Min kajak är lite sned, bör jag reklamera?

Hmmm....
Nu måste jag nog seriöst mäta upp min kajak för att få svart på vitt!
Den ser rak ut och känns bra men en skevning på(ev5mm på 5200mm)är ju faktiskt omöjligt att
se med synvinkeln som enda referens;)

Intressant icke problem hursomhelst:)
 
Folk kanske ska börja mäta upp sina bilar också och se om de kan reklamera dessa också. Snedheten borde resultera i högre bensinförbrukning och större slitage i allmänhet och på däcken i synnerhet. Det är med andra ord kostsam tolerans för bilägaren.

/Fredrik
 
Bra signaler ni skickar till landets alla tillverkare och återförsäljare som hänger på forumet! Som konsumenter sätter ni standarden. Det är pga väldigt toleranta konsumenter vi numera kan köpa stolar som bara står på 3 ben istället för befintliga 4.
 
Folk kanske ska börja mäta upp sina bilar också och se om de kan reklamera dessa också. Snedheten borde resultera i högre bensinförbrukning och större slitage i allmänhet och på däcken i synnerhet. Det är med andra ord kostsam tolerans för bilägaren.

/Fredrik

det kan du hoppa upp och sätta dig på att det finns bilar ute i trafiken som aldrig skulle ha lämnat bandet / plåtverkstan. det skulle nog vara en välgärning både för miljö och däckbudget om folk hade möjlighet att mäta upp vissa av dom här ekipagen.

det finns ingen anledning att ha en sarkastisk ton.

TS har bara konstaterat att hans nyinköpta kajak drar snett, sen har han i all hövlighet ställt frågor runt hur vida detta är normalt eller inte. eftersom ingen lyckats producera några konkreta siffror eller standarder har vi glada amatörer försökt bidra så gott vi kan.

har du synpunkter på det tycker jag du kan hjälpa till och besvara frågan hela tråden handlar om, är det normalt med sådana här avvikelser? var går gränsen för när man ska börja tycka att det är dags för reklamtion?
 
Jag har redan besvarat frågan. Avvikelsen är mindre än en promille och jag har svårt att tänka mig att något massproducerat över huvud taget för pengar runt 20' skulle ha en tolerans ens i närheten av promille. ±0.5% skulle jag kunna tänka mig är en rätt normal tolerans. Det är, vad jag vet, den tolerans som normalt används vid andra gjuttillverkade produkter som t ex verktyg.

Det skulle i så fall ge en avvikelse runt 26mm, vilket jag iofs kan tycka skulle vara mycket. Fast då är det räknat i förhållande till längden. Antagligen anges toleransen i förhållande till bredden och i så fall blir den ca 3mm. I det avseende skulle man då också kanske kunna anta att den uppmäta kajaken ligger något utanför toleransen med ett par mm. Under förutsättning att toleransen verkligen är ±0.5% som jag antagit.

Så mina senare inlägg riktare sig främst inte till TS utan till de som anser det vara en självklarhet att saker och ting ska vara spikraka enligt ritning och att man ska försöka snika till sig en massa "plåster" till sitt sårade ego. Många skulle nog bli förvånade om de visste hur "sneda och vinda" deras bilar är. Om jag minns rätt så är toleransen ±25mm på hjulbasen på en WRC-bil t ex. Det troliga är att det inte finns särskilt många raka bilar över huvudtaget men vi märker det inte eftersom underlag och vind påverkar så mycket mer.

Sett till användningsområdet så anser jag att det är en akademisk diskussion och en ny "spikrak" kajak kommer inte går vare sig rakare eller krokigare utan i slutändan kommer det fortfarande vara vind och strömmar som är avgörande. Det hela är ett hjärnspöke, varken mer eller mindre.

Mvh
Fredrik
 
För övrigt så har jag en kaross hemma i garaget som är just en sådan som inte borde lämnat bandet och hamnat i trafik. Vilket den alltså inte gjorde heller. Så bilindustrin verkar ha koll på det, iaf SAAB som det här rör sig om.

/Fredrik
 
men eftersom ingen av oss konsumenter här förmodligen kan svara på frågan om vad som är acceptabelt så är då mitt råd att gå direkt till den man köpt kajaken av och ta upp det eventuella problemet där. Om det sen visar sig att åsikterna går isär mellan åf och kund så kan man ju inhämta synpunkter från tillverkare, på forum etc.

Att börja den vägen som du föreslog och dessutom spela in eventuell samtal med tillverkare för att ha som ammunition inför samtalet med åf. Tja, om du inte ser hur det skulle kunna förgifta en från början bra relation med sin åf så ok.
 
men eftersom ingen av oss konsumenter här förmodligen kan svara på frågan om vad som är acceptabelt så är då mitt råd att gå direkt till den man köpt kajaken av och ta upp det eventuella problemet där. Om det sen visar sig att åsikterna går isär mellan åf och kund så kan man ju inhämta synpunkter från tillverkare, på forum etc.

Jag håller med. Dessutom är det ganska vanligt att tillverkare vill att reklamation ska gå genom just återförsäljaren. Att ta upp kajakens skevhet med åf borde inte skada relationen mellan dig och denna. Sådana samtal ingår väl i jobbet.

En parantes: Helsport anger en tolerans på +/-10% gällande vikten på deras tält. Det tycker i alla fall jag är ganska mycket då just vikten är av stor betydelse för många.

Lycka till!
/daniel
 
Senast ändrad:
men eftersom ingen av oss konsumenter här förmodligen kan svara på frågan om vad som är acceptabelt så är då mitt råd att gå direkt till den man köpt kajaken av och ta upp det eventuella problemet där. Om det sen visar sig att åsikterna går isär mellan åf och kund så kan man ju inhämta synpunkter från tillverkare, på forum etc.

Att börja den vägen som du föreslog och dessutom spela in eventuell samtal med tillverkare för att ha som ammunition inför samtalet med åf. Tja, om du inte ser hur det skulle kunna förgifta en från början bra relation med sin åf så ok.

jag förstår inte varför du hetsar upp dig och framförallt tycker jag du överskattar din roll här på forumet lite grann, när du börjar pek-pinna och tala om att andra ska lugna ner sig.

det är väl självklart att större delen av kontakten ska gå genom återförsäljaren, det är ju därför dom finns. men bara för den skull är det varken förbjudet eller speciellt konstigt om man slår en signal direkt till tillverkaren. jag har haft många intressanta och betydligt mer givande samtal direkt med tillverkare i stället för med nån åf som omöjligt kan vara lika insatt i det specifika.

jag har betydligt oftare mötts av intresse och lust att lösa problemet, tom glädje över att få dsikutera med en slutanvändare, än vad jag mötts av någon form av avig attityd. eftersom det inte tillhör vanligheterna har man ofta möjlighet att få ganska mycket info. så som jag tolkade TS var han intresserad av att verkligen gå till botten med det här och jag förstår honom.

inom det mesta i tillverkningsindustrin finns det marginaler och tolleranser som man går efter. att ringa eller maila och lite försiktigt fråga hur stora dessa är, ser jag inte som nåt problem.

om du gör det föreslår jag att du fortsätter gå igenom din ÅF, men att "lugna ner" mig eller nån annan här på forumet är knappast din uppgift.
 
Avvikelsen är mindre än en promille och jag har svårt att tänka mig att något massproducerat över huvud taget för pengar runt 20' skulle ha en tolerans ens i närheten av promille.

Jag tycker att det ser ut som om kajaken är sned bara på den den främsta halvmetern på kajaken, och då kan jag tänka mig att det faktiskt syns när man paddlar...

Avvikelsen blir en procent i det fallet, om det är okej har jag inte en aning om.

Jag skulle förmodligen inte orka bry mig om det, men om jag skulle göra något åt det så skulle jag kanske kolla med tillverkaren eller höra mig för här på nätet, precis som trådstartaren.
Det är precis som när man frågar på nätet om kvaliteten på en jacka som man kanske tänker köpa, känns som om man får mindre vinklade svar än om man frågar killen i butiken...

Relationen med återförsäljaren skulle jag nog bara bry mig om ifall jag var gift med denne eller liknande. ;)
 
jag förstår inte varför du hetsar upp dig och framförallt tycker jag du överskattar din roll här på forumet lite grann, när du börjar pek-pinna och tala om att andra ska lugna ner sig.

det är väl självklart att större delen av kontakten ska gå genom återförsäljaren, det är ju därför dom finns. men bara för den skull är det varken förbjudet eller speciellt konstigt om man slår en signal direkt till tillverkaren. jag har haft många intressanta och betydligt mer givande samtal direkt med tillverkare i stället för med nån åf som omöjligt kan vara lika insatt i det specifika.

jag har betydligt oftare mötts av intresse och lust att lösa problemet, tom glädje över att få dsikutera med en slutanvändare, än vad jag mötts av någon form av avig attityd. eftersom det inte tillhör vanligheterna har man ofta möjlighet att få ganska mycket info. så som jag tolkade TS var han intresserad av att verkligen gå till botten med det här och jag förstår honom.

inom det mesta i tillverkningsindustrin finns det marginaler och tolleranser som man går efter. att ringa eller maila och lite försiktigt fråga hur stora dessa är, ser jag inte som nåt problem.

om du gör det föreslår jag att du fortsätter gå igenom din ÅF, men att "lugna ner" mig eller nån annan här på forumet är knappast din uppgift.


Jag har såvitt jag kommer ihåg inte bett någon att "lugna ner" sig, eftersom du sätter det inom citattecken så antar jag att du citerar mig, ej heller har jag hetsat upp mig. Att sedan överskatta min roll här på forumet har jag lite svårt att relatera till eftersom det, i alla fall senaste gången jag kollade min profil, enbart stod "Medlem (grund)" där. Därmed har jag lite svårt att vare sig över eller underskatta min påstådda roll här på forumet enär jag inte känner till eller upplever mig ha någon sådan.

Jag uttrycker helt enkelt en åsikt, refererar till en erfarenhet vilket torde vara ett av de grundläggande syftena med ett forum som detta. Den åsikten är att man med en seriös kajakåterförsäljare ofta får bra gehör för eventuella problem och/eller brister med en produkt och att det därmed är min erfarenhet att man gör bäst i att starta där vilket också är mitt råd till TS.

Jag delar därmed inte din åsikt om att det är hundra gånger bättre att ha en dialog direkt med tillverkaren först eftersom de inte är lika slipade som en åf.

Du må ha en annan åsikt, annan erfarenhet. Det står dig fritt.
 
Du må ha en annan åsikt, annan erfarenhet. Det står dig fritt.

Tack!

Den åsikten är att man med en seriös kajakåterförsäljare ofta får bra gehör för eventuella problem och/eller brister med en produkt och att det därmed är min erfarenhet att man gör bäst i att starta där vilket också är mitt råd till TS.
.

Det har framgått, Tro mig.

Däremot är jag osäker på om det framgått att jag tycker det är betydligt mycket lämligare kontakta tillverkaren direkt. Ett sådant gott råd tål i alla fall att upprepas.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
canoe Jag och min kajak Paddling allmänt 1
Berneflott Vem känner till min kajak? Paddling allmänt 3
Moga Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare Paddling allmänt 10
bash Min längd/vikt kontra kajakens Paddling allmänt 6
knoddvar Vinterpaddling med min inukshuk. Paddling allmänt 9
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
PetNor Lyckades med min 1:a roll idag! Paddling allmänt 64
srpp Min epic-winge är gôrfin... Paddling allmänt 4
martolina Hur underhåller jag min plastkajak? Paddling allmänt 9
Strmbrg Min dyraste plastpåse hittills... Paddling allmänt 5
hassex Uppdatering av min sida Paddling allmänt 0
Min nya hemsida!! Paddling allmänt 0
Min skädda Paddling allmänt 0
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg