jag förstår dig. till 100%
dels grubblerierna över att nåt man precis betalat mycket pengar för inte är helt ok, men också att man inte ville vara en knölig kund hos en åf som varit schysst.
jag skulle börja med att säkra upp mätmetoden. med vinklehakar och flera stödpunkter ska det gå att mäta upp den med snöre och få bekräftat om den är sne eller inte. till din hjälp kan du ju också ta nån sån där billig laser, som finns på jula eller biltema för en hundring.
men om du redan med enbart ögat upptäckt att den är sne är det nog ett faktum, jag är långt ifrån nån expert men jag tycker inte det känns ok.
för att skona återförsäljaren och undvika risken att ni kommer på kollisionskurs är mitt förslag att när du har 100% tillförlitliga mått ringer tillverkaren direkt. nämn inget om att du redan har problem utan fråga bara vad som gäller, vilka toleranser man kan förvänta sig och slutligen får du bekräftat vad som gäller om toleranserna är överskridna.
med denna info tar du sedan kontakt med åf, förutom lite krångel kommer han ju då inte lida någon skada, fabriken ersätter honm med en ny utan kostnad. ja om du hamnar på "fel" sida toleranserna. ligger avvikelsen inom vad tillverkaren har som tolerans är det nog inget att göra, åf kommer nog inte vara generösare. i alla fall inte utan tjafs och innan du drar igång det bör du nog kolla upp vad som gäller. finns det inga bransch rekommendationer och riktlinjer är det nog en tuff match. men du kan ju alltid slå en signal till din kommuns konsumentupplysning, inte sällan kan dom faktsikt ge lite mer kött på benen.
helt klart ska du i alla fall göra dom första stegen; säkra upp mätmetod och ringa tillverkaren, kanske även någon konkurrent. och förhöra dig om toleranser. hoppa över återförsäljarledet, där får du bara substanslöst svammel, i alla fall när det gäller frågor av den här typen. gör du inte det kommer du exakt varje gång du sjösätter, fundera på om det var ett måndags-exemplar du fick, eller inte.