Min kajak är lite sned, bör jag reklamera?

En god vän köpte för många år sedan en billig polyetenkajak som visade sig ha en stark girtendens åt ena hållet. Detta berodde på en tydlig vridning i skrovet vid akterstäven och vid reklamation visade det sig att samtliga ex. i butiken var behäftade med samma fel (!)
För att göra en lång historia kort så riktade vi upp skrovet med hjälp av kupevärmare och värmepistol. Resultatet blev riktigt bra och kajaken slutade gira. Kanske inte något man vill göra med en ny kajak i 20.000-kronorsklassen förstås..

Tycker absolut att du skall påtala saken. Din dokumentation visar ju tydligt vad det handlar om.
Är fler i samma situation och bara någon enstaka reklamerar, får de kanske annars höra att ”det är ingen annan som har reagerat”
Hoppas det hela löser sig på bästa sätt

Jag är inte säker på att jag skulle bekymra mig

Om jag inte gjort någon tankevurpa någonstans så borde en ev. skevhet påverka kursstabiliteten i proportion mot dess storlek. Har man en skevhet på en tusendel så hamnar man utan annan påverkan en meter fel per kilometer?

Eftersom felet är kvarstår under hela sträckan så tror jag inte att avvikelsen är konstant. Det blir nån slags exponentialfunktion av det, nån som är bra på integralekvationer kan säkert klura ut det där.

Det blir liksom skillnad på att rikta en tusendel fel och att svänga en tusendel fel hela tiden.

Dock känns det som att det rent praktiskt inte har någon betydelse eftersom strömmar och vind torde påverka så mycket mer. Hade det varit en tävlingskajak som ska gå i bassäng hade det kanske varit lite annorlunda. Men en havskajak som antagligen skjuter sig lite när man laster den och inte minst när man själv sätter sig i den känns det som en akademisk fundering.

/Fredrik

Eftersom felet är kvarstår under hela sträckan så tror jag inte att avvikelsen är konstant. Det blir nån slags exponentialfunktion av det, nån som är bra på integralekvationer kan säkert klura ut det där./Fredrik

Jo, jag håller med. Min nya gissning är att effekten per kilometer blir en vinkelförändring från originalkursen med 2,3 grader och förflyttningen vinkelrätt originalkursen blir 40 meter.

Annan vinkel...

Tjena,

Som partisk så till vida att jag är i branschen, så tycker jag att, om du vill vara bussig mot säljaren, prata med honom innan du pratar med ett forum. Förhoppningsvis är det ett enstaka fel (måndagsex.) och han kunde snabbt åtgärda det åt dig eller komma med en beskrivning av toleransen från tillverkaren. Troligen byter de kajaken på en gång och tackar för att du uppmärksammade dom om felet.

Nu är "skadan skedd" och många kanske drar sig för att köpa denna modell som är en riktigt fin kajak. Eller så blir nuvarande ägare nojiga och oroar sig. Risken är det det uppstår ett rykte som är svår att bli av med.

Jag kan såklart vara fel ute, men det är min uppfattning.

Ha det!!

Mats

Allt är snett och vint,,,,

Eftersom jag varit i bla. plastbranschen och under hela livet bearbetat dom mest skiftande material, allt från balsa till titan, så skulle jag inte fundera på att ens mäta upp en "plastlåda" då jag vet att speciellt thermoplasterna inte är formstabila. Nu har jag två "plastlådor" själv som fungerar bra men troligen är sne-vinda på ett eller annat sätt och det får man leva med om man inte är perfektionist.

Felet med dagens moderna människor är att alla ska analysera ihjäl allting in absurdum.

Ok, här kommer lite mer ihjälanalyserande, bara för skojs skull. :) På tusen meter borde vinkeländringen bli 23 grader och sidledsförflyttningen 140 meter (mest mot slutet av sträckan, ca 1 meter per båtlängd, och nästan ingenting i början).

Senast ändrad:
Förutsättningarna för ovanstående existerar förhoppningsvis inte alls. Eller finns det en paddlare som drar perfekt i alla tag och samtidigt sitter absolut vinkelrätt och acceptterar att färdmålet driver hela tiden åt samma håll.
Uppenbart är att någon trollar bra med tråden. Själv brukar ego behöva korrigera lite då och då.

Jag förstår inte riktigt din synpunkt, att det är ett teoretiskt resonemang innebär inte att det inte är relevant. Frågan var ju om skevheten har någon praktisk betydelse eller inte. Jag tror att en skevhet av den storlek som uppmätts inte har någon större effekt ens i teorin, och det försökte jag visa med en beräkning. Fast jag öppen för möjligheten att jag har helt fel ...

Felet med dagens moderna människor är att alla ska analysera ihjäl allting in absurdum.

fast nu var det väl så att TS upptäckte det här mer eller mindre spontant, om jag förstår rätt. jazzar det i väg så rejält att man bara så där, mer eller mindre förbi-farten, råkar se att hela kanoten är skev känns det inte ok, tycker jag. högre förväntningar än så tycker jag nog man kan ha på dagens material.

det är alltid hundra gånger bättre att ha en dialog direkt med tillverkaren.

dels får du svart på vitt vad som gäller.
dom är ofta inte så slipade, som en åf som har daglig kundkontakt.
framförallt om dom har heder i kroppen och vill känna yrkesstolthet har dom inget att gömma sig bakom.

du börjar naturligtvis inte med att säga att du har en skev kajak.

börja istället med att fråga om dom gör raka eller krokiga kajaker.
svaret blir såklart; raka

motfråga hur mycket dom får avvika från den rakalinjen.

fråga vad dom gör om avvikelsen är större? reklamation?

synikern spelar naturligtvis in allt på band

sen presenterar du bara dina siffror och ber om en ny båt. hur svårt kan det va. :)

det är alltid hundra gånger bättre att ha en dialog direkt med tillverkaren.

dels får du svart på vitt vad som gäller.
dom är ofta inte så slipade, som en åf som har daglig kundkontakt.
framförallt om dom har heder i kroppen och vill känna yrkesstolthet har dom inget att gömma sig bakom.

du börjar naturligtvis inte med att säga att du har en skev kajak.

börja istället med att fråga om dom gör raka eller krokiga kajaker.
svaret blir såklart; raka

motfråga hur mycket dom får avvika från den rakalinjen.

fråga vad dom gör om avvikelsen är större? reklamation?

synikern spelar naturligtvis in allt på band

sen presenterar du bara dina siffror och ber om en ny båt. hur svårt kan det va. :)

Nu börjar det här gå lite överstyr tycker jag... Varför ta till sådana mått och steg. Om man anser sig ha problem med en kajak eller pryl man köpt så pratar man med sin återförsäljare först, varför gå över huvudet på honom/henne?

Även jag har väl som de flesta som köpt många kajaker, mycket kajakprylar över åren någon gång ibland drabbats av kajaker eller prylar som det varit något problem med. Jag har aldrig varit med om att den återförsäljare jag köpt av inte tagit det på allvar. De (få) gånger jag inte varit nöjd med hur jag blivit behandlad som kund, det har varit ute hos de stora kedjorna, aldrig hos en någon av de kajakåterförsäljare/handlare jag köpt saker av, branschen är lite för liten för att som seriös åf inte vårda sina kundrelationer.

Tycker Mats hade en poäng här längre upp i tråden, OM TS upplever att skevheten är ett problem, ta först upp det med din ÅF. OM det sedan blir en diskussion kring det hela så kan man ju ventilera det på ett forum som detta, prata med tillverkaren, helt enkelt driva frågan vidare. Men återförsäljaren måste väl först få chansen att titta på det, rätta till det eventuella problemet.

Att göra som flanell här ovan föreslår riskerar väl snarare att förgifta en, vad jag förstod, bra relation till sin återförsäljare.

Nu börjar det här gå lite överstyr tycker jag... Varför ta till sådana mått och steg. Om man anser sig ha problem med en kajak eller pryl man köpt så pratar man med sin återförsäljare först, varför gå över huvudet på honom/henne?

Även jag har väl som de flesta som köpt många kajaker, mycket kajakprylar över åren någon gång ibland drabbats av kajaker eller prylar som det varit något problem med. Jag har aldrig varit med om att den återförsäljare jag köpt av inte tagit det på allvar. De (få) gånger jag inte varit nöjd med hur jag blivit behandlad som kund, det har varit ute hos de stora kedjorna, aldrig hos en någon av de kajakåterförsäljare/handlare jag köpt saker av, branschen är lite för liten för att som seriös åf inte vårda sina kundrelationer.

Tycker Mats hade en poäng här längre upp i tråden, OM TS upplever att skevheten är ett problem, ta först upp det med din ÅF. OM det sedan blir en diskussion kring det hela så kan man ju ventilera det på ett forum som detta, prata med tillverkaren, helt enkelt driva frågan vidare. Men återförsäljaren måste väl först få chansen att titta på det, rätta till det eventuella problemet.

Att göra som flanell här ovan föreslår riskerar väl snarare att förgifta en, vad jag förstod, bra relation till sin återförsäljare.

min erfarenhet säger mig att om man först presenterar problemet och sedan frågar efter en lösning händer det inte sällan att lösningen anpassas lite efter vad den som sak lösa problemet tycker är fördelaktigast.

hade det varit en solklar reklamation åker man direkt till åf. men nu var det ju inte det.

självklart är det då naturligtvis bättre att bara ställa en öppen och neutral fråga till tillverkaren, utan att avslöja sina avsikter, om man förväntar sig att få ett uppriktigt svar. om du kallar det tillvägagångssättet att "skena i väg" kan jag kalla ditt att vara naivare än ett genomsnittligt barn.

sen är jag den första att hålla med om att sådant här i första hand ska lösas utan att dra upp det på ett forum, men nu har ju inte TS skapat den här tråden för att hänga ut någon, utan för att få hjälp med vad som gäller.

om du nu har haft så mycket kajaker och ser dig som någon som har så stort kunnande att du ska sätta dig till doms över andras förslag kan du ju försöka hjälpa TS med hans problem också. ta fram fakta på hur stor tollerans man "får räkna med" det är ju det tråden handlar om.

varför skulle det förgifta relationen till ÅF han eller hon behöver över huvudtaget inte ens veta att frågan ställts.

beroende på vilket svar man får och hur det rimmar med avvikelsen blir det en senare fråga att kontakta honom.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
canoe Jag och min kajak Paddling allmänt 1
Berneflott Vem känner till min kajak? Paddling allmänt 3
Moga Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare Paddling allmänt 10
bash Min längd/vikt kontra kajakens Paddling allmänt 6
knoddvar Vinterpaddling med min inukshuk. Paddling allmänt 9
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
PetNor Lyckades med min 1:a roll idag! Paddling allmänt 64
srpp Min epic-winge är gôrfin... Paddling allmänt 4
martolina Hur underhåller jag min plastkajak? Paddling allmänt 9
Strmbrg Min dyraste plastpåse hittills... Paddling allmänt 5
hassex Uppdatering av min sida Paddling allmänt 0
Min nya hemsida!! Paddling allmänt 0
Min skädda Paddling allmänt 0
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg