. Då blir man ju sjuk bara av att se vattnet och vackra vågor när man inte befinner sig i sin förlängda kropp. Kajaken är en del av ens identitet när man färdas på vattnet. Om någon rör min farkost när jag är på vattnet så rör de också mig. Därför är det självklart att det inte bara är ett val av funktionalitet. Det är ett val av en del av sig själv. Och redan där försvinner alternativet plast. Även om de säkert har blivit bättre och kanske till och med kan vara likvärdiga med en glasfiberkajak i fråga om styvhet inte vet jag vad mera, men jag kan aldrig tänka mig att den kan ge samma känsla.

En annan sak jag vänder mig emot. Är det verkligen en fördel att inte behöva vara försiktig om kajaken? Att utsätta kajaken är att utsätta sig själv för risker. Om man är intresserad av att kasta sig mot klippor och liknande bör man först träna på att bli en skicklig paddlare. Detta resonemang följer ju också av påståendet att kajaken är en del av ens identitet. Eller en bättre bild av det hela är nog att kajaken är som en del av kroppen. Det är genom den som vi paddlare får vårt grepp om världen. Vi kan se på kajaken som ett objekt utifrån. Men den är också placerar oss också i den situation utifrån vilken vi närmar oss världen.

Därför blir min slutsats. Om du ska köpa en havskajak. Detta är inget tillfälle priset kan avgöra. Om man inte har pengar. Då får man vänta med att köpa en tills man sparat ihop. Eller så får man avstå från annat under en period. Köp det du tycker är vackert och som tilltalar dig. Köp en kajak som du vet att du aldrig skulle försumma. Mer än så här kan jag inte tipsa. Jag kan ju inte rekommendera någon annan hur de ska välja sin kropp.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg