Min kajak är lite sned, bör jag reklamera?

Det intressanta

är om kajaken drar snett. Det är svårt att göra en test av detta men du kan försöka belasta kajaken jämnt med vikter så att det är lika mycket fribord på bägge sidor och sedan skjuta iväg lådan med rodret uppe. Upprepa 10 gånger i vindstilla plattvatten.

Sitter sitsen lite snett monterat eller du sitter aningen snett så har det kanske betydlgt större påverkan än den sneda fomen av bakkanten av kölen.

Thure

är om kajaken drar snett. Det är svårt att göra en test av detta men du kan försöka belasta kajaken jämnt med vikter så att det är lika mycket fribord på bägge sidor och sedan skjuta iväg lådan med rodret uppe. Upprepa 10 gånger i vindstilla plattvatten.

Sitter sitsen lite snett monterat eller du sitter aningen snett så har det kanske betydlgt större påverkan än den sneda fomen av bakkanten av kölen.

Thure
Jo precis det intressanta är ju om den drar snett. Tyvärr är det nog lite för kallt i vattnet för så mycket mer tester i år. Fast du kanske menar att man skall testa när man inte sitter i själv? Och fästa en lina i kajaken så att man kan dra in den igen när man skjutit iväg den?

Jag har som sagt endast kunnat testa lite grann under en dagstur och utan roder i vindstilla/lätt vind drog inte kajaken snett så att det störde. Fast när jag försökte paddla med vind och ström lite snett in från sidan då var det väldigt svårt att hålla kajaken på rak kurs utan den drog kraftigt åt höger så att försöka paddla utan roder kan nog bli svårt ändå.

I 9 fall av 10 eller kanske ännu oftare kommer jag nog att paddla med roder och då är det ju lätt att kompensera om kajaken skulle dra lite snett.

Jag menade

utan att du skall vara i själv. Borde gå att ordna i en hamn eller bassäng om du skjuter kajaken från sida till sida brygga till brygga etc. Snöre kan ju bromsa snett så det skulle jag undvika.

Att hela tiden kompensera med rodret bromsar.

Thure

Själv skulle ego påpeka rodersneheten och nämna uppfattade köllinjen. Feedback och kommunikation är alltid bättre än att gå och grunna på småfel.
Basängtest kan ju kombineras med rollövningar....

Den drar nog något oftare åt höger än åt vänster när jag slutar paddla men inte så att jag skulle kunna gå i god för att det beror på kajakens form och inte mig, vind, ström eller något annat.
Örjan

Om kajakens köl vore så sned att det spelade någon roll skulle du få ett mycket tydligare resultat än vad du skriver ovan. Så glöm saken, paddla på och var glad istället, det är mitt råd. Ser ut att vara en vettig kajak för övrigt, prisvärd, tålig och förvånandsvärt lätt mtp material och längd.

Jag tycker att du skall göra återförsäljaren uppmärksam på din observation. Personligen skulle jag reklamera oberoende ifall min paddling blir påverkad eller inte.

Det finns ganska många faktorer som påverkar ifall en kajak går rakt. Du kan t.ex. sitta snett utan att vara medveten om det. Kanoten kommer luta och därför dra åt något håll.

Nu har jag ju inte mätt upp min nyinköpta kajak men om alla gjorde
en seriös mätning av rakheten med tex en laser eller liknande(finns ju billiga
hemmafixar lasrar nuförtiden)skulle nog kajakhandlarna råka ut för en störtflod
av missnöjda kunder;)
Jag har ju faktiskt lite svårt att tro att dessa (ev 5mm)skulle påverka egenskaperna
öht.
Men att påpeka det för säljaren och kanske få något bra att ha tillbehör som
plåster på såren kan ju aldrig vara fel :cool:

Procent är bra ibland tycker jag. Vi talar om en avvikelse på ca 5mm(?) på något som är drygt 5000mm. Det vill säga att avvikelsen är troligen mindre än en promille. Jag skulle säga att det ligger väl inom de flesta toleranser på något som är tillverkat i plast och skulle själv inte reklamera. Skulle nog känna mig lite dum och småaktig faktiskt, men det är ju jag.

Den storleken av avvikelser återfinns på andra produkter av liknande längd. T ex bilar som kostar betydligt mer än en kajak.

Mvh
Fredrik

Blev lite orolig/nyfiken om kanske mer eller mindre alla kajaker är lite "skeva" men har syftat å även satt upp en lina å kan inte märka nån som helst skevhet på mina 2 havskajaker visserligen byggda i gf. Så jag vill tro att dom flesta trots allt är mkt exakta!
Å det skulle bara fattas annat om kajaken är datadesignad å pluggen robotbearbetad med en tolerans på mindre än 1/10 mm ;)

/Janne

Tack för alla kommentarer. Jag skall fundera lite på hur jag skall göra. Troligen kommer jag att kontakta återförsäljaren och fråga om snedheten är något problem, dvs inte direkt "reklamera" utan endast fråga till att börja med.

jag förstår dig. till 100%

dels grubblerierna över att nåt man precis betalat mycket pengar för inte är helt ok, men också att man inte ville vara en knölig kund hos en åf som varit schysst.

jag skulle börja med att säkra upp mätmetoden. med vinklehakar och flera stödpunkter ska det gå att mäta upp den med snöre och få bekräftat om den är sne eller inte. till din hjälp kan du ju också ta nån sån där billig laser, som finns på jula eller biltema för en hundring.

men om du redan med enbart ögat upptäckt att den är sne är det nog ett faktum, jag är långt ifrån nån expert men jag tycker inte det känns ok.

för att skona återförsäljaren och undvika risken att ni kommer på kollisionskurs är mitt förslag att när du har 100% tillförlitliga mått ringer tillverkaren direkt. nämn inget om att du redan har problem utan fråga bara vad som gäller, vilka toleranser man kan förvänta sig och slutligen får du bekräftat vad som gäller om toleranserna är överskridna.

med denna info tar du sedan kontakt med åf, förutom lite krångel kommer han ju då inte lida någon skada, fabriken ersätter honm med en ny utan kostnad. ja om du hamnar på "fel" sida toleranserna. ligger avvikelsen inom vad tillverkaren har som tolerans är det nog inget att göra, åf kommer nog inte vara generösare. i alla fall inte utan tjafs och innan du drar igång det bör du nog kolla upp vad som gäller. finns det inga bransch rekommendationer och riktlinjer är det nog en tuff match. men du kan ju alltid slå en signal till din kommuns konsumentupplysning, inte sällan kan dom faktsikt ge lite mer kött på benen.

helt klart ska du i alla fall göra dom första stegen; säkra upp mätmetod och ringa tillverkaren, kanske även någon konkurrent. och förhöra dig om toleranser. hoppa över återförsäljarledet, där får du bara substanslöst svammel, i alla fall när det gäller frågor av den här typen. gör du inte det kommer du exakt varje gång du sjösätter, fundera på om det var ett måndags-exemplar du fick, eller inte.

Tack för input!

Ringa tillverkaren Prijon känns väl sådär med tanke på de finns i Tyskland och jag kan inte tyska. Men kanske att det funkar med mail. Annars är väl generalagenten Kajaktiv mer rimligt att kontakta. Fast att kontakta tillverkare/generalagent och fråga allmänna frågor om toleranser m.m. utan att säga att jag redan köpt en kajak känns väldigt konstigt. Får nog fundera lite på detta...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
canoe Jag och min kajak Paddling allmänt 1
Berneflott Vem känner till min kajak? Paddling allmänt 3
Moga Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare Paddling allmänt 10
bash Min längd/vikt kontra kajakens Paddling allmänt 6
knoddvar Vinterpaddling med min inukshuk. Paddling allmänt 9
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
PetNor Lyckades med min 1:a roll idag! Paddling allmänt 64
srpp Min epic-winge är gôrfin... Paddling allmänt 4
martolina Hur underhåller jag min plastkajak? Paddling allmänt 9
Strmbrg Min dyraste plastpåse hittills... Paddling allmänt 5
hassex Uppdatering av min sida Paddling allmänt 0
Min nya hemsida!! Paddling allmänt 0
Min skädda Paddling allmänt 0
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg