Mina kläder andas inte?

Det måste ju vara lika illa att prata om att olika saker har olika bra grepp? För att ha ett grepp behövs väl en griphand? Mina däck har ingen griphand, alltså kan de inte ha nåt grepp?

Vill man börja märka ord på det här viset så kan man ju börja med orden "ätbart" och "drickbart".

Bensin är t.ex. drickbart till skillnad från ett vedträ.

Paradigmskifte?

owahlund; sa:
Apropå Lindström så kanske han vill ha ordet "lättfattligt" med i sitt nästa program?

Ur SAOL:

LÄTT-FATTLIG(10).

1)
BETYDELSE: som utan svårighet kan fattas l. förstås, begriplig.
Lyceum l. 2: 101 (1810).

2)
BRUK: (†)

BETYDELSE: som utan svårighet kan fatta l. förstå ngt.

FRYXELL Ber. 6: 152 (1833).
CARLÉN Köpm. 1: 156 (1860).

Mvh / Mats

nermander; sa:
....grepp?
Vill man börja märka ord på det här viset så kan man ju börja med orden "ätbart" och "drickbart".
Bensin är t.ex. drickbart till skillnad från ett vedträ.
Grepp tar jag inte upp eftersom du uttrycker dig allmänt. Men bensin är inte drickbart eftersom du får skador om du dricker det. Ett vedträ är vare sig drickbart eller ätbart.
Det finns ätbara träd, jag vill minnas att det finns ett träd i sydamerika som indianerna utvinner kolhydrater ur men det är en massa arbete.
Innerbarken på gran är ätbart och andra delar av träd går att äta.
Ett vedträ kan givetivs går att äta om man på någon sätt kan göra den mjukare eller mer finfördelad, men jag förstår inte nyttan av detta.
Däremot är både bensin och vedträn brännbara om vi skall jämföra dessa.
Nu handlade detta om ordet diffusionsförmåga är bättre än andningsförmåga när man talar om kläders förmåga att släppa igenom vattenånga. Inte om någon ytdykning i semiotik // Roland

walk_alone; sa:
Men bensin är inte drickbart eftersom du får skador om du dricker det.

Och? Det är väl drickbart för det? Det är en vätska. Sen att man får skador av det är en annan femma, men det är drickbart.

I princip är alla vätskor drickbara, men många är det bara EN gång...

Och jag kan ju förtydliga vad jag menade mer grepp. Däck t.ex. De har inte bra grepp, de har bra friktion.

Andning? Diffusion?
Det ena ordet är för småbarn och det andra för fysiker.

Vad är det för fel på ordet "ventilera".
Det är ju det det handlar om - att ventilera ut vattenånga genom tyget.

Det stora problemet är att varken tillverkarna eller konsumenterna ORKAR begripa. Folket tror att ett plagg med TexMex andas bättre än samma plagg utan TexMex, och tillverkarnas reklamskribenter skriver saker som "Material: tre stycken lager med Goretex".

Det är ju upp till var och en att veta vad man betalar för. Kunskap är makt.

Parentes: den vedertagna betydelsen av "drickbar" är ju snarare "som lämpas sig till dryck" än "som går att hälla i halsen". Vi pratar ju om "ätbara svampar" osv.
[Ändrat av Nordesjo 2003-03-24 kl 11:08]

diffunderande tyg??!

Jag inte låta bli att tänka på han som tyckte det var onödigt att använda så mycket utrikiska uttryck och gav som exempel "successiv" såsom varande en anglicism och helt onödig eftersom vi hade det gamla fina "pö om pö" att tillgå.
Jag tycker också att ordet "andas" är klumpigt och kanske missvisande, men ska man vara riktigt petigt saklig så är det som tråden gäller, vilket ord som bäst beskriver förmågan hos materialet och det är "ånggenomsläpplighet" och knappast förmågan att diffundera. Nu är ånggenomsläpplighet lite väl otympligt att använda - till och med i jämförelse med diffusionsförmåga. Jaha vad ska vi använda då? Jag vet inte på rak arm något klockrent. Förslag!?
Ångotät! Nja kanske... Jag får suga på det ordet ett tag känner jag.

Min jacka andas!

Eftersom "alla" använder ordet andas i överförd betydelse när de vill beskriva ett plaggs förmâga att släppa ut kroppens transpiration genom detsamma, sâ torde väl det ocksà vara den lättfattligaste termen för gemene man. "Ângotät", "diffusuionsförmàga" osv. kan nog lättare missupfattas än "andas".

Tror nog att även den mest hârdnackade motstândare till ordet "andas" hâller med om att det förmodliogen är ytterst fà personer som verkligen tror att plagget är ett levande väsen som medelst lungor, gälar eller andra organ verklihgen andas i ordets verkliga betydelse.

Jag anser âterigen att det som främst kan vilseleda är att viss tvetydighet i reklamen kan fâ folk att tro att plagg med membran andas bättre än plagg utan membran.

Mvh / Mats

Annat som andas....

Härligt att se att inte bara jag har tråkigt på jobbet;-)

Jag hittade en förstaförbandspåse som "andades" i Stuttgart för några år sedan!!!
Måste kunna användas för att ge konstgjord andning??

/Håkan

FJS90/91; sa:
har grodan vattentätt rövhål?
Rövhål som oftast består av en slutarmuskel - eller två - är väldigt täta för utifrån kommande tyck och flöden. Men tryck av vätska, gas och fasta partiklar som kommer inifrån kan bara hållas tills trycket blir högre än muskelns förmåga att sluta till rövhålet. Det är gasformen som har lättast att slinka ut och vissa rövhål är därför aldrig tysta. |:|-| // Roland

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eribur mina dragkedjor går sönder.. Kläder 17
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
elka9110 Byta mina Lundhags eller ej? Kläder 16
UnderEnTarp Mina kängor torkar olika fort! Kläder 0
Trilla Reva i mina sprillans ny byxor Kläder 2
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
Boelle Sy i mina goretex brallor ? Kläder 6
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg