min utrustning ser ut på detta sett

Ja nog lever och frodas militärromantiken ännu! Använde just denna utrustning under min vintertjänstgöring och minns hur blöt, frusen och deppig man var efter ett par veckor i fält. Trots att vi plockat på oss varenda pinal och att denna utrustning vägde många ggr mer var det knappt att vi kunde hålla oss varma, och omgruppering med bibehållen stridseffektivitet var inte att tänka på. Varför tror ni att försvaret idag köpt in i stort sett samma utrustning som vi idag hittar i friluftsbutikerna? Jo just för att man insett att det inte går att försvara landet med ha halva manskapet på sjukan. Är man bara lite uppfinningsrik och förutseende kan man hitta hyfsat modern utrustning begagnat eller på reor. Samlar man på sig över en längre tid så behöver det inte kosta mycket mer än denna mögliga mobb-utrustning. Har man dessutom några vänner kvar kan man säkert låna ett och annat. Då slipper ni kånka på tunga tortyrinstrument från andra världskrigets dagar och få med er tillräckligt med proviant för att stanna ute länge nog att på allvar börja njuta av turen.

Blöt, frusen och deppig har aldrig haft med utrustningen att göra. Utan det är ett bevis på dålig utbildning. Blöt blir man om man inte konsekvent borstar av sig snön från kläderna när man kliver in i fordon/tält eller ligger/sitter still i snön och det oavsett civil/militär/äldre/modern klädsel. Fryser gör man om man inte håller sig i rörelse och det också oavsett civil/militär/äldre/modern klädsel. Deppigheten har och göra med attityd och personlig inställning.

När Lars Fält, en av försvarets överlevnadsexperter, gick en överlevnadskurs vintertid i norra Canada så hade han precis den utrustning som så många svenska värnpliktiga har burit på. Kläderna och utrustningen fick godkänt och det i arktiska förhållanden.

Den utrustning som soldaten bär på sig i dag (med keramiskt kroppsskydd) är tyngre än den som användes för 20-30 år sedan och det utan ryggsäck, kök och sovsäck osv.

Jag tror att de flesta av oss på detta forum är medvetna om att det är kunskapen och färdigheterna som är avgörande i första hand, inte utrustningen. Har du inte den nödvändiga kunskapen spelar det inte roll om utrustnngen och kläderna är "hi tec"

Den speciella doft som kronans prylar har kommer från ett ämne som kallas "Naftalin" Detta ämne är till satt för att förhindra mögelangrepp... Utrustningen/kläderna är alltså inte "möglig"

Blöt, frusen och deppig har aldrig haft med utrustningen att göra. Utan det är ett bevis på dålig utbildning. Blöt blir man om man inte konsekvent borstar av sig snön från kläderna när man kliver in i fordon/tält eller ligger/sitter still i snön och det oavsett civil/militär/äldre/modern klädsel. Fryser gör man om man inte håller sig i rörelse och det också oavsett civil/militär/äldre/modern klädsel. Deppigheten har och göra med attityd och personlig inställning.

När Lars Fält, en av försvarets överlevnadsexperter, gick en överlevnadskurs vintertid i norra Canada så hade han precis den utrustning som så många svenska värnpliktiga har burit på. Kläderna och utrustningen fick godkänt och det i arktiska förhållanden.

Den utrustning som soldaten bär på sig i dag (med keramiskt kroppsskydd) är tyngre än den som användes för 20-30 år sedan och det utan ryggsäck, kök och sovsäck osv.

Jag tror att de flesta av oss på detta forum är medvetna om att det är kunskapen och färdigheterna som är avgörande i första hand, inte utrustningen. Har du inte den nödvändiga kunskapen spelar det inte roll om utrustnngen och kläderna är "hi tec"

Den speciella doft som kronans prylar har kommer från ett ämne som kallas "Naftalin" Detta ämne är till satt för att förhindra mögelangrepp... Utrustningen/kläderna är alltså inte "möglig"

håller med dig. kunskap är a och o i friluftslivet även annan verksamhet.
utan kunskap och färdighet så dör man lätt av förfrysning.

Cannonball

Gäst
så här ser min utrustning ut när jag ska ut i skog och fjäll, mest det som går in i ryggan och utanpå.
kanske lite för mycket överskott prylar men för mig funkar det.

Här är min utrustning, lite blandat men funktionella grejor. Vissa saker är enbart komforthöjande, men jag tycker det är ok. Bivvyn har jag inte hunnit testa i fält än, men den verkar ok! Brukar även ta med en 3*3 m lättvikts presenning att använda som tarp.

För de som gillar lite rejälare skaer vill jag tipsa om denna:

http://www.surplus.se/component/pag...acturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/

Samma storlek som de valiga 35-literssäckarna men med ett mycket skönare bärsystem och med plats för nått extra där under. Själv andvänder jag det för min ibalnd tämligen extensiva fotoutrustning (http://picasaweb.google.com/lh/photo/lW_yWwJPiLewFxW0yD1KFA?feat=directlink) men det kan ju användas för såväl fixkeprytlar, akvarellgrejer eller brasved för den som så önskar.
Även utan att använda utrymmet där under är det ett rejält lyft tycker jag.

Vadmalsbyxorna som någon frogade om är fina, det finns lite olika modeller och det är mest en smaksak vilka man föredrar. Fina när det är kallare än 10 grader, annars är det lite för varmt i dem, tysta och fina för dem som vill ha chans att se lite djur innan man skrämt iväg dem...eller bara gå ut och njuta av stillheten.

Visst finns det mycket bra som säljs ut och som man kan hitta på loppisar, jag har uttrustning ur hela spektrat, ända från super duper dyra märken som klättermusen och hilleberg till militärt overskot och second-hand fynd för några tior och kan intyga att det inte är prislappen som bestämmer funktionen. De sakerna man har mest nytta av är de som passar ens ändamål bäst...i mitt fall är det nästan alltid de saker jag gjort själ eller modifierat.
Att lära sig skapa och modifiera sin utrustning och sina kläder är nog en av de mest användbara färdigheter man kan besitta.

Härnäst funderar jag på att lära mig nålbinda.

Cannonball

Gäst
En STOR fällkniv och en JÄTTELIK kniv!
Nu startade ju "Såg" denna tråden för att han va nyfiken på vad andra använde för utrustning när de är ute i skog och mark och inte för att döma ut andras grejor! Majjen, du får gärna lägga ut en bild på dina grejor, jag lovar att inte skriva några spydiga kommentarer. Det är ju upp till var och en vad man vill bära med sig, om det kan vara till någon tröst så händer det att jag byter ut fällkniven och ka-baren mot en sog sealpup och en fiskars såg, ungefär samma funktion!

Här är min utrustning, lite blandat men funktionella grejor. Vissa saker är enbart komforthöjande, men jag tycker det är ok. Bivvyn har jag inte hunnit testa i fält än, men den verkar ok! Brukar även ta med en 3*3 m lättvikts presenning att använda som tarp.
Är de oanvända eller är du väldigt duktig på att hålla utrustningen fin?

Cannonball

Gäst
Är de oanvända eller är du väldigt duktig på att hålla utrustningen fin?

Bivvyn är som sagt ny, men resten är nog inte finare än någon annans prylar. Hinner inte ut mer än kanske 5ggr per år pga familjen, så något stenhårt slitage blir det inte. Gillar även att ha bra ordning, alltid skönt när man väl kommer iväg.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg